۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
زخم خودتحریمی بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی|۱۸۰ هزار متر فرش تولید شد
رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی مطرح کرد؛

زخم خودتحریمی بر صادرات فرش دستباف خراسان جنوبی|۱۸۰ هزار متر فرش تولید شد

بیرجند- رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سال گذشته ۱۸۰ هزار متر فرش در استان تولید شد، گفت:موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات یک خودتحریمی است که بیش از تحریم خارجی به ما ضربه زد.

محمد حسن کامیابی مسک در گفت و گو با خبرنگار بازار اظهارکرد: در سال گذشته تعداد ۱۸۰ هزار متر مربع فرش توسط ۵۰ هزار بافنده خراسان جنوبی تولید شده است.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخی از تولیدگان خراسان‌جنوبی به صورت تمام وقت و تعدادی نیز به صورت پاره وقت مشغول به فعالیت هستند، گفت: بیمه نبودن بسیاری از بافندگان استان و موانع صادرات فرش دو مشکل مهم در حوزه تولید فرش دستباف است.

کامیابی مسک در پاسخ به این سؤال که تبدیل شدن گمرک ماهیرود به گمرک تخصص فرش نقشی در افزایش صادرات داشته است یا خبر بیان کرد: در این زمینه باید گفت که مرز مشترک خراسان جنوبی، با کشور افغانستان است که این کشور خود تولید کننده فرش دستباف است.

وی گفت: حتی اگر بخواهیم از افغانستان به پاکستان فرش صادر کنیم، پاکستان نیز خود از کشورهای تولید کننده فرش دستباف است و از این جهت باید بر روی تسهیل صادرات به کشورهای متقاضی فرش خراسان جنوبی و ایران تمرکز کنیم.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی ادامه داد: کشورهای ایتالیا، آلمان، آمریکا و امارات خواهان فرش ایران و خراسان جنوبی هستند که تحریم ها بر صادرات ما به برخی از این کشورها تأثیر گذاشته است.

کامیابی مسک با بیان اینکه مشکل برگشت ارز حاصل از صادرات نیز از دیگر موانع رونق صادرات فرش است، گفت: به اعتقاد من موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات یک خودتحریمی است که بیش از تحریم خارجی به ما ضربه زده است.

وی اظهارکرد: صادرکنندگان فرش دستباف گاه به صورت امانی فرش را صادر کرده و مبلغ فروش را بعد از چند ماه به دست می آورند در حالی که باید در زمان مشخص برگشت ارز حاصل از صادرات را داشته باشند.

رئیس اتحادیه فرش دستباف خراسان جنوبی یادآور شد: هر چند دولت نیز برای برگشت ارز حاصل از صادرات دلایل خود را دارد اما پیشنهاد ما این است با توجه به اینکه اکثر بافندگان فرش دستباف ما از قشر محروم هستند برای ثبیت اشتغال آنان، صادرات فرش از موضوع برگشت ارز حاصل از صادرات مستثنی شود.

کامیابی مسک بیان کرد: در مجموع نیز ارز حاصل از صادرات فرش برعکس کالاهای صنعت پتروشیمی چندان زیاد نیست.

کد خبر: ۲۱۷٬۴۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha