۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
 نجفی منش: منتقد وزیر صمت هستم اما نباید سهم خواهی کرد!
واکنش صنعت خودرو نسبت به استیضاح وزیر صمت

نجفی منش: منتقد وزیر صمت هستم اما نباید سهم خواهی کرد!

نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور گفت: در شرایط فعلی اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ابقای وزیر صمت رای مثبت ندهند، حداقل «شش ماه» تمام صنایع از جمله صنعت خودرو با چالش مواجه خواهد شد.

بازار؛ گروه خودرو: سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت فردا طی یکسال و نیم گذشته دومین بار مورد استیضاح قرار می گیرد. «خودرو» تنها عامل استیضاح وزیر صمت در خانه ملت است، هرچند نمی توان نسبت به اشتباهات وزارت صمت در دولت سیزدهم در خصوص بازار خودرو چشم پوشی کرد. ولی، آنچه که امروز سید رضا فاطمی امین میراث دار آن است، ماحصل تصمیمات اشتباه وزارت صمت در دو دولت یازدهم و دوازدهم بوده است. تقاضای انباشت خودرو از سال ۱۳۹۷ که به دلیل ممنوعیت واردات خودرو و کاهش تیراژ تولید ناشی از تحریم های ظالمانه بود، ایجاد شده است.

خودرو از سال ۱۳۹۷ تا امروز به عنوان کالای سرمایه ای در بازار شناخته می شود، شاید اگر مجلس شورای اسلامی در کنار وزارت صمت اقدام به فعالیت مجدد شورای سیاستگذاری صنعت خودرو می کردند، امروز وضع بازار خودرو به مراتب بهتر از سال های پیش بود. به این بهانه با محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور به گفت و گو پرداختیم:

در شرایط فعلی اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ابقای وزیر صمت رای مثبت ندهند، حداقل «شش ماه» تمام صنایع از جمله صنعت خودرو با چالش مواجه خواهد شد

* باتوجه به اینکه فردا سید رضا فاطمی امین، وزیر صمت در خانه ملت «استیضاح» می شود، این تغییر وزیر صمت چه تاثیری در آینده صنعت و بازار خودرو دارد؟

در شرایط فعلی اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ابقای وزیر صمت رای مثبت ندهند، حداقل «شش ماه» تمام صنایع از جمله صنعت خودرو با چالش مواجه خواهد شد. تاریخ ثابت کرده است در صورت تغییر وزیر صمت مدیران خودروسازان و سایر صنایع تغییر کرده و این مساله منجربه توقف برنامه های تولیدی خواهد شد.

اگر وزیر صمت جامه عمل به برنامه خصوصی سازی می پوشید، اکنون سید رضا فاطمی امین به جای پاسخگویی باید مطالبه گر از صنعت خودرو می بود

* سید رضا فاطمی امین برای دومین بار با بهانه ناتوانی در کنترل قیمت خودرو احضار می شود، به عنوان فعال صنعت خودرو عملکرد وزیر صمت در بازار خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟

ابتدا باید اشاره کنم که نسبت به عملکرد وزارت صمت و سید رضا فاطمی امین به عنوان مقام عالی این وزارتخانه در خصوص صنعت خودرو منتقد هستم، چرا که معتقدم وزیر صمت و وزارت متبوعش باید از خودروسازی فاصله بگیرد. زیرا اگر به گذشته نگاه کنیم در می یابیم تمام وزرای صمت که به مجلس شورای اسلامی احضار شدند، فقط به دلیل صنعت و بازار خودرو بوده است. در دولت فعلی بارها برنامه های خصوصی سازی و واگذاری مطرح شده است، اگر وزیر صمت جامه عمل به برنامه خصوصی سازی می پوشید، اکنون سید رضا فاطمی امین به جای پاسخگویی باید مطالبه گر از صنعت خودرو می بود.

 نجفی منش: منتقد وزیر صمت هستم اما نباید سهم خواهی کرد!

* به عنوان فعال صنعت خودرو، اگر وزیر صمت ابقا شود چه پیشنهادی به ایشان دارید؟

دو پیشنهاد مهم به وزیر صمت در صورت ابقا دارم، نخست اینکه در مدیریت صنایع خودروسازی دخالت نکند. دوم اینکه، قیمت گذاری خودرو را آزاد و از قیمت گذاری دستوری برای تنظیم بازار فاصله بگیرد.

در شرایط فعلی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به استیضاح وزیر صمت نباید سهم خواهی سیاسی یا نقدهای شخصی داشته باشند

* به عنوان نماینده قطعه سازان از مجلس شورای اسلامی نسبت به استیضاح وزیر صمت چه درخواستی دارید؟

در شرایط فعلی نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نسبت به استیضاح وزیر صمت نباید سهم خواهی سیاسی یا نقدهای شخصی داشته باشند، اگر مجلس شورای اسلامی در کنار بدنه وزارت صمت اقدام به جدا سازی بخش سیاستگذار صنعتی از صنعت خودرو کنند، مشکلات فعلی در بازار حل خواهد شد.

کد خبر: ۲۱۸٬۰۴۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha