۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷
بلاتکلیفی داروسازان از تخصیص ارز نیمایی| احتمال تشدید دوباره کمبودهای دارویی از تیرماه
رئیس سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی مطرح کرد

بلاتکلیفی داروسازان از تخصیص ارز نیمایی| احتمال تشدید دوباره کمبودهای دارویی از تیرماه

عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی گفت: بودجه ۶۹ همتی دارو کفاف نیمه سال هم نمی دهد و احتمال بروز کمبودها در خرداد و تیرماه جاری قوی است.

بازار؛ گروه صنعت: کمبود نقدینگی، نحوه تخصیص و نرخ ارز به همراه قیمت گذاری دستوری به عنوان چالش های صنعت داروسازی معرفی می شوند. چالش هایی که رابطه مستقیمی با کمبودهای دارو در داروخانه ها و بیمارستان ها دارد.

در این باره محمد عبده زاده رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی طی نشست خبری بررسی وضعیت تولید دارو گفت: متاسفانه باید بگویم که برخلاف سال های گذشته مشخصه امسال در خصوص پیش بینی پذیری بازار دارو در حوزه تامین و تدارک و در بخش کسب و کار سال عدم قطعیت ها است. یعنی شاخص های موثر تامین و تدارک دارو در حوزه های تامین و تخصیص ارز، نقدینگی و قیمت گذاری با یک بلاتکلیفی و یک سردرگمی یا بهتر بگوییم عدم تصمیم گیری همراه هستیم و زمان ها را از دست می دهیم. بنابراین از دست دادن زمان به ضرر تامین داروی کشور است.

وی با اشاره به اینکه مشکلات نقدینگی حادتر شده است افزود: مطالبات شرکت های پخش از بخش های دولتی، دانشگاه های علوم پزشکی و سایر بخش های دولتی به حدود ۱۵ همت رسیده است. همچنین در حوزه بودجه نیز مطلع هستید که بودجه ۷۳ همتی سال ۱۴۰۱ در سال جاری به ۶۹ همت کاهش یافته است.

عبده زاده ادامه داد: در خصوص بودجه مصوب شده نیز بارها وزیر بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس اعلام کرده اند که نیاز واقعی صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی برای سال جاری ۱۰۵ همت است. بنابراین تصویب بودجه ۶۹ همتی که بخشی از آن برای پرداخت مطالبات سال قبل هزینه خواهد شد به نیمه سال هم نمی رسد.

کاهش محسوس بودجه دارو نسبت به ادوار گذشته

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی بیان کرد: کل ارز مصوب صنعت دارو و تجهیزات از ۴.۸ میلیارد دلار سال گذشته به حدود ۳.۲ میلیارد دلار امسال رسیده است که به طور قطع در حوزه دارو تجهیزات جوابگو نیست. مشکل ارزی دیگر که از اواخر سال گذشته ایجاد شده، بحث تخصیص های حوزه دارو است که در مقایسه سه ماهه سال گذشته در مقایسه با سال های قبل در حدود ۱۵ درصد تخصیص ارز انجام شده است.

سال گذشته حدود ۳۹ میلیون دلار تخصیص ارز داشته ایم در صورتی که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ این رقم بیش از ۲۴۰ میلیون یورو بوده است

عبده زاده افزود: در ماه های بهمن و اسفند سال گذشته حدود ۳۹ میلیون دلار تخصیص ارز داشته ایم در صورتی که در مدت مشابه سال ۱۴۰۰ این رقم بیش از ۲۴۰ میلیون یورو بوده است. در ابتدای سال ۱۴۰۲ نیز روند تخصیص ارز به خصوص در حوزه ارز نیمایی با یک بلاتکلیفی محض رو به رو هستیم. این نیز در شرایطی است که ۳۰ تا ۴۰ درصد از دارو متاثر از ارز اولویت اول است و مابقی ثبت سفارش ها در حوزه مواد جانبی، بسته بندی و غیره که همگی در تولید دارو نقش دارند در تالار دوم است که یا تخصیص ارز رخ نمی دهد یا اگر تخصیص می یابد به مرحله عملیاتی نمی رسد.

وی ادامه داد: این وضعیت استوک مواد اولیه شرکت ها را به شدت پایین آورده و وضعیت موجودی دارو و ورودی مواد اولیه برای تولید دارو را تا حد زیادی نگران کننده است. همچنین در حوزه قیمت گذاری نیز تغییر ارز تالار اول و دوم قیمت مواد مورد نیاز صنعت را به شدت بالا برده است. علاوه بر این خیلی فاکتورها به صورت به روز و ۲۴ ساعته شده است. بنابراین همه این ها قیمت تمام شده دارو را افزایش داده است.

عبده زاده با اشاره موارد فوق تاکید کرد: هر کدام از موضوعاتی همچون قیمت گذاری، کمبود بودجه و تخصیص ارز به تنهایی می‌توانند برای صنعت دارو چالش زا باشند اما الان ترکیب این سه کنار هم اثرات تصاعدی منفی بر روی وضعیت تامین و تدارک شرکت ها گذاشته است. در این راستا اکثر شرکت های تولیدکنندگان دارو به شدت نگران کمبود نقدینگی، بلاتکلیفی ارز، سخت گیری قیمت در وزارت بهداشت و غیره شده اند.

حمایت از واردات فوریتی بی کیفیت بجای تولید داخل

این داروساز با اشاره به وجود شرایط نا به سامان در صنعت دارو اظهار داشت: الان به شرایطی رسیده ایم که باید التماس کنیم که ارز به ما بدهند تا مواد اولیه تامین و دارو تولید کنیم تا بازار را تامین کنیم. یا نقدینگی که نیاز داریم را بدهند تا مطالباتی که شرکت های پخش از دانشگاه های دولتی طلب دارند فقط در دانشگاه های علوم پزشکی بیش از ۱۰ همت است را برگردانند تا ماده اولیه خریداری کنیم. بعد وقتی به نیازها توجه نمی شود باید پاسخگو هم باشیم که چرا دارو کمیاب شده است.

وی افزود: این درحالی است که سیستم سیاست گذاری باید دنبال تامین کنندگان باشد تا شرایط تولید فراهم شود و به جایی نرسیم که داروی بی کیفیت فوریتی وارد شود و چند برابر هزینه داروی داخلی بر روی دست مردم بماند. بنابراین هم برای تولید و دریافت مطالبات باید التماس کنیم و هم جوابگو باشیم که اگر کمبودی است چرا تولیدکننده تولید نکرده است.

نرخ استهلاک صنعت دارو از سرمایه گذاری سبقت گرفته است

عبده زاده با اشاره به تاثیرات مشکلات فعلی بر روی آینده بازار دارو تاکید کرد: با توجه به اینکه از بهمن ماه سال گذشته ارز به شرکت ها تخصیص داده نشده است. این در حالی است که شرکت ها در شرایط معلول خرید شش ماهه خود را انجام می دهند اما الان چهار ماه از سال گذشته ارز دریافت نکرده اند. بنابراین به نظر می رسد در خردادماه و تیرماه پیش رو افزایش تصاعدی کمبودها را شاهد باشیم. البته ممکن است که یک شرکت مواد اولیه را در اختیار داشته باشد اما به صورت میانگین شرکت ها دچار مشکل می شوند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای صاحبان صنایع داروهای انسانی با اشاره به شعار سال ادامه داد: سیاست کلان کشور بر اساس مهار تورم و رونق تولید است. این درحالی است که مهار تورم در حوزه تولید دارو نمی توان تمام عوامل موثر بر اجزای دارو مشمول قیمت گذاری نباشد و همگی آزاد باشند اما محصول آخر مشمول قیمت گذاری دستوری باشد و انتظار رونق تولید هم داشته باشیم.

وی تاکید کرد: وقتی سودآوری را از صنعت می گیرند در عمل رونقی رخ نمی دهد. از ابزارهای سودآوری در صنعت هم صادرات، قیمت گذاری و سرمایه گذاری است. این درحالی است که حتی براساس اطلاعات کدال نیز طی چند سال گذشته نرخ استهلاک از سرمایه گذاری پیشی گرفته است. بحث قیمت گذاری هم درگیر موضوعاتی همچون حمایت از مصرف کننده، بیمه ها و بودجه است که در نهایت باعث شده افق خیلی امیدوارکننده ای را در صنعت دارو متصور نباشیم.

کد خبر: ۲۱۸٬۳۰۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha