۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۷
افزایش وزنی ۱۵ درصدی هر جعبه تخم نوغان تجاری جدید داخلی| کاهش واردات تخم نوغان عملیاتی می‌شود
رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور اعلام کرد

افزایش وزنی ۱۵ درصدی هر جعبه تخم نوغان تجاری جدید داخلی| کاهش واردات تخم نوغان عملیاتی می‌شود

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور از افزایش وزنی ۱۵ درصدی هر جعبه تخم نوغان تجاری جدید داخلی با استفاده از ۸ واریته جدید در این حوزه خبر داد.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، رضا صورتی زنجانی رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به معرفی ۸ واریته جدید پرمحصول و مقاوم به بیماری، گفت: واریته‌های جدید ضمن تضمین ارتقای خوداتکایی در تولید تخم نوغان در پایان برنامه مصوب، می‌تواند سالانه بیش از ۵۰۰ هزار دلار صرفه‌جویی ارزی را در کنار خودکفایی محقق کند.

وی ادامه داد: با تولید تخم نوغان اجداد در خطوط بالادست مرکز و ارائه رایگان به دستگاه اجرایی و در صورت تولید تخم نوغان تجاری در خطوط پایین‌دست، نیاز به واردات به طور معنی‌داری کاهش می‌یابد.

به گفته رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور، در سال ۱۴۰۲ شاهد ارتقای لاین‌های بانک ژن به ۱۲۲ لاین از طریق معرفی ۱۴ لاین جدید و نیز معرفی ۸ هیبرید تجاری پرمحصول به خط تولید هستیم.

صورتی با بیان این که معرفی هیبریدهای پرمحصول به خط تولید تخم نوغان شامل هشت هیبرید کرم ابریشم جدید است، تصریح کرد: این مهم به لحاظ وزنی تولید پیله تر را به میزان ۱۵ درصد در هر جعبه تخم نوغان تجاری جدید داخلی افزایش می‌دهد، همچنین به لحاظ کمی نیز دارای برتری نسبت به نمونه‌های وارداتی است و این مزیت در صنعت فرش کشور و تولید فرش ایرانی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

وی افزود: تخم نوغان اصلاح شده بومی که از ۱۴۰۲ وارد مدار تولید تجاری می‌شود با رسیدن به دست نوغانداران کشور در هر سال می‌تواند حدود ۳۰۰ تن محصول پیله تولیدی را افزایش بخشد که با احتساب قیمت‌های امروز پیله کرم ابریشم ارزش افزوده‌ای بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال در سطح مزارع و در ابعاد ملی طی هر سال ایجاد می‌کند.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور از دیگر دستاوردهای اخیر مرکز تحقیقات ابریشم و ماموریت‌های آن را حفظ و نگهداری بانک ژن کرم ابریشم با ذخایر ژنتیکی ۱۲۲ لاین عنوان کرد و گفت: این بانک ژن هم اکنون به لحاظ تنوع در خاورمیانه منحصر به فرد بوده و از ظرفیت‌های مهم و باارزش ملی است که از دو دهه قبل تشکیل و به مرور ارتقا یافت.

وی ادامه داد: با عنایت به همین ظرفیت بالقوه و تولید تخم نوغان اجداد در مرکز تحقیقات و ارائه رایگان آن به دستگاه‌های اجرایی متناظر از جمله شرکت ابریشم ایران و مرکز توسعه نوغانداری، کشور اغلب بی‌نیاز از واردات بود و حداقل تا سال ۹۶ عملا نیازی به واردات وجود نداشته است.

صورتی تصریح کرد: بنابراین در حال حاضر با وجود ۱۶ هیبرید اصلاح شده و پرمحصول فعلی داخلی که اکنون در خط تولید تجاری قرار دارد، در صورت احیا و نوسازی ناوگان تولید در خطوط پایین‌دست که شامل ۶۰۰ هکتار توتستان‌های دولتی می‌شود، عملا نه تنها خوداتکایی و خودکفایی قابل دسترس خواهد بود، بلکه طی یک برنامه چند ساله می‌توان از این ظرفیت ایجاد شده جهت صادرات به کشورهای همسایه نیز بهره برد.

وی در پایان درباره رویکرد دانش‌بنیان در این مجموعه، گفت: با رویکرد دانش‌بنیانی در این حوزه افق آینده بهتری در صنعت ابریشم رقم خواهد خورد به طوری که با تمرکز بیشتر بر محصولات جانبی ولیکن ارزشمند این حوزه و نیز ارتقای شاخص‌های سودمندی پولی در هر واحد بهره‌بردار، نه تنها دوران رکود نوغانداری به پایان رسیده بلکه شاهد توسعه نوغانداری کشور و عصر جدیدی در این حوزه خواهیم بود.

کد خبر: ۲۱۸٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha