۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۰
نبض بازار ماهی شمال در دست دوره‌گردها؛ ۴۰۰ کیلو فروش در برابر ۲۰ کیلو فروش مغازه دار
بازار گزارش می دهد؛

نبض بازار ماهی شمال در دست دوره‌گردها؛ ۴۰۰ کیلو فروش در برابر ۲۰ کیلو فروش مغازه دار

نوشهر- فصل صید ماهی به پایان رسید اما هنوز صدای دوره‌گردها و دستفروشان به گوش می رسد که می خوانند «ماهی تازه».

بازار؛ گروه استان‌ها: چند روزی است فصل صید و ماهیگیری به پایان رسید، صیادان مازندران خسته از روزهای ماهیگیری بار و بنه را جمع وبا دریا حافظی کردند با این حال همچنان در کوچه پس کوچه های مازندران، در شهرها و روستاها نوای ماهی فروشان دوره گرد به گوش می رسد که می خوانند « ماهی تازه داریم».

برایشان فرقی نمی کند، گاه بساط‌شان را کنار خیابان و جوی آب و گاه نیز با زنبیل های حصیری ماهی را حمل می کنند و و یا با دست گرفتن سینی های مسی، دردانه هایی را که به صورت غیرمجاز صید کردند به فروش می رسانند.

از قزل آلا و کپور گرفته تا سفید، شاه ماهی دریای خزر در بساط آنان پیدا می شود، هرچند شمار ماهیان سفید در فصل صید در سینی های دستفروشان بیشتر دیده می شود اما هرازگاهی در فصل غیرصید هم می توان آن را دید.

برایشان فرقی ندارد درکجا بساط پهن کنند، در حاشیه معبر گرفته یا وسط میدان شهر، ساز شان کوک است و ماهی های مختلف را به چوب می زنند، همه آن ها درکنار بساط خود، پارچ آبی دارند که هراز چند گاهی بر روی ماهی های مرده آب می پاشند تا تازه جلوه کند.

ستوه ماهی فروشان از جولان دوره‌گردها

نادر فلاح یک مغازه دار نوشهری است که از انبوه دستفروشان و ماهی فروشان دوره‌گرد در شهر به ستوه آمده است، می گوید: ما مغازه دارها، مالیات، عوارض شهرداری، بیمه، پول آب و برق و غیره می پردازیم اما دستفروشان و ماهی فروشان سیار بدون پرداخت هیچ یک از این هزینه ها به راحتی جولان می دهند.

ما مغازه دارها، مالیات، عوارض شهرداری، بیمه، پول آب و برق و غیره می پردازیم اما دستفروشان و ماهی فروشان سیار بدون پرداخت هیچ یک از این هزینه ها به راحتی جولان می دهند

وی در گفتگو با خبرنگار بازاربا بیان اینکه بسیاری از اقلامی که توسط این دستفروشان و دوره‌گردهای سیار به فروش می رسد، با مشکل بهداشتی روبرواست، خواهان برخورد مسئولان با پدیده دور گردی و فروش ماهی به صورت غیربهداشتی شد.

نبض بازار ماهی مازندران در دست دوره‌گردها

ضعف عملکرد اتحادیه ماهی فروشان

بختیاری ماهی فروش دیگری نیز با بیان این که شمار افرادی که به صورت دوره‌گردی به فروش ماهی می پردازند، بیشتر از مغازه ها و واحدهای کسبی است که قانونی فعالیت می کنند، افزود: اتحادیه و دستگاه‌های ذی ربط در جمع آوری و ساماندهی این دستفروشان و ماهی فروشان سیار ضعیف عمل کرده است.

وی با بیان اینکه به زحمت می توانیم هزینه مغازه،اجاره و دستمزد کارگران را پرداخت کنیم، افزود: این درحالی که دستفروشان سیار دوره گردها بدون پرداخت این هزینه ها به راحتی به فعالیت مشغول هستند و این مسئله سبب شده تا امنیت و اشتغال اقتصادی مغازه داران به مخاطره افتد.

وی با بیان اینکه به رغم آن که جایگاه و محلی برای دستفروشان در نظر گرفته شده است اما استقبال نمی کنند، افزود: با این حال دوره گرد های ماهی فروش با تردد در سطح شهر و پهن کردن بساط در مناطق مختلف اقدام به فروش ماهی می کنند.

فصل صید دریای خزر برای صیادان مازندران امسال بهتر از سال قبل بود ۳ هزار و ۲۰۰ تن ماهی صید کردند و درآمد اقتصادی شان نیز بسیار بیشتر از سال های قبل بوده است، در فصل صید بخش مهمی از این ماهی ها توسط دوره‌گردهای سیار و صیادان به فروش رسید.

رئیس اتحادیه ماهی فروشان نوشهر دستفروشان ماهی فروش را از جمله مسائل و مشکلات بیان کرد و گفت: متاسفانه برخورد با این پدیده نمی شود.

تبعات دسفروشی ماهی

افشین خزایی در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به این جولان دوره گردها و ماهی فروشان دستفروش در سطح شهر و روستاهای شهرستان ظهار داشت: این پدیده علاوه بر اینکه به سلامت مردم ضربه می زند، مشکلاتی را برای فعالان رسمی بازار ماهی ایجاد کرده است.

وی از شهرداری و دستگاه‌های مرتبط خواست تا نسبت به جمع آوری دستفروشان ماهی فروش اقدام کنند و افزود: در حالی که مغازه داران و جایگاه داران فروشنده ماهی اقدام به پرداخت مالیات و عوارض می کنند اما شاهد آن هستیم که دستفروشان ماهی فروش و دوره گردها بدون پرداخت هیچ گونه عوارضی و به راحتی به فعالیت می‌پردازند و متاسفانه برخوردی نیز با آنها نمی‌شود.

خزایی با بیان اینکه شاهد آن هستیم که یک دوره گرد روزانه تا ۴۰۰ کیلو ماهی نیز می فروشد، یادآور شد: این در حالی است که مغازه داران به زور و زحمت روزی ۲۰ کیلو ماهی می فروشند.

نبض بازار ماهی مازندران در دست دوره‌گردها

رئیس اتحادیه به عنوان اینکه متاسفانه شاهد آن هستیم که یک میوه فروش در مغازه خود به فروش ماهی می پرد دزد و خواستار ساماندهی این وضعیت شد و ادامه داد: حاضر هستیم که در بازار ماهی فروشان جایگاه و محلی را به دستفروشان برای فعالیت بدهیم زیرا آنها نیز برای تامین معاش دغدغه دارند.

وی افزود: حضور دوره گردها به ویژه در فصل صید و ماهی بیشتر از سایر ایام بوده و آسیب زا است.

مشکلات صیادان همچنان باقی است

آشفتگی در بازار ماهی فروشان مناطق مختلف مازندران در حالی است که جامعه صیادی استان با مشکلات زیادی دست وپنجه نرم می کند و خشایار نوایی رئیس اتحادیه پره صیادی مازندران با بیان این که تمامی تشکل های وابسته و زیرمجموعه جهاد کشاورزی از تسهیلات کم‌بهره برخوردار می‌شوند، افزود: اما حمایت ها از بخش صیادی چندان خوب نیست.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه دولت به مرغدار و باغدار سوبسید می دهد اما جامعه صیادی چندان از این بسته حمایتی بهره نبرده است، گفت در سال ۹۵ برای تعدیل نرخ بیمه و صید و صیادی لیستی تهیه شود و ۵۰۰ نفر جامعه صیادی در این لیست قرار گرفته بودند که بیشترین افراد از استان های گیلان و گلستان بوده است و سهم مازندران در آن پایین بود.

نوایی شمار صیادان فعال در استان را چهار هزار نفر در قالب ۵۳ شرکت تعاونی ذکر کرد و گفت :در فصل سهیل جاری بیش از ۳۲۰۰ انواع ماهی توسط صیادان صید و روانه بازار فروش شده است.

نوایی بالا بودن نرخ بیمه اقتصادی نبودن سید صیادی را از جمله مشکلات فراروی صیادان ذکر کرد.

ساماندهی بازار ماهی فروشان و توجه برای حل مشکل جامعه صیادی مطالبه دیرنه ای است که در سایه وعده‌های مسئولان رنگ باخته است.

کد خبر: ۲۱۶٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • میلاد IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۴
      3 0
      شما مغازه دارها هم ماهی را به قیمت مناسب تر به دست مشتری برسونید ببینید چطور از شما خرید انجام میدن البته خرید از مغازه دار بهتر هست شما میدونی چطور صید شدن شرایط بهداشتی بهتر حکمفرما هست اما مگه میشه اینهمه دست فروش را گفت نفروشید