۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۲
بازتخصیص آب صنایع نویدبخش رشد تولید
یادداشت؛

بازتخصیص آب صنایع نویدبخش رشد تولید

یزد- «بازتخصیص آب صنایع در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ یک خبر نویدبخش برای رشد تولید محسوب می‌شود» این بخشی از یادداشت جوادیان زاده مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد برای بازار است.

محمدمهدی جوادیان زاده، بازار: سال ۱۴۰۲ از طرف مقام معظم رهبری با عنوان «مهار تــورم، رشـد تولید» نـامگــذاری شـده است. دو موضوع اساسی که برای امروز کشور عزیزمان بسیار ضروری و حتی حیاتی است، مهار تورم و رشد تولید بر اساس بعضی نظریه‌های اقتصادی در نقاطی با هم در تلاقی هستند و به نوعی با هم اندرکنش دارنـد. تورم خود معلول بسیاری از متغیرهای درهم تنیده و پیچیده است که بعضی از این متغیرها متصل به برنامه ریزی‌ها و تصمیمات در مقیاس ملی و گاه بین المللی است ولیکن محدوده عمل را اگر در مقیاس منطقه ای تعریف کنیم، آنچه می تواند روی بسیاری از پارامترهای اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور اثرگذار باشد، همان رشد تولید است.

رشد تولید سبب اشتغال و ارزش افزوده بیشتر، وابستگی کمتر، شور و نشاط اجتماعی بالاتر و ... می شـود. پس برنامه ریزان و بازیگران عرصه منطقه ای چه خوب است که رشد تولید را هدف گذاری نمایند. اما از مهمترین ابزار و لوازمی که برای رشد تولید می شمارند، همان زیرساخت است و از مهمترین و شاید حیاتی ترین زیرساخت برای رشد تولید، تامین آب است.پس آیا رشد تولید را باید به معنای مصرف آب بیشتر در بخش صنعت در نظر گرفت؟

آیا این خودکفایی و نشاط و شوری که در اثر رشد تولید ایجاد خواهد شد، در نهایت در جایی دیگر با وابستگی و نگرانی حاصل از دست رفتن بیشتر منابع آب کشور بی‌اثر نمی‌شود. خوشبختانه از اولویت‌های اعلام شده دولت برای سال ۱۴۰۲، به درستی رشد بهره وری از الزامات تحقق شعار سال تعریف شده است. بحث مهمی که سالهای سال است مـورد توجه و دغدغه دولتمردان است و متاسفانه چندان مورد توجه بخش صنعت به ویژه در حوزه مصرف آب نبوده است.

بازچرخانی، توجه به آب مجازی، اعمال مدیریت حدا کثری مصرف، اینها مواردی هستند که در بسیاری از صنایع بزرگ کشور یا اصلا مورد توجه نبوده یا ا گر هم مواردی بوده، بسیار کم رمق و کم اثر عملیاتی شده است. این اتفاق شاید محصول سیاستگذاری های غلط سال های گذشته در موضوع قیمت گذاری درست آب هم بوده است.

تصویب بند ع تبصره ۸ قانون بودجه امسال کشور با موضو ع بازتخصیص آب صنایع کشور توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی، گام مهم و عملی در راستای توجه به بهره وری آب در امر تولید است که امید می‌رود این ماده قانونی یکی از ابزارهای نوید دهنده رشد تولید با پیوست مدیریت مصرف و ارتقاء بهره وری باشد. خاصه اینکه تنها نگاه بهره ورانه است که می تواند رشد تولید را در چارچوب های توسعه پایدار رقم بزند.

*مدیرعامل شرکت آب منطقه ای یزد

کد خبر: ۲۱۵٬۷۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha