۲۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۶
قطع درختان توت به نوغانداری مازندران لطمه زد
رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران:

قطع درختان توت به نوغانداری مازندران لطمه زد

ساری- مطهری، رئیس اداره توسعه نوغانداری مازندران گفت: قطع درختان توت در سال های گذشته سبب شد تا صنعت نوغانداری دراستان از رونق بیفتد.

حمیده سادات مطهری در گفتگو با خبرنگار بازار از توزیع سه هزار و ۲۰۰ جعبه تخم نوغان در استان مازندران خبر داد و گفت: توزیع این تخم نوغان ها از دیروز در استان شروع شده است.

وی قیمت هر جعبه تخم نوغان را ۲۰ هزار تومان ذکر کرد و گفت: امیدواریم میزان توزیع و عرضه نوغان در استان در سال جاری نسبت به سال های قبل افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به فعالیت دو هزار نوغانکار در استان تصریح کرد: عوامل و موانع زیادی وجود دارد و این عوامل سبب شد تا در گذشته بسیاری از نوغانداران اقدام به قطع درختان توت داشته باشند.

مطهری با اظهار این که تغییر کاربری و حرکت به سمت تولید دیگر محصولات سبب شد تا در گذشته های نه چندان دور نوغانداری در استان روز خوبی نداشته باشد و از رونق بیفتد، افزود: این درحالی که مازندران قطب بسیار مهم تولید نوغانداری در کشور بوده است.

رئیس اداره بهره‌برداری نوغانداری مازندران با بیان اینکه کرم ابریشم موجودی تک خوار است، افزود: به رغم افزایش قیمت تخم‌نوغان اما به دلیل قطع درختان توت در گذشته این صنعت از رونق افتاده است.

وی اصلاح زیرساخت‌ها و تکثیر و تکمیل نهال توت را از مهم‌ترین برنامه‌های این اداره برشمرد و گفت: وقتی درخت توت نداشته باشیم نمی توانیم پرورش نوغانداری داشته باشیم. در حالی که متقاضیان زیادی برای فعالیت در این رشته در استان وجود دارند اما به دلیل نداشتن درخت توت نمی‌توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند از این رو تمام تلاش برای احیا و تکثیر نهال توت است.

مطهری از وجود دو باغ مادری نوغانداری در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد یک باغ در قائم شهر استان مازندران واقع شده است.

کد خبر: ۲۱۶٬۰۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha