۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۴
تمرکز دولت و مجلس بر واردات خودرو| ارزبری در صنعت خودرو چگونه کاهش یافت؟
عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت مطرح کرد

تمرکز دولت و مجلس بر واردات خودرو| ارزبری در صنعت خودرو چگونه کاهش یافت؟

در صورت اصلاحات اساسی اقتصادی قطعا تولید خودروی ملی ایران رقابتی می‌شود و شاهد عرضه در داخل و صادرات و افزایش تولید خواهیم بود.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، امیر حسن کاکایی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در خصوص واردات خودرو به کشور گفت: واردات خودرو در راستای توازن در عرضه و تقاضا و حذف واسطه‌ها و کاهش انحصار ماه‌هاست در دستور کار دولت و مجلس قرار دارد، موضوعی که به دلیل ارزبری و نگرانی‌های مرتبط با بحث ارز بارها به تعویق افتاد، اما به نظر می‌رسد دولت و مجلس به شدت روی بحث واردات خودروی خارجی اعم از نو یا کارکرده متمرکز شده‌اند.

وی در این باره گفت: هر چند هنوز مشخص نیست چه تعداد خودرو وارد کشور می‌شود چرا که نمایندگان و دولتی‌ها آمارهای متفاوتی می‌دهند؛ از صد هزار تا بیست و دو هزار خودرویی که شب عید از آن سخن گفته شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت گفت: مساله حائز اهمیت این است که درست است خودروی نو یا کارکرده به شکلی که اینک دنبال می‌شود وارد نشده، اما لازم به ذکر است که در سال گذشته تولید سی کی دی به مراتب نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافت؛ وارداتی که ارزبری قابل توجهی داشت که بعدا در اخبار وآمارها مورد اشاره مسوولین امر قرار می‌گیرد.

امیر حسن کاکایی افزود: در طول سال‌های گذشته تنها مانع اصلی واردات خودرو ارزبری بود، اما با توجه به اینکه مصوباتی دراین خصوص راهکارهایی برای استفاده ارزهای شخصی پیشنهاد شده و ضمن اینکه قوانین قبلی مرتبط با واردات مثل انتقال تکنولوژی و واردات خودرو در ازای قطعات نیز در دستور کار نیست به نظر می‌رسد عملیات واردات بین نهادهای مجلس، دولت و بانک مرکزی به سرعت دنبال شود و شاهد واردات خودرو باشیم.

امیر حسن کاکایی کارشناس بازار خودرو معتقد است: درست است واردات خودرو مطلوب است و می‌تواند در کاهش قیمت‌ها و حذف انحصار تاثیر گذار باشد، اما مساله‌ای که نباید از دید مسوولین مغفول بماند حل مشکلات مرتبط با تولید ملی است.

وی در این باره توضیح داد: مساله این است که در کنار واردات باید مشکلات صنعت خودرو حل شود، ضمن اینکه حل معضلات این صنعت درگرو حل مشکلاتی است که در کلان اقتصاد وجود دارد. در صورت اصلاحات اساسی اقتصادی قطعا تولید خودروی ملی ایران رقابتی می‌شود و شاهد عرضه در داخل و صادرات و افزایش تولید خواهیم بود بنابراین در کنار توجه به استانداردها و ارتقای کیفیت وآپشن خودروها باید معضلات اقتصادی که روی این صنعت اثر سوء می‌گذارد حل شود تا شاهد صنعت و بازاری رقابتی باشیم.

کد خبر: ۲۲۰٬۸۸۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha