۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
تصویب افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰ روز| اضافه شدن ۵۰ هواپیما و هلیکوپتر| اشکالات ایران ١۴٠ رفع شد
رییس سازمان هواپیمایی خبر داد

تصویب افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰ روز| اضافه شدن ۵۰ هواپیما و هلیکوپتر| اشکالات ایران ١۴٠ رفع شد

محمدی بخش، رییس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه میزان افزایش قیمت بلیت هواپیما تا ۱۰ روز آینده در شورای عالی هواپیمایی مشخص می شود گفت: افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما اقدام کارشناسی شرکتهای هوایی است.

بازار؛ گروه راه و مسکن: محمد محمدی بخش با اشاره به اینکه در بحث قیمت بلیت هواپیما قانون‌گذار تکلیف را مشخص کرده است در جمع خبرنگاران گفت: هنوز در شورای عالی هواپیمایی میزان افزایش نرخ بلیت هواپیما نهایی نشده است، پیش بینی می کنیم تا ۱۰ روز آینده این موضوع در شورای عالی هواپیمایی نهایی و برای بررسی و تایید به ستاد تنظیم بازار برود.

وی ادامه داد: در خصوص قیمت بلیت هواپیما همانطور که گفتم قانون‌گذار تکلیف را مشخص کرده است که در این بخش به آن اشاره می کنم. قبل از برنامه پنجم توسعه تعیین نرخ خدمات بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری بود و از سال ۹۵ طبق قانون برنامه متنوع‌سازی نرخ بلیت مطرح شد و تا سال ۹۹ جاری و ساری بود و نرخ‌ها در پروازهای داخلی طبق عرضه و تقاضا بود.

محمدی بخش اضافه کرد: پس از ایام پیک کرونا مطرح شد که قیمت‌گذاری در حوزه خدمات حمل و نقل هوایی بر عهده ستاد تنظیم بازار باشد در این راستا سازمان هواپیمایی کشور نظرات انجمن هواپیمایی را درباره نرخ دریافت می‌کند، در شورای عالی هواپیمایی بررسی می‌شود سپس به ستاد تنظیم بازار می‌رود و پس از بررسی در ستاد ابلاغ خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولیت اصلی در این موضوع بر عهده سازمان هواپیمایی و شورای عالی هواپیمایی کشوری است گفت: در اردیبهشت پارسال افزایش ۳۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما به ستاد تنظیم بازار رفت اما به دلایلی ستاد تنظیم بازار ابلاغ نکرد.

رییس سازمان هواپیمایی خاطر نشان کرد:‌برای سال ۱۴۰۲ انجمن شرکت‌های هواپیمایی پیشنهاد داد با توجه به آنکه از تیر ۱۴۰۰ هیچ افزایش قیمتی در نرخ بلیت پروازهای داخلی نداشته‌ایم رشد ۱۰۰درصدی در نرخ بلیت پروازها اعمال شود و از شورای عالی هواپیمایی بررسی شد و هنوز به نتیجه نرسیده است در این باره تا ۱۰ روز آینده در شورای عالی هواپیمایی بررسی‌ها انجام خواهد شد و پس از آنکه به نتیجه برسیم این موضوع برای بررسی به ستاد تنظیم بازار می‌رود و پس از بررسی ستاد نرخ جدید بلیت هواپیما در پروازهای داخلی ابلاغ می‌شود.

وی در خصوص ورود هواپیماهای جدید به ناوگان هوایی گفت: در ۱۸ ماه گذشته ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی کشور اضافه شده است که از این تعداد ۲۰ فروند هواپیما سر خط آمده است

محمدی بخش با اشاره به اینکه در حال حاضر صنعت هوایی کشور بیش از ۵۵۰ فروند هواپیمای کوتاه‌برد، میان برد و بلند برد نیاز دارد گفت: برای ارتقاء تاب‌آوری صنعت حمل و نقل هوایی باید با تحریم‌ها مقابله کنیم که در این راستا چهار برنامه را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در ادامه تشریح کرد: اولین برنامه سازمان هواپیمایی کشوری برگرداندن تعدادی از هواپیماهای زمینگیر به ناوگان هوایی کشور است، ۱۶ فروند هواپیمای زمین گیر داریم که بیش از ۱۰ سال زمین‌گیر هستند. همچنین ۶۸ فروند هواپیما داریم که بیش از ۵ سال و کمتر از ۱۰ سال، ۳۲ فروند هواپیمای زمینگیر داریم که بین ۲ تا ۵ سال زمین‌گیر هستند و باید این هواپیماها به ناوگان هوایی کشور برگردد.

در موضوع توسعه ناوگان هوایی در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی ما اضافه شده است که ۲۰ فروند از این ناوگان سرخط است

وی با بیان اینکه امروز ۳۸۰ فروند هواپیمای عملیاتی داریم ادامه داد: در موضوع توسعه ناوگان هوایی در ۱۸ ماه گذشته بیش از ۵۰ فروند هواپیما و هلیکوپتر به ناوگان هوایی ما اضافه شده است که ۲۰ فروند از این ناوگان سرخط است.

وی افزود: در موضوع سوم نوسازی ناوگان را دنبال می‌کنیم که سیاست ما این است که عدد قابل توجهی در سال ۱۴۰۲ برای آن اختصاص بدهیم تا ناوگان نوسازی شود.

محمدی بخش تصریح کرد: اگر بخواهیم جمع بندی کنیم در واقع برنامه این طور خواهد بود که از ۱۲۳ پرونده هواپیمای زمین‌گیر هرچه می توانیم هواپیما به چرخه پروازی برگردانیم؛ دومین موضوع ورود هواپیما توسط بخش خصوصی است که ادامه دارد. سومین موضوع تامین اعتبار در سال ۱۴۰۲ برای نوسازی ناوگان است.

وی افزود: چهارمین موضوع ساخت هواپیمای داخل با استراتژی است که در اصفهان انجام می‌شود. به همین منظور کمیته‌ای در این باره تشکیل شده و در کارخانه هواپیما سازی اصفهان با بن سازه های جدید و قبلی این کار انجام می‌شود؛ هسا در این باره مجوز سازمان هواپیمایی را دارد و با همکاری وزارت صمت کارگروه ساخت هواپیما در حال پیشرفت است.

محمدی بخش اضافه کرد: با این اقدامات پیش بینی می شود که متوسط سن ناوگان هوایی کشور به ۲۰ سال کاهش یابد.

هواپیمای بومی ایران ١۴٠ اشکالاتی داشت که این اشکال برطرف شده و نظارت سختگیرانه‌ای بر فرایندهای ساخت داریم و تنها در صورت اطمینان پیدا کردن از استاندارد بودن آن مجوز پرواز صادر خواهد شد و مردم هم در آن شرایط به آن اعتماد خواهند کرد

وی در پاسخ به این سوال که ابهاماتی در ساخت هواپیمای ایرانی و ساخت هواپیمای بومی با توجه به ساخت ناموفق هواپیمای ایران ١۴٠ وجود دارد گفت: هواپیمای بومی ایران ١۴٠ اشکالاتی داشت که این اشکال برطرف شده و نظارت سختگیرانه‌ای بر فرایندهای ساخت داریم و تنها در صورت اطمینان پیدا کردن از استاندارد بودن آن مجوز پرواز صادر خواهد شد و مردم هم در آن شرایط به آن اعتماد خواهند کرد.

رییس سازمان هواپیمایی در پاسخ به این سوال و ابهامات ایجاد شده در مورد موتوری که به رهبری نمایش داده شد و گفته‌هایی مبنی بر اینکه این قطعه موتور هواپیما نبود، تاکید کرد: در همان بازدید اعلام شد که این نمونه‌ای از موتور هواپیما است و نه خود موتور هواپیما و امروز هم موتور هواپیما مورد تست قرار گرفت.

کد خبر: ۲۱۸٬۳۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha