۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۸
گرانی قیمت لوازم یدکی و استیصال خودروداران | تماس با سامانه ۱۲۴ بی‌فایده است
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

گرانی قیمت لوازم یدکی و استیصال خودروداران | تماس با سامانه ۱۲۴ بی‌فایده است

گرگان- قیمت سرسام آور قطعات یدکی خودرو گلستانی‌ها را در تهیه این محصولات با مشکل مواجه کرده و برخی مدیران این شرایط را حاصل از افزایش نرخ ارز و برخی حاصل قیمت‌گذاری به گونه‌های مختلف می‌دانند.

بازار؛ گروه استان‌ها: گذشته از گرانی سرسام آور قیمت ها در بحث خودرو، بازار لوازم یدکی هم این روزها از قافله عقب نمانده و حسابی در بازارهای استان گلستان جولان می دهد. هرچند پیش از آغاز سال جدید اقلام مورد نیاز خودرو افزایش ۲۰ درصدی را تجربه کرد اما گویا ولع بازار خودرو به حوزه لوازم یدکی هم تسری یافته و قیمت ها فارغ از اینکه نظارتی در این حوزه است یا خیر، به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

برخی مسئولان معتقدند نوسان های نرخ ارز بر قیمت قطعات خودرو در بازار تاثیر روانی می گذارد و برخی دیگر بر این باورند که هزینه مواد اولیه وارداتی باعث به وجود آمدن چنین شرایطی شده است با اینحال به نظارت جدی بر بازار و برخورد با متخلفین مدعی هستند اما مردم اعتقاد دارند این نظارت ها بازدارنده نبوده چراکه بازار قطعات یدکی خودرو در استان بسیار نابسامان شده است.

بر اساس اظهارات شهروندان، با توجه به اینکه درآمد مردم به اندازه ای نیست که توان خرید خودرویی با مدل بالا را داشته باشند، اغلب مالک خودروهای مدل پایین با استهلاک بالا هستند که تعمیر و خرید لوازم یدکی آن هزینه زیادی روی دست آنها می گذارد.

تماس با سامانه ۱۲۴ بی فایده است

در این رابطه مسلم احمدی یکی از شهروندان گرگانی در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: به نظر می رسد آن طور که در حوزه های دیگر نظارت وجود دارد، در بازار لوازم یدکی خودرو نظارتی نیست.

وی با بیان اینکه برای تعمیر گیربکس پراید هشت میلیون تومان هزینه کرده، افزود: لاستیک خودرو را با قیمت جفتی، سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خریداری کرده ام.

شهروندان در تماس با شماره های ۱۲۴ و ۱۳۵ بسیار معطل شده و بعضاً از بیان شکایت خود پشیمان می شوند

وی ادامه داد: با افزایش قیمت خودرو شاهد افزایش قیمت لوازم یدکی بودیم، به عنوان مثال؛ لنت ۱۰۰ هزار تومانی تا ۵۰۰ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.

این شهروند گرگانی همچنین با گلایه از اینکه شهروندان در تماس با شماره های ۱۲۴ و ۱۳۵ بسیار معطل شده و بعضاً از بیان شکایت خود پشیمان می شوند، تصریح کرد: از مسئولان می خواهیم دست از شعاردادن بردارند و برای این وضعیت چاره ای بیندیشند.

به اعتقاد وی، با رشد قیمت ها مردم ترجیح می دهند خودرو خود را را تعمیر نکرده که این مسئله هم تبعات بعدی به دنبال خواهد داشت.

افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت قطعات خودرو

اکبر ضیاحسینی یکی دیگر از شهروندانی که راننده تاکسی است به خبرنگار بازار، گفت: رانندگان مجبورند به دلیل استفاده زیاد از خودرو، درصد بسیار بالایی از درآمد خود را رای خرید لوازم یدکی هزینه کنند که باوجود این قیمت ها معیشت آنها مشکل شده است.

وی با تاکید به اینکه درآمد رانندگان تاکسی با هزینه های آنها همخوانی ندارد، اضافه کرد: لاستیک از شش ماه گذشته تاکنون ۱۰۰ درصد افزایش قیمت داشته و تنها بهانه ای که فروشندگان لوازم یدکی و قطعات خودرو مطرح می کنند؛ افزایش نرخ دلار است.

گرانی قیمت لوازم یدکی و استیصال خودروداران | تماس با سامانه ۱۲۴ بی‌فایده است

ضیاحسینی تاکید کرد: با افزایش نرخ ارز قیمت ها افزایش اما با کاهش آن، قیمت ها کاهش پیدا نمیکند.

این شهروند گرگانی گفت: دستگیره در خودرو که از ۷۰ گرم پلاستیک ساخته شده را حدود یکسال گذشته ۹ هزار تومان خریده بودم، اما اکنون قیمت آن به۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: مشهود است که بازار لوازم یدکی خودرو به شدت دچار التهاب شده ه گونه ای که درد داشتن خودرو از نداشتن آن بیشتر شده است.

اگرچه مصرف کنندگان افزایش قیمت لوازم یدکی را نجومی و بدون منطق می دانند اما یک مسئول گلستان معتقد است که این نرخ ها براساس قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی است.

نرخ‌گذاری با سود منطقی است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار، افزود: با توجه به اینکه تنوع اقلام و قطعات بسیار گسترده است، قیمت گذاری در این مورد به صورت ارشادی و در قالب گروه سه و توسط خود واحدها و بر اساس قیمت تمام شده به علاوه سود منطقی انجام می شود.

درویشعلی حسن زاده ادامه داد: بر اساس طرحی که سال گذشته در وزارت صمت آغاز شده، واحدهای تولید برای پایش میزان تولید، عرضه و همچنین فروش، موظف به ثبت فاکتور فروش در سامانه جامع تجارت هستند و این طرح به زودی نهایی خواهد شد.

هر محصولی که تولید می شود تابعی از قیمت مواد اولیه است و با نوسان در این قیمت ها، بالطبع قیمت قطعه تولیدی هم دچار افزایش خواهد شد

وی اضافه کرد: هر محصولی که تولید می شود تابعی از قیمت مواد اولیه است و با نوسان در این قیمت ها، بالطبع قیمت قطعه تولیدی هم دچار افزایش خواهد شد. همچنین تغییر و افزایش دستمزد ها در ابتدای هر سال روی قیمت تمام شده تاثیر می گذارد.

مدیر کل صمت گلستان خاطرنشان کرد: بخشی از مواد اولیه مورد نیاز در ساخت برخی قطعات مانند لاستیک، وارداتی است که این هم در نوسانات قیمت بازار تاثیرگذار است.

گذشته از گرانی و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو ظرف یک سال گذشته، یکی از مواردی که برای شهروندان آزاردهنده است تفاوت قیمت یک محصول در نقاط مختلف شهر است در این رابطه یک مسئول گلستانی معتقد است بسته به اینکه فروشنده کالا را از کدام فروشگاه تهیه کرده، قیمت ها متفاوت است.

جریمه ۱۰ میلیون تومانی برای متخلفین

مدیر کل تعزیرات حکومتی گلستان در خصوص دلیل اختلاف قیمت قطعات مشابه در فروشگاه های مختلف به خبرنگار بازار، گفت: قیمت گذاری کالاها به سه صورت مصوب، ارشادی و متعارف انجام می شود.

تقی حسام توضیح داد: در قیمت ارشادی، تولید کنندگان نرخی را برای کالا تعیین و فروشندگان کلی و جزئی یک درصد مشخص سود به آن اضافه می کنند.

وی افزود: بر اساس جدول و ضرایب تعیین شده که فروردین ۱۴۰۱ ابلاغ شده، سود عمده فروشی قطعات لوازم یدکی خودرو سه درصد و خرده فروشی ۱۵ درصد تعیین شده است.

وی اضافه کرد: در سالیان گذشته برخی از متخلفین با علم و آگاهی از پایین بودن مجازات عدم ارائه فاکتور خرید به بازرس، از ارائه فاکتور امتناع کرده و از طریق گرانفروشی این جریمه را جبران می کردند اما در حال حاضر با توجه به دستور العمل، مجازات ها بازدارنده خواهد بود و عدم ارائه فاکتور، ۱۰ میلیون تومان مجازات دارد.

حسام افزود: شرکت های تامین کننده لوازم یدکی خودرو متفاوت است و ممکن است در قیمت و کیفیت تفاوت داشته باشند بنابراین شهروندان می توانند در صورتی مشاهده گرانفروشی با شماره ۱۲۴ و ۱۳۵ تماس بگیرند.

بدون تردید چنانچه مسئولان قصد مرتفع کردن چالش ها را دارند باید در سیاست های مرتبط با مدیریت بازار ارز و همچنین نظارت بر بازار و جرائم بازدارنده بازنگری اساسی داشته باشند تا برخی مشاغل مانند رانندگان درون شهری و برون شهری برای تامین معاش بیش از این با مشکل مواجه نشوند.

کد خبر: ۲۱۸٬۶۷۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha