۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۷
 میزان صادرات ایران به عراق چقدر است؟
عضو هیات مدیره اتاق ایران و عراق پاسخ داد

میزان صادرات ایران به عراق چقدر است؟

حسینی، عضو هئیت مدیره اتاق ایران و عراق گفت: با در نظر گرفتن کالاهای قاچاق و مسافری سالانه ۱۲ میلیارد دلار صادرات به عراق داریم.

به گزارش بازار به نقل از ایبنا، حمید حسینی؛ عضو هئیت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: سفر رئیس جمهور عراق همراه با وزرای خارجه آب و برق کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت، اما از لحاظ روابط دو جانبه و منطقه‌ای دارای اهمیت است. اگر چه ریاست جمهوری در عراق یک پست تشریفاتی است، اما همراهی هیات بلند پایه با رئیس جمهور عراق می‌تواند برای کشور ما مفید باشد.

وی با بیان اینکه عراق دومین مقصد صادراتی و بزرگترین شریک منطقه‌ای ما محسوب می‌شود، گفت: در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیارد دلار به عراق صادرات داشته‌ایم و با توجه به استقرار دولت محمد شیاع السودانی و ابلاغ بودجه عراق پیش‌بینی می‌شود که روابط خود را با این دولت گسترش دهیم.

حسینی تصریح کرد: در سفرهای مشترک ما با کشورهای عراق بحث رودخانه‌های مرزی، آب، خرید گاز و نگرانی برای ورود مواد مخدر از ایران به عراق مطرح می‌شود، در مقابل نیز بحث ما حضور نیروهای خارجی، حضور گروه‌های ضذ انقلاب در اقلیم کردستان، مطالبات و گسترش روابط با عراق است.

وی افزود: با حضورمحمد شیاع السودانی در پائیز سال گذشته توافقات خوبی در موضوعات شهرک‌های مشترک صنعتی، گسترش روابط، راه اندازی ترانزیت و راه آهن شلمچه و بصره صورت گرفت. این سفرها می‌تواند به بررسی جدی توافقات کمک کنند.

عضو هئیت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق بیان کرد: عراق سالیانه حدود ۶ میلیارد دلار از ایران گاز می‌خرد. روابط رسمی گمرکی بین ایران و عراق ۱۰ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار بوده، که با در نظر گرفتن کالاهای قاچاق و مسافری ۱۲ میلیارد دلار صادرات خواهیم داشت، که حدود ۶ میلیارد دلار آن گاز خواهد بود و ۶ میلیارد دلار دیگر کالاهای غیر نفتی است که توسط بخش خصوصی انجام می‌گیرد.

وی افزود: ایران در حال برنامه ریزی است که صادرکنندگان مجبور نشوند دلار فیزیکی را حمل و ریال اتخاذ کنند، اگر بانک مرکزی مانند افغانستان تصمیمی را اتخاذ کند که صادرکنندگان بتوانند به شعبه‌های بانک‌های ایرانی یا صرافی مورد نظر بانک مرکزی، ارز را در عراق واگذار کنند و ریال را در ایران دریافت کنند تا تعهد ارزی انجام شود قطعا به صادرکنندگان کمک خواهد شد.

ارسال روزانه ۳۵ هزار تن کالا به بازارعراق
عضو هئیت مدیره اتاق مشترک ایران و عراق خاطرنشان کرد: دست بانک مرکزی برای بازارسازی از محل روزانه حدود ۱۰ الی ۱۵ میلیون دلاری که بخش خصوصی به عراق صادرات می‌کند، بازاست، حتی می‌تواند اقلیم کردستان را نیز مدیریت کند، در یک ماه گذشته حدود ۶۰ هزار کامیون ایرانی به بازار عراق بار فرستادیم و روزانه حدود ۳۵ هزار الی ۴۰ هزار تن به بازار عراق کالا ارسال می‌کنیم.

حسینی در پایان تاکید کرد: پیش بینی می‌شود در ماه جدید صادرات به کشورعراق افزایش پیدا کند. وزیر برق عراق اعلام کرد که واردات گاز ایران به عراق ۴ برابر شده و در اواخر زمستان ایران روزانه به عراق ۱۰ میلیون متر مکعب گاز می‌دهد، که این میزان به ۴۰ متر مکعب رسیده است و کشور عراق در فصلی که ما کمتر مصرف گاز داریم به شدت نیازمند گاز برای نیروگاه‌ها است. افزایش صادرات گاز بعدها به ۵۰ میلیون متر مکعب نیز می‌رسد و ما امیدواریم در سفری که قرار است رئیس جمهور به عراق داشته باشد بتوانیم در گسترش روابط و همکاری‌ها بین ایران و عراق اقدام کنیم.

کد خبر: ۲۲۰٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha