۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۰
ارکان بازار در صدد کاهش سرعت رشد بورس| عرضه سهام صندوق های درآمد ثابت را کجا می خرد؟
بازار گزارش می دهد؛

ارکان بازار در صدد کاهش سرعت رشد بورس| عرضه سهام صندوق های درآمد ثابت را کجا می خرد؟

کاهش ارزش تضمین سهام برای معاملات اعتباری و  کاهش سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق های درآمد ثابت تداعی کننده این موضوع مهم هستند که ارکان بازار سرمایه در صدد مدیریت تقاضای بازار و کنترل هیجانات هستند.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه در روز سه شنبه حرکت زیگزاکی را طی کرد که بر مبنای آن شرکت‌های کوچک و متوسط بعد یک رشد تقاضا با افزایش فروش روبرو شدند و این مسئله تحت تاثیر اخباری بود که به تازگی سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرده است. حالا کارشناسان در ارزیابی های خود تاکید کردند که این سیاست ها هرچند نشان می دهد که ارکان بازار در صدد کاهش سرعت رشد بورس هستند اما این به معنای توقف روند یا ریزش شاخص نیست و از طرف دیگر صندوق های پروژه در حال ورود و افزایش در بازار سرمایه هستند که خودشان بخش عمده ی از همین عرضه صندوق ها را خریداری می کنند.

شورای عالی بورس و سازمان باید مانند بانک مرکزی که با اعمال سیاستهای پولی در جهت کنترل تورم، رشد اقتصادی و ... گام برمی‌دارد با اعمال سیاستهایی نظیر افزایش یا کاهش حدنصاب ها و ارزش تضمین ها میزان تقاضا ی بازار را کنترل کند

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به تاثیر سیاست گذاری در جریان نقدینگی به بازار سرمایه گفت: خبر چند روز پیش کاهش ارزش تضمین سهام برای معاملات اعتباری و خبر دیروز مبنی بر کاهش سقف سرمایه گذاری در سهام صندوق های درآمد ثابت صرفا تداعی کننده این موضوع مهم هستند که ارکان بازار سرمایه در صدد مدیریت تقاضا در بازار و کنترل هیجانات هستند که با توجه به اتفاقات دو سال و نیم اخیر بازار سرمایه امری ضروری محسوب می شود.

رضا روحی افزود: در واقع سیاست گذار این بازار یعنی شورای عالی بورس و سازمان باید مانند بانک مرکزی که با اعمال سیاستهای پولی در جهت کنترل تورم، رشد اقتصادی و ... گام برمی‌دارد با اعمال سیاستهای نظیر افزایش یا کاهش حدنصاب ها و ارزش تضمین ها میزان تقاضا ی بازار را کنترل کند اما باید توجه داشت که تشدید همین سیاستها منجر به فرار پول و سرمایه گذار نگردد.

او با اشاره به اینکه در انتهای سال ۹۸ شاپور محمدی ریاست وقت سازمان نیز در صدد بود که سیل نقدینگی ویرانگر به یکباره وارد بازار نگردد، اظهار کرد: اصرار بر اجرای آن سیاست در آن زمان در نهایت منجر به استعفای شاپور محمدی شد و چند ماه بعد سقوط تاریخی بورس اتفاق افتاد.

میزان سرمایه گذاری مازاد صندوق های درآمد ثابت

برخی مدعی هستند موضوع کاهش حد نصاب سهام در صندوق های درآمد ثابت اثرات خاصی در شدت عرضه سهام ندارد و طبق اولین برآورد ها اکثر صندوق ها نسبت به کاهش این درصد اقدام کرده و عدد قابل عرضه بین ۱۰ تا ۱۶ هزار میلیارد تومان است که با توجه به مدت زمان ۳ ماهه و حجم فعلی بازار عدد قابل توجهی نیست.

سازمان بورس و اوراق بهادار از این ابزار برای کاهش سرعت بازار استفاده می کنند تا رشد حبابی در بورس اتفاق نیفتد همانطور که این سیاست در اسفند ۹۹ به شکل دیگری اجرا شد و حد نصاب سرمایه گذاری صندوق ها از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه بازار در روز سه شنبه معاملات خوبی آغاز کرد گفت: در ابتدای بازار تقاضای خوبی شکل گرفت و منجر به رشد شاخص کل بورس و شاخص هم وزن شد اما بعد عرضه ها افزایش پیدا کرد که با توجه به اینکه بحث کاهش سقف سرمایه گذاری در سهام فیکس اینکام ها مطرح شد.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه صندوق های درآمد ثابت سه ماه فرصت دارند که حد نصاب سرمایه گذاری خود را از ۱۱.۸ درصد به ۱۰ درصد برسانند، افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار از این ابزار برای کاهش سرعت بازار استفاده می کنند تا رشد حبابی در بورس اتفاق نیفتد همانطور که این سیاست در اسفند ۹۹ به شکل دیگری تغییر کرد و حد نصاب سرمایه گذاری صندوق ها از ۱۰ درصد به ۱۵ درصد افزایش یافت و همین مسأله منجر به رشد حبابی خیلی از سهام شد.

بورس فعلا از نگاه کارشناسان اقتصادی نسبت به سایر بازارها عقب بوده و از طرف دیگر جریان پول همچنان در حال ورود به بازار است به همین دلیل روند صعودی بورس حفظ می شود

او با تاکید بر اینکه صندوق های درآمد ثابت می توانند عرضه خود را به صورت بلوکی انجام دهند، افزود: اگر عرضه سهام به صورت بلوکی اتفاق بیفتد عملا تاثیری در وضعیت معاملات نخواهند داشت.

به گزارش خبرنگار تحلیل بازار، بورس فعلا از نگاه کارشناسان اقتصادی نسبت سایر بازارها عقب بوده و از طرف دیگر جریان پول همچنان در حال ورود به بازار است، به طوری که رکورد ارزش معاملات زده شد و به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از آذر ۱۳۹۹ تاکنون سابقه نداشته است. از این رو سیاست های جدید سازمان بورس و اوراق بهادار هرچند نشان می دهد که در صدد کاهش سرعت رشد بورس هستند، اما این به معنای توقف روند یا ریزش شاخص نیست و از طرف دیگر صندوق های پروژه در حال ورود و افزایش در بازار سرمایه هستند که خودشان بخش عمده ای از همین عرضه صندوق ها را خریداری می کنند.

کد خبر: ۲۱۷٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha