۱۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۹
افزایش عملکرد مزارع غلات با مصرف بهینه و متوازن کودها

افزایش عملکرد مزارع غلات با مصرف بهینه و متوازن کودها

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت: مصرف بهینه و متوازن کودهای فسفاته، پتاسه و ازته می‌تواند منجر به افزایش عملکرد تولیدی مزارع غلات شود.

به گزارش بازار، علیرضا مهاجر تصریح کرد: این در حالی است که متایفانه کشاورزان بیشتر از کود ازته استفاده می‌کنند در حالیکه اکتفا به این کود با وجود این که به ظاهر خیلی خوب گیاه، سبز و بلند بودن آن منجر می‌شود، اما کاهش عملکرد را در پی دارد.

مهاجر با بیان این که در شرایط مذکور کاهش عملکرد مزارع تا زمان برداشت قابل تشخیص نیست، از کشاورزان خواست به دستورالعمل‌هایی که توسط سازمان جهاد کشاورزی استان و مراکز خدمات جهاد کشاورزی در این خصوص به کشاورزان اعلام می‌شود، توجه کنند.

معاون امور زارعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به متعادل شدن قیمت نهاده‌ها، گفت: یکی از کارهای خوبی که با وجود تورم بالا در کشور اتفاق افتاد، متعادل شدن قیمت نهاده‌ها بود که در این راستا مجلس نیز کمک کرد تا بتوانیم همچنان کودهای پتاسه، فسفاته و ازته را به صورت یارانه‌ای به گندمکاران و کشاورزان غلاتکار اختصاص دهیم.

به گفته مهاجر، اهتمام دولت و مجلس به این امر نشان می‌دهد که دولت مراقب تولید است و تلاش شده قیمت نهاده‌ها متعادل شود.

مهاجر با یادآوری این که معمولاً وقتی بارندگی زیاد باشد و درجه حرارت هم افزوده شود به صورت طبیعی در غلات به ویژه گندم بیماری‌ها ظهور می‌یابند، اضافه کرد: معمولاً بیماری‌ها را کشاورزان کمتر مشاهده می‌کنند یا این که زمانی متوجه می‌شوند که امکان مبارزه را از دست داده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به این که جلوگیری نکردن از بیماری‌های غلات منجر به افت شدید محصول می‌شود، تصریح کرد: کشاورزان باید با توجه به شرایط آب و هوایی در زمان مناسب به کارشناسان مراجعه کنند و در زمانی که اعلام کردند در یک یا دو مرحله اقدام به سمپاشی کنند.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی با بیان این که متاسفانه کشاورزان در بیشتر مناطق از سمپاشی و استفاده از قارچ‌کش‌های مناسب غفلت کرده‌اند که نتیجه‌اش کاهش محصول در پایان فصل برداشت می‌شود، افزود: امسال بارندگی‌ها باعث شد که مناطق سرسبز و خوبی داشته باشیم از این رو مبارزه با آفات و بیماری‌ها و علف‌های هرز باید مورد توجه باشد.

کد خبر: ۲۱۴٬۴۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha