۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
 خانه‌هایی که به یک باد بند هستند
بازار از شمال ایران گزارش می دهد؛

خانه‌هایی که به یک باد بند هستند

ساری- درصد قابل توجهی از روستاییان مازندران در خانه‌های غیر مقاوم روزگار می گذرانند، خانه‌هایی که به یک باد بند هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: ۴۰ سالی از ساخت منزل مشهدی قدرت می‌گذرد، با آن که پهنای دیوارهای منزل قدیمی‌اش یک متر عرض دارد، پنجره‌هایی از جنس چوبی، الوارهایی که سقف خانه را مزین کرده است اما از بیرون خانه ترک‌های عمیق روی دیوارها دیده می‌شود که تا درون خانه کشیده شده است.

اولین بار که احساس کرد، خانه‌اش طاقت زلزله‌های باقدرت نه‌چندان بالا را ندارد سال ۸۳ و در جریان زلزله مخربی بود که کانونش فیروزکلای کجور بود، در این حادثه، بسیاری از خانه‌های روستایی غرب مازندران، براثر زمین‌لرزه ترک برداشت و آوار شد.

مشهدی قدرت نه طاقت دل کندن از خانه قدیمی و میراثی را دارد و نه توان نوسازی و هزینه‌های بالای ساخت مسکن جدید را، می‌گوید از ما گذشت، دیگر خودمان نیز همانند این خانه، قدیمی و فرسوده هستیم.

ادامه می‌دهد: درگذشته از مصالحی نظیر سنگ و ساروج و یا سنگ و گل، دیوارهایی با پوشش گلی، سقف‌هایی از چوب‌های جنگلی و غیره استفاده می‌شد اما به دلیل مهندسی نبودن ساخت‌وسازها، چندان برابر حوادثی نظیر زلزله مقاوم نبودند.

با آنکه وام مسکن افزایش‌یافته اما هزینه‌های ساخت‌وساز نیز بالا رفته است و توان پرداخت اقساط بانک و تأمین هزینه‌های ساخت برای قشر کارگر و کشاورز روستایی مقدور نیست

این پیرمرد مازندرانی می‌گوید: باآنکه وام مسکن افزایش‌یافته اما هزینه‌های ساخت‌وساز نیز بالا رفته است و توان پرداخت اقساط بانک و تأمین هزینه‌های ساخت برای قشر کارگر و کشاورز روستایی مقدور نیست.

ترک‌های خانه مش قدرت همانند بسیاری از خانه‌های ییلاقی و روستایی مازندران روزبه‌روز بیشتر می‌شود درحالی‌که حادثه همواره جان او و ساکنان ۱۶۰ هزار خانه روستایی غیر مقاوم مازندران را تهدید می‌کند.

کابوس های ننه مادونه
ننه مادونه دیگر روستایی مازندران است که با کوچک‌ترین تکان و لرزش خانه بی‌اختیار به بیرون می‌دود و به حیاط منزل می‌رود، هنوز کابوس زلزله سال‌های قبل در منطقه سوادکوه رهایش نکرده و همواره در هراس آوارشدن خانه‌بر سرخود و کودکانش هست.

هنوز آن عصر آدینه تلخ و غمبار را در خاطرش مرور می‌کند که براثر زلزله، خانه پدرش با تلی از خاک یکسان شد و می‌گوید: اگر آن خانه کمی مقاوم بود امروز برادر جوانم زنده بود و خسارت سنگینی به خانواده‌ام تحمیل نمی‌شد.

سکونت بیش از ۴۳ درصد از جمعیت سه میلیون و ۳۰۰ هزارنفری مازندران در روستاها بیانگران است که مازندران بالاترین نرخ سکونت روستایی کشور را دارد و درصد قابل‌توجهی از این روستاییان در خانه‌های لرزان و غیر مقاوم روزگار می‌گذرانند.

سقف هایی را با باد فرو ریخت
فرسوده و قدیمی بودن خانه‌های روستایی و ییلاقی مازندران درحالی است که همواره حوادث مختلف نظیر باد و توفان هفته جاری، خسارت‌های زیادی را روی دست استان می‌گذارد و سبب می‌شود تا سقف ۳۵۰ مسکن استان را باد ببرد.

طرح بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی در مازندران از سال ۸۴ کgdn خورد و تاکنون ۶۰ درصد ۴۲۰ هزار واحد مسکونی روستایی استان مقاوم‌سازی و نوسازی شده است.در حال حاضر سالانه با اعتبارات قطره‌چکانی ۱۲ هزار واحد مسکونی در مازندران مقاوم‌سازی می‌شود که با روند کنونی، مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی غیر مقاوم مازندران بیش از ۱۰ سال زمان می‌برد و هرسال نیز برشمار واحدهای فرسوده افزوده می‌شود.

مازندران در زمره استان‌هایی است که بیشترین فراوانی وقوع حوادث در آن رخ می‌دهد و حوادثی نظیر زمین‌لرزه، سیل، رانش، تندباد و غیره تلفات سنگینی بر پیکره مناطق روستاییان برجای می‌گذارد.

اگرچه در سال‌های اخیر سقف تسهیلات مسکن روستایی افزایش و نرخ آن کاهش‌یافته است اما همچنان وضعیت مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی مازندران چندان تعریفی ندارد و باید سال‌ها صبر پیشه کرد تا ۱۶۰ هزار خانه غیر مقاوم استان بازسازی شود.

یک کارشناس ساختمان در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه سالانه زلزله‌های باقدرت کوچک و بزرگ متعددی در مناطق مختلف مازندران رخ می‌دهد، آسیب‌پذیری خانه‌های روستایی را ازجمله مشکلات و آسیب‌ها بیان کرد.

در حال حاضر تنگناهای مالی و آشنا نبودن با شیوه‌های صحیح ساخت ساختمان از مشکلات در مناطق روستایی به شمار می‌رود

محمد ایوبی پرداخت تسهیلات کم‌بهره را راهکار اصولی برای ترغیب بیشتر روستاییان به سمت مقاوم‌سازی بیان کرد و گفت: در حال حاضر تنگناهای مالی و آشنا نبودن با شیوه‌های صحیح ساخت ساختمان از مشکلات در مناطق روستایی به شمار می‌رود.

وی مسائل و تنگناهای مالی را مانع اجرای آیین‌های مربوط به ساختمان و ایمنی در ساخت مسکن روستایی ذکر کرد و گفت: باید روش‌هایی مناسب‌تر و ارزان‌تر و مقاوم برای زلزله که با اقتصاد روستاییان همخوانی داشته باشد جایگزین شود.

بازسازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی
محمد خانی نوذری مدیرکل بنیاد مسکن مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار واحد مسکونی روستایی در استان بازسازی و مقاوم‌سازی شده است، اظهار داشت: همچنان ۱۴۰ هزار واحد مسکونی قدیمی و فرسوده در روستاهای استان وجود دارد که نیازمند بازسازی است.

وی بابیان اینکه مجموع واحدهای مسکونی غیر مقاوم موجود در روستاهای استان طبق سرشماری سال ۸۶ حدود ۳۶۰ هزار واحد بود، اظهار داشت: از این میزان بخش قابل‌توجهی نوسازی و مقاوم‌سازی شده است.

وی با اظهار اینکه میانگین عمر واحدهای مسکونی در کشور حدود ۲۵ تا ۳۰ سال است، اظهار داشت: ۱۴۰ هزار واحد مسکونی با عمر بیش از ۲۵ سال در استان وجود دارد که باید بازسازی شود.

خانی نوسازی سهمیه استان برای بازسازی واحدهای مسکونی روستایی را طبق برنامه ششم توسعه هشت هزار واحد بیان کرد و گفت: سال گذشته بیش از ۲۷ میلیارد ریال برای مقاوم‌سازی واحدهای مسکونی در استان تسهیلات پرداخت‌شده است.

وی رقم تسهیلات مسکن روستایی را ۴۰۰ میلیون ریال بیان کرد.

به تأکید کارشناسان و متولیان امر باید با نوسازی واحدهای مسکونی ضمن کاهش خسارت‌های جانی و مالی و تدوین راهکارهای اساسی و برنامه‌های هدفمند، مقاوم‌سازی خانه‌های غیر مقاوم روستایی در مازندران شتاب بیشتری به خود گیرد تا فاجعه زلزله‌های متعدد در استان تکرار نشود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین خسارت‌های مالی و جانی در زمان بروز حوادثی نظیر زلزله در مناطق روستایی رخ می‌دهد و بازسازی و مقاوم‌سازی مسکن روستایی باید به‌عنوان یک ضرورت در اولویت قرار گیرد.

مازندران بیش از سه هزار و ۲۰۰ روستا دارد که در تمامی این مناطق ردی از خانه های قدیمی و غیرمقاوم را می توان به نظاره نشست و کابوس مرگ در این خانه های لرزان، جان ساکنانش را تهدید می کند.

کد خبر: ۲۱٬۳۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha