۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۰
گلاب میمند روی دست تولیدکنندگان ماند | افزایش قیمت گل محمدی
در گفتگو با یک کارشناس مطرح شد؛

گلاب میمند روی دست تولیدکنندگان ماند | افزایش قیمت گل محمدی

شیراز- تولید سالانه بیش از ۱۰ هزار تن گلاب در میمند فارس به‌عنوان اولین تولید کننده بزرگ گلاب در ایران، از اوایل اردیبهشت ماه آغاز می‌شود اما حجم قابل توجهی از مخازن گلاب از سال گذشته باقی مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: میمند شهری در ۱۲۰ کیلومتری شیراز است که شغل اصلی مردمش کشاورزی بوده و با داشتن یک هزار و 100 باغ گل، از هر هکتار دو و نیم تن گل محمدی برداشت می‌کند. برداشت گل محمدی که تا اواخر اردیبهشت ماه ادامه دارد، از صبح زود و پیش از طلوع خورشید که هوا خنک‌تر است، آغاز می‌شود و در پی آن در کارگاه‌های صنعتی و سنتی تبدیل به گلاب می شود بازهم هم فصل گلاب گیری شد و در گلخانه فارس برداشت گل محمدی آغاز شد.

با وجود اینکه از چند روز قبل برداشت گل محمدی در این منطقه آغاز شده اما مشکلات همچنان پابرجاست و فعالان این حوزه از نبود تقاضا گله مندند و بر این باورند که بیش از ۵۰ درصد از گلاب های پارسال همچنان روی دستشان مانده است. در حالی که قرار است در هشتم اردیبهشت ماه امسال جشنواره گل و گلاب در این منطقه آغاز شود اما تولیدکنندگان عرقیجات در این منطقه از مشکلات مختلف گله مند هستند.

بیش از ۵۰ درصد از گلاب‌های سال گذشته روی دست تولیدکنندگان مانده است

افزایش سرسام آور قیمت گل محمدی، افزایش قیمت در تمامی حوزه ها از قیمت ظروف گرفته تا کارگر، مشکلات پیش روی صادرات و... همه دست به دست هم داده که امسال هم مانند سال های قبل تولیدکنندگان از روزهای پائیزی گلخانه فارس بگویند. در ادامه با محمد رئیسی کارشناس و یکی از گلاب گیران میمند گفتگو می کنیم.

* پیرامون آغاز فصل برداشت بگویید

از سی ام فروردین ماه برداشت گل محمدی در میمند آغاز شده، در گذشته سطح زیر کشت گل محمدی در میمند حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار بود و این میزان در سال جاری به یک هزار و ۵۰۰ هکتار رسیده است.

وضعیت تولید گل محمدی امسال به نسبت سال های گذشته خوب است، با وجود سرمازدگی و بارش‌ها خوشبختانه وضعیت سطح زیر کشت بهبود یافته اما متاسفانه مشکلات پیش روی گلاب‌گیران مانند همه این سالها پابرجاست و تاکنون اقدام مناسبی برای رفع مشکلات از جمله موقوفه بودن آن، صادرات و ... انجام نشده به گونه ای که تولید کنندگان با مشکلات زیادی رو به رو هستند.

* وضعیت بازار فروش گلاب چطور بوده است؟

بیش از ۵۰ درصد از گلاب‌های سال گذشته روی دست تولیدکنندگان مانده است به افزایش سرسام آور قیمت گل محمدی در سال گذشته اشاره کرد در سال گذشته به یک باره قیمت گل به کیلویی تا ۷۰ هزار تومان هم رسید که این امر منجر به افزایش قیمت گلاب شد.

* مگر صادرات صورت نمی گیرد؟

در سال‌های گذشته حدود ۶۰درصد گلاب میمند به دیگر کشورها به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شد اما در سال گذشته صادرات گلاب کاهش چشمگیری داشت به گونه ای که می توان این ادعا را داشت که صفر شد.

* چرا بند سازی صورت نگرفته است؟

۸۰ درصد از مواد اولیه مربوط به عرقیات، گیاهان دارویی، گل محمدی، نسترن و بید مشک کشور در میمند تامین می شود اما هیچ نام و نشانی از این شهر نیست به عنوان نمونه یکی از مشتری های پرپاقرص گل محمدی این منطقه شهرستان کاشان است که گل را از این شهر تهیه کرده و به نام خود در بازار عرضه می کنند اما امسال با توجه به افزایش قیمت گل تقاضا از کاشان هم کاهش یافته است.

نزدیک بودن کاشان به تهران و تبلیغات وسیع و گسترده ای که پیرامون عرقیات این منطقه صورت می گیرد باعث شده که تقاضا برای گلاب کاشان زیاد باشد در صورتی که گلاب کاشان از گل های محمدی میمند تولید می شود.

از چند روز گذشته برداشت گل محمدی و گلاب گیری در این شهر آغاز شده اما با توجه به عدم صادرات گلاب در سال گذشته مخزن ها همچنان پر بوده و تولید کنندگان مانده اند که چه بلایی بر سر گلابهای گذشته بیاورند.

* دلایل دیگری هم برای این امر وجود دارد؟

موقوفه بودن زمینهای میمند از دیگر مسائلی است که همچنان برای مردم منقطه مشکل زاست زیرا نمی توانند از تسهیلات مناسب بهره مند شوند لذا امیدواریم مسئولان پیگیر ماجرا باشند.

کد خبر: ۲۱۷٬۱۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha