۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
روغن موتور تا ۵ ماه آینده گران نمی شود!| تعطیلات و رانت سودجویان عامل کمبود روانسازها در بازار
مدیر برندینگ نفت بهران در گفت و گو با «بازار»:

روغن موتور تا ۵ ماه آینده گران نمی شود!| تعطیلات و رانت سودجویان عامل کمبود روانسازها در بازار

کهتری، مدیر برندینگ نفت بهران به خبرنگار «بازار» گفت: باتوجه به تثبیت قیمت لوبکات و نرخ ارز، پیش بینی می کنیم طی پنج ماه آینده تغییر قیمت روغن موتور در بازار ایجاد نشود.

بازار؛ گروه خودرو: روغن موتور بعد از خودرو به دغدغه دوم مشتریان و مالکان خودروها در بازار تبدیل شده است، مدیران وزارت صمت و اتحادیه لاستیک، روغن موتور و فیلتر خبر از التهاب در بازار روانسازهای خودرو می دهند. خبری که نشات از عدم برنامه مدون وزارت صمت برای کنترل مصرف روغن موتور در بازار دارد، در روزهای ابتدایی سال جاری نیز کمبود روغن موتور دیزلی در بازار چالش های برای مالکان ناوگان حمل و نقل جادده ای ایجاد کرده است. تمام این موارد نگرانی های برای افزایش قیمت روغن موتور در سال جاری برای مالکان ایجاد کرده است، افزایش قیمت روغن موتور می تواند از قاچاق و کمبود این روانساز در بازار پیشگیری کند. برای بررسی احتمال افزایش قیمت روغن موتور در بازار با عباس کهتری مدیر برندینگ نفت بهران، به گفت و گو پرداختیم:

افزایش قیمت روغن موتور به دو مولفه مهم نهاده ها و خوراک (لوبکات) مربوط است، باتوجه به تثبیت قیمت این دو پارامتر پیش بینی می کنیم طی پنج ماه آینده تغییر قیمت روانسازها در بازار ایجاد نشود

* به عنوان پرسش نخست، افزایش قیمت خودرو بازار لوازم یدکی را نیز تحت تاثیر قرار داده است باتوجه به رشد نرخ ارز و تورم سال جاری، آیا قیمت روغن موتور در سال جاری افزایش خواهد داشت؟

افزایش قیمت روغن موتور به دو مولفه مهم نهاده ها و خوراک (لوبکات) مربوط است، در روزهای پایانی سال گذشته شاهد تثبیت قیمت نفت بودیم، این تثبیت قیمت منجربه پایداری نرخ لوبکات شد، چرا که قیمت لوبکات براساس نرخ نفت تعیین می شود. از سوی در روزهای پایانی سال گذشته نامه ای مبنی بر افزایش نرخ دلار مبادلاتی فرآورده های نفتی منتشر شده که لوبکات نیز مشمول آن می شد. اما در روزهای کاری نخست سال جاری اجرای افزایش نرخ دلار مبادلاتی لغو شد، بنابراین دو عامل اثر گذار در افزایش قیمت روغن موتور با تثبیت قیمت همراه شدند. تا زمانی که قیمت خوراک و نرخ ارز تغییری نداشته باشد، روغن موتور گران نخواهد شد. البته در صورت تغییر این دو پارامتر تصمیم افزایش قیمت روغن موتور به عهده سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده توام با نظر وزارت صمت است. پیش بینی می کنیم طی پنج ماه آینده تغییر قیمت روغن موتور در بازار ایجاد نشود.

* مدیران وزارت صمت و اتحادیه لاستیک، روغن موتور و فیلتر خبر از وجود التهاب و کمبود روغن موتور در بازار می دهند، نفت بهران چه برنامه ای برای کنترل این موضوع دارد؟

باتوجه به التهاب و کمبود روغن موتور در بازار شرکت نفت بهران حداکثر تلاش خود را برای افزایش عرضه روانسازها دارد، بنابراین برنامه ای برای افزایش تولید و عرضه صد درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشتیم. براساس این برنامه طی روزهای آینده شاهد کاهش التهاب روغن موتور در بازار خواهیم بود.

روغن موتور تا ۵ ماه آینده گران نمی شود| تعطیلات و رانت سودجویان عامل کمبود روانسازها در بازار

کمبود روغن موتور دیزلی در بازار احساس می شود چرا که فروردین ماه هر سال به دو دلیل محدودیت های حمل و نقل جاده ای به علت رعایت موارد ترافیکی و برگشت شرکت ها به جریان تولید و عرضه بعد از تعطیلات نوروزی، عرضه کاهش و تقاضا افزایش می یابد

* بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین نسبت به کمبود روغن موتورهای دیزلی در بازار شکایت دارند، دلیل کمبود روانسازهای دیزلی در بازار چیست؟

کمبود روغن موتور دیزلی در بازار احساس می شود چرا که فروردین ماه هر سال به دو دلیل محدودیت های حمل و نقل جاده ای به علت رعایت موارد ترافیکی و برگشت شرکت ها به جریان تولید و عرضه بعد از تعطیلات نوروزی، عرضه کاهش و تقاضا افزایش می یابد. هرچند شرکت نفت بهران از پنجم ماه جاری تولید و عرضه خود را برای کاهش التهاب آغاز کرده است، اما همچنان تقاضا برای روانسازهای دیزلی در بازار وجود دارد. یکی از چالش های اساسی روغن موتورهای دیزلی در بازار، ارزانی این روانساز نسبت به قیمت لوبکات است. برخی از سودجویان با استفاده از رانت های خاص اقدام به جمع آوری این روانسازها در بازار کرده و ترکیب موادافزودنی آن ها را به سوخت کشتی تبدیل می کنند. هیچ شرکت تولید کننده روانساز مرجعیت برای پیگیری این موضوع ندارد، اما گزارش های متعدد از خروج روغن موتورهای دیزلی در بازار داریم.

* به عنوان پرسش پایانی، باتوجه به ارزآوری روانسازها در کشور و افزایش سوددهی تولیدکنندگان، برنامه صادرات روغن موتور امسال چگونه خواهد بود؟

صادرات روغن موتور در شرکت نفت بهران روند گسترده ندارد، برنامه صادرات فقط براساس مازاد روغن پایه و تولید به همان میزان انجام می شود. باتوجه به سهمیه عرضه روغن پایه در بورس کالا تاکنون نحوه صادرات، عوارض صادرات و مالیات آن برای سال جاری در هاله از ابهام است. تولیدکنندگان روغن موتور در کشور منتظر اعلام آیین نامه صادرات هستند که براساس آن برنامه مدون برای ارز آوری داشته باشند. تولیدکنندگان روانساز در سال جاری برنامه افزایش ظرفیت حوزه های صادراتی و رشد حجم تولید داخل را دنبال می کنند.

کد خبر: ۲۱۵٬۷۹۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      4 0
      گران شدن ها که طبیعی است مردم حقشان است ولی کی ارزان میشود
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
      4 0
      الان دیگه مردم کاری به ایناندرن بعضیااتوماتیکوارگرون میکنندهرسری میارن واختلاف قیمت باهمدیگه دارند.ومتاسفانه دیگه ازکنترل خارج شده فقط بایدهوشیارباشیدکجاهابخریدوچندجااستعلام بگیرید،من تعویض روغنی ندارم ولی کارتن عمده برای مصرف شخصی میخرم ازعمده فروشاتادوسال خیالم راحته میدونم دیگه تغییری نمیکنه وهمینه.امتحان کنیدخیلی بصرفه هست.میانگین‌گرفتم هرسری ۱۵۰تا۲۰۰ت بصرفه هست.حالاجایی داریدخودت بتونی روغن عوض کنیدلیتری۱۵ت دوباره توجیبته.بغیرضایعات فیلتروظرف روغن....