۲۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۰:۲۷
«خرید مسکن» آرزوی محال قشر کم درآمد |دولت نوسان نرخ ارز را مدیریت کند
رئیس اتحادیه مشاوران املاک گرگان مطرح کرد؛

«خرید مسکن» آرزوی محال قشر کم درآمد |دولت نوسان نرخ ارز را مدیریت کند

گرگان- دستیابی اقشار متوسط و کم درآمد به خرید مسکن نه تنها این روزها تبدیل به آرزویی دست نیافتنی شده بلکه اجاره خانه هم برای برخی افراد بسیار دشوار است.

بازار؛ گروه استان ها: مسکن که پیش از این به عنوان کالای مصرفی اغلب به شمار می رفت چند سالی است که افزایش قیمت آن در بازار باعث شده تا خانه دار شدن به آرزویی دور و خرید آن به کالایی لوکس مبدل شود. این روزها مردم کشور ما نه تنها بیشتر از هر زمانی از آرزوی خانه دار شدن فاصله گرفتند بلکه حتی برای پرداخت اجاره خانه و رهن هم نیاز به تسهیلات دارند.

کارشناسان یکی از دلایل با افزایش قیمت مکسن را رشد افسارگسیخته قیمت دالار می دانند و معتقدند اگر شیب صعودی این افزایش قیمت کاهش نیابد و یا کنترل نشود امسال افزایش قیمت مسکن و اجاره بها بیش از سنوات گذشته خواهد بود. هرچند که دولت سیزدهم طرح مسکن ملی را برای خانه دار شدن دهک های کم درآمد در سال گذشته پیشنهاد داد اما اقساط تسهیلات این طرح به قدری زیاد است که نهتنها دهک های کم درآمد حتی طبقه کارمندی هم امکان داخت آن را با توجه به سایر هزینه های خانوار ندارد.

«محمدرضا صنعتی»، رئیس اتحادیه مشاوران املاک گرگان معتقد است: گذشته از افزایش قیمت دلار و تاثیر آن در تعرفه مسکن، سوداگری و سودجویی برخی افراد به این تورم دامن زده است. او می گوید: برای کنترل شرایط فعلی بهتر است که دولت از اهرم های نظارتی استفاده کند. مشروح این گفتگو را در بازار بخوانید.

*درباره افزایش قیمت دلار بر مسکن شهر گرگان برای ما بگویید؟

قیمت ارز از نظر جَو موجود در جامعه و از نظر روانی در بازار مسکن تاثیر زیادی دارد به نحوی که در نیمه دوم سال گذشته قیمت مسکن صعودی شد و در برخی مناطق تا ۵۰ درصد قیمت ملک افزایش پیدا کرد. افزایش قیمت سال ۱۴۰۱ نه تنها در خرید و فروش مسکن تاثیرگذار بود بلکه منجر به افزایش جدی تعرفه اجاره مسکن شد زیرا مالک معتقد است به دلیل رشد قیمت مسکن باید اجاره هم افزایش پیدا کند.

اگر نرخ ارز بیش از این افزایش داشته باشد شاهد تاثیرات روانی این افزایش در بازار مسکن هم خواهیم بود

به نظر می رسد برای کنترل قیمت مسکن بهتر است تا قیمت زمین و هزینه های ساخت به علاوه میزان مشخص از سود ساخت لحاظ شود به این ترتیب دریافت سود بالاتر از رقم تعیین شده، تخلف در نظر گرفته شود زیرا نبود ابزارهای نظارتی مناسب برای این حوزه باعث شده تا قیمت مسکن در برخی مناطق گرگان تا متری ۱۳۰ میلیون تومان هم به فروش برسد.

البته که برخی سیاست های دولت هم به افزایش قیمت مسکن هم تاثیرگذار است به عنوان مثال سال گذشته دولت و مجلس طرحی با عنوان بیمه تامین اجتماعی را مصوب کرده اند که طی آن که بابت صدور مجوز اولیه پروانه ساختمان، چهار درصد از مبلغ هزینه دستمزد کارگری به قیمت مسکن اضافه می شد و آن طور که برآورد شده تقریبا هر متر مربع مبلغ ۲۲۵ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

* با توجه به تغییرات قیمت ارز پیش بینی شما از بازار مسکن در سال جاری چیست؟

اگر نرخ ارز بیش از این افزایش داشته باشد شاهد تاثیرات روانی این افزایش در بازار مسکن هم خواهیم بود از طرفی با افزایش قیمت مصالح قاعدتاً باید منتظر این افزایش باشیم. اما به نظر می رسد صرف نظر از قیمت مسکن در اجاره بهای مسکن یک افزایش قابل توجهی را شاهد باشیم چراکه بسیاری از اقشار جامعه دیگر توان خرید ندارند و به اجاره خانه روی می آورند و از طرفی به واسطه افزایش تقاضا در اجاره و کاهش درخواست در خرید احتمال بالارفتن قیمت های اجاره بسیار زیاد است.

«خرید مسکن» آرزوی محال قشر کم درآمد |دولت نوسان نرخ ارز را مدیریت کند

* اختلاف قیمت خرید ملک در پایین و بالای شهر را در گرگان برای ما بفرمایید.

قیمت آپارتمان در مناطق پایین شهر گرگان مانند ویلاشهر حدود متری ۲۰ میلیون تومان است و در بالای شهر تا متری ۱۳۰ میلیون تومان هم رسیده است و این در حالی است که هزینه بیمه تامین اجتماعی که ابتدای گفتگو مطرح شد در پایین و بالای شهر هیچ تفاوتی نمی کند. هزینه ساخت مسکن بعلاوه هزینه زمین در مناطق پایین شهر هر متر حدود ۱۰ میلیون تومان برآورد می شود.

قیمت گذاری مسکن باید از یک فیلتر خاص عبور کند

در مناطق بالای شهر اگر زمین به طور مثال متری ۶۰ میلیون تومان خریداری شود با تقسیم در واحد سطح به متری زیر ۲۰ میلیون تومان می رسد و هزینه ساخت هم با توجه به نوع مواد و مواردی که در مناطق بالای شهر به ساختمان اضافه می شود در نهایت هر متر مربع ۱۵ میلیون تومان خواهد بود که با هزینه زمین به متری ۳۳ میلیون و با احتساب موارد دیگر به ۳۸ میلیون تومان می رسد اما در زمان فروش به قیمت گزاف فروخته می شود.

* راهکار جلوگیری از نرخ گذاری های کاذب و غیر واقعی در حوزه مسکن چیست؟

قیمت های ملک در محور ناهارخوران بسیار کاذب است و برخی از سازندگان هر قیمتی که می خواهند اعلام می کنند. در واقع شرایط به نحوی است که برخی مافیا قیمت هایی را در فضای مجازی اعلام می کنند که غیر واقعی است و با ترفندهای خاص مِلک را به فروش می رسانند که آسیب آن متوجه مردم می شود.

در وضعیت فعلی نباید به این افراد اجازه جولان داده شود و باید قیمت گذاری از یک فیلتر خاص عبور کند. راهکار این است که اگر سازنده یا فروشنده سود غیرمتعارف دریافت کند به استناد ماده دو قانون تعزیرات حکومتی باید فروشنده محکوم به پرداخت جریمه شود بدین ترتیب از رشد بی رویه قیمت مسکن پیشگیری می شود و هیچ افزایش قیمتی مگر در اثر افزایش قیمت مصالح و رشد تورم، نخواهیم داشت.

* میزان استقبال مردم از طرح مسکن ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟

طرح مسکن ملی با استقبال زیادی مواجه شد اما اکنون موانعی بر سر راه متقاضیان وجود دارد. برخی افراد که در سامانه املاک ایرانیان به نام آنها کد رهگیری ثبت شده بود نمی توانستند در این طرح ثبت نام کنند در ابتدا این طور مطرح شد که متقاضیان دهک بندی می شوند و طبق آن، نرخ سود تسهیلات تعیین می شود اما اکنون سیاستگذاری ارائه تسهیلات را تغییر و نرخ سود را ۲۳ درصد تعیین کرده اند.

این نرخ سود با بازپرداخت ماهیانه حدود هفت میلیون تومان نه تنها برای کارگران بلکه برای کارمندان هم ممکن نیست و تنها شاید عده ای خاص بتوانند با توجه به این شرایط در این طرح صاحب خانه شوند و مابقی مردم مجبور به اجاره نشینی، سکونت در روستاها و حاشیه شهرها هستند.

کد خبر: ۲۱۵٬۶۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha