۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۳
شبکه تلویزیونی «ایرانِ جوان» افتتاح شد| تدوین «اطلس ملی جمعیت» تا پایان امسال
به همت بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام؛

شبکه تلویزیونی «ایرانِ جوان» افتتاح شد| تدوین «اطلس ملی جمعیت» تا پایان امسال

کرج- آیین افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی «ایرانِ جوان» و تشریح اقدامات و برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام در حوزه جوانی جمعیت برگزار شد.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی بنیاد برکت، در ابتدای مراسم افتتاح رسمی شبکه تلویزیونی «ایرانِ جوان» مدیر شبکه تلویزیونی «ایرانِ جوان» با اشاره به اینکه در سند بالادستی قانون جوانی جمعیت با جزئیات کامل به مسئله فرزندآوری و فرزندپروری پرداخته شده است گفت: صدا و سیما و دیگر نهادها وظیفه خطیری در زمینه فرهنگ‌سازی و رفع گره‌های ذهنی مردم بر عهده دارند.

یاسر اشراقی اظهارکرد: شبکه تلویزیونی «ایرانِ جوان» سال گذشته به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و از امروز به طور رسمی به صورت خطی و غیرخطی به پخش برنامه‌ها و تولیدات بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در زمینه جوانی جمعیت می‌پردازد.

وی بیان کرد: محصولات فاخر این شبکه از صدا و سیما نیز پخش خواهد شد.

افتتاح رسمی "مثبت پنج" در هفته آینده

در ادامه، مدیرعامل بنیاد ۱۵ خرداد ستاد اجرایی فرمان امام با اشاره به تعامل خوب صدا و سیما در راه‌اندازی شبکه «ایرانِ جوان» اظهار کرد: با راه‌اندازی مرکز نوآوری جمعیت، سلامت و خانواده «مثبت پنج» که هفته آینده به طور رسمی افتتاح می‌شود بخشی به تولید محتوا اختصاص دارد که محصولات رسانه‌ای آن در شبکه «ایرانِ جوان» به نمایش گذاشته خواهد شد.

حمیدرضا علیان‌زادگان در ادامه با بیان اینکه بنیاد ۱۵ خرداد در گام دوم فعالیت‌های خود در سه حوزه جمعیت، سلامت و عمران اجتماعی کارویژه‌های متعددی را تدارک دیده است گفت: در شرایط فعلی با توجه به اهمیت مسئله افزایش جمعیت و رفع نگرانی‌های ناشی از پیری جمعیت، ما در بنیاد ۱۵ خرداد وقت و سرمایه بیشتری روی این موضوع گذاشته‌ایم.

وی با اشاره به طرح‌ها و برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه جوانی جمعیت گفت: ما در سال گذشته در قالب طرح لبخند مادری، پنج هزار بسته حاوی وسایل مورد نیاز مادر و کودک از تولد تا یک سالگی را به خانواده‌های دارای سه فرزند و زوج های دانشگاهی تقدیم کردیم و امسال قصد داریم با کمک‌های مردمی و همکاری برخی نهادها مانند بنیاد برکت رضوی تعداد این بسته‌ها را افزایش دهیم.

اقدامات بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه جوانی جمعیت

علیان‌زادگان اظهار امیدواری کرد: در آینده این امکان فراهم شود به هر نوزادی که در کشور متولد می‌شود فارغ از تمکن مالی والدین، یک بسته لبخند مادری تقدیم شود. همچنین در یک هدف‌گذاری درازمدت در نظر داریم در سال‌های آینده خانواده‌هایی را که صاحب فرزند دوقلو می شوند نیز مورد حمایت قرار دهیم.

وی ارائه تسهیلات درمان ناباروری، برگزاری جشنواره طراحی برای کودک و طرح حمایت از خانواده‌های دارای فرزند چندقلو را از جمله دیگر برنامه‌های بنیاد ۱۵ خرداد در حوزه جوانی جمعیت برشمرد و گفت: با ستاد ملی جمعیت نیز در زمینه حمایت مالی و اعطای جایزه ملی جمعیت همکاری نزدیکی داریم.

علیان‌زادگان در ادامه از تدوین «اطلس ملی جمعیت» تا پایان سال خبر داد و گفت: با همکاری گروه مشاوران تدبیر موضوعات محوری حوزه جمعیت مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته که نتیجه آن در قالب اطلس ملی جمعیت رونمایی خواهد شد.

وی برگزاری رویداد سینما جمعیت، شبکه ملی تسهیلگران جمعیت و مجمع خیرین جمعیت را از دیگر کارویژه‌های بنیاد ۱۵ خرداد برشمرد و اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های بزرگی که والدین پس از تولد فرزند دارند؛ هزینه بالای خرید پوشک است که ما پس از تحقیق و مطالعات فراوان به تولید پوشک پارچه‌ای قابل تعویض اقدام کردیم که به زودی همراه بسته‌های لبخند مادری در بین جامعه هدف توزیع خواهد شد.

علیان‌زادگان با اشاره به راه‌اندازی مراکز مثبت پنج در سراسر کشور اضافه کرد: در این مراکز تمامی خدمات و لوازم مورد نیاز مادر و کودک با تخفیف ویژه به خانواده‌های مثبت پنج (دارای سه فرزند و بیشتر) ارائه می شود.

رویکرد شبکه های تلویزیونی به سمت خانواده محوری پیش رفته

در ادامه این مراسم، قائم مقام سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) نیز گفت: موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری یکی از مهمترین مسائل روز جامعه است که دغدغه همه دلسوزان نظام و انقلاب می‌باشد.

محسن قائمی نسب با بیان اینکه رویکرد شبکه های تلویزیونی به سمت خانواده‌محوری پیش رفته است گفت: وظیفه ساترا علاوه بر نظارت بر تولیدات فضای مجازی و پلتفرم‌های اکران آنلاین، حمایت از طرح‌های حامی جوانی جمعیت نیز هست.

وی اضافه کرد: تمامی طرح‌هایی که مشوق فرزندآوری هستند در اولویت صدور مجوز قرار می‌گیرند. همچنین حمایت‌های دیگری نظیر مشارکت در تولید، خرید رایت، پخش رایگان تیزرها و معرفی به بانک جهت دریافت تسهیلات نیز از این طرح‌ها صورت می‌گیرد.

بحران پیری جمعیت، بزرگترین ابربحران تاریخ کشور خواهد بود

رئیس کمیسیون مشترک طرح جوانی جمعیت و خانواده مجلس شورای اسلامی نیز ضمن تقدیر از فعالیت‌های بنیاد ۱۵ خرداد در حفظ جوانی جمعیت گفت: جمعیت جوان در هر جامعه یک نعمت است. اگر قدر جوان‌ها را ندانیم و استفاده نکنیم در چند سال آینده این نعمت از ما گرفته می‌شود و بحران پیری جمعیت جای آن را می گیرد.

امیرحسین بانکی پور فرد با بیان اینکه بحران پیری جمعیت، بزرگترین ابربحران تاریخ کشور خواهد بود خاطرنشان کرد: در بقیه بحران‌هایی که در کشور اتفاق افتاده جامعه حداکثر طی ۳۰سال به حالت عادی بازگشته ولی وقتی کشور دچار بحران پیری جمعیت می شود تا ۱۵۰ سال نمی‌تواند از این سیاهچاله بیرون بیاید و طولانی شدن این بحران می‌تواند خطرات زیادی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای پیشگیری از این بحران فقط پنج سال فرصت داریم اضافه کرد: برای افزایش جمعیت در وهله اول می بایست الگوی ازدواج و فرزندآوری تغییر کند. در همین رابطه قانون جوانی جمعیت ۲۱ مانع را شناسایی و برای هرکدام راه حلی ارائه کرده است.

برای مادرانی که صاحب فرزند می شوند حقوق چهل گانه در نظر گرفته شده است

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان اقداماتی که جهت فرهنگ‌سازی لازم است انجام شود پرداخت و اظهار کرد: مادرانی که صاحب فرزند می‌شوند باید از حقوق خود مطلع شوند و بدانند که در قانون جوانی جمعیت، حقوق چهل‌گانه برایشان در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه در هر جامعه‌ای که ارزش‌های خانوادگی کمرنگ شود؛ سقط جنین افزایش می‌یابد به آمار سقط جنین در ایران اشاره کرد و گفت: روزانه بین یک‌هزار تا دو هزار سقط جنین در ایران اتفاق می‌افتد که ۹۳ درصد داخل خانواده و ۷ درصد خارج از نهاد خانواده است و طبق آمارهای رسمی این تعداد ۱۰ برابر بیشتر از کشته های کرونا است.

بانکی پور فرد با اشاره به این که حل مشکلات اقتصادی تنها راه حل افزایش جمعیت نیست از اقدامات مجلس و دولت در این زمینه سخن گفت و خاطرنشان کرد: مبلغ وام ازدواج ۷ برابر شده، در سال گذشته ۸۲۰ هزار نفر تسهیلات فرزندآوری گرفته‌اند، نیمی از سهمیه ثبت نام خودرو به مادران اختصاص یافته، به والدینی که فرزند سوم‌شان به دنیا بیاید ۲۰۰ متر زمین اهدا می‌شود و برای درمان زوج‌های نابارور نیز در بخش های دولتی ۹۰ درصد و در بخش خصوصی ۵۰ درصد از هزینه‌ها را بیمه تقبل می‌کند.

کد خبر: ۲۲۱٬۰۲۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha