۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۸
فروش پالایشگاه ایران در کره جنوبی اشتباه بزرگ زنگنه بود| مدلی یکپارچه از مخزن پارس جنوبی نداریم
معاون ایدرو در گفتگو با بازار:

فروش پالایشگاه ایران در کره جنوبی اشتباه بزرگ زنگنه بود| مدلی یکپارچه از مخزن پارس جنوبی نداریم

بازارگان معاون ایدرو از اعتبار ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلاری برای فشار افزایی در پارس جنوبی خبر داد و گفت: فروختن پالایشگاه ایران در کره اشتباه استراتژیک بزرگی بود که زنگنه در دوران خود انجام داد.

بازار؛ گروه آب و انرژی: با بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی عملا ماموریت سازمان گسترش و نوسازی در پروژه های نفتی هم تمام شده است. پروژه ای با سرمایه حدود ۵.۲ میلیارد دلاری اسفند سال گذشته به بهره برداری رسید و طبق برآوردهای صورت گرفته سالانه حدود ۵ میلیارد دلاری درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت. هرچند که پرونده مشارکت ایدرو در پارس جنوبی سال گذشته بسته شد اما آنگونه که مسئولین سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به بازار می گویند انجام مذاکرات برای ورود به دیگر پروژه های نفتی، گازی، پتروشیمی و حتی پالایشی ادامه دارد چرا که سرمایه گذاری در این پروژه ها همچنان توجیه اقتصادی بالایی دارد.

حمید بازارگان معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی در گفتگو با بازار با اشاره به این نکته که شعار این دولت هدایت نقدینگی به سمت تولید است، ادامه داد: پروژه های نفتی و گازی و پتروشیمی بازدهی بالایی داشته و به نوعی سودآوری آن قطعی است. به همین دلیل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران سعی دارد که در ۳ سال آینده متولی هدایت نقدینگی به سمت تولید در این پروژه ها باشد.

احتمال مشارکت ایدرو در میدان نفتی سوسنگرد و میدان گازی ارم

او همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به بهره برداری از فاز ۱۴ پارس جنوبی و اتمام ماموریت ایدرو در این فاز، احتمال ورود سازمان گسترش و نوسازی به طرح های پالایشی و پتروشیمی وجود دارد، گفت: برنامه وزارت نفت در زمینه ساخت پتروپالایشگاه هنوز مشخص نیست اما ایدرو از حضور در این پروژه ها استقبال می کند، به همین دلیل امیدواریم که شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی به صورت دقیق برنامه های خود در این حوزه را مشخص کند تا بتوانیم در صورت امکان در آنها مشارکت داشته باشیم.

بازارگان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از شروع مذاکرات بین ایدرو و پتروشیمی خلیج فارس خبر داد و گفت: به دنبال مشارکت در یک پروژه ۳۰۰ میلیون دلاری در زمینه تولید محصولات آکرولیتی به عنوان یکی از نیازهای صنایع پایین دست پتروشیمی هستیم.

از زمانی که مذاکره را برای حضور در پروژه های نفتی، گازی و پتروشیمی شروع می کنیم تا به نتیجه رسیدن قرارداد حدود ۳ سال زمان می برد. خواسته ما از وزارت نفت این است که بروکراسی های اداری را کمی کاهش دهد و در مدت زمان کمتر از یک سال مذاکرات تعیین تکلیف شود

او همچنین گفت که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران خواهان مشارکت در میدان نفتی سوسنگرد، میدان گازی ارم و مدار و فولاد مبارکه بوده و مذاکراتی را هم در اینباره با وزارت نفت آغاز کرده است.

معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بروکراسی های پیچیده اداری در زمان انجام مذاکرات، گفت: از زمانی که مذاکره را برای حضور در پروژه های نفتی، گازی و پتروشیمی شروع می کنیم تا به نتیجه رسیدن قرارداد حدود ۳ سال زمان می برد، این مقدار زمان بسیار طولانی است که عملا ما آن را از دست می دهیم. به همین دلیل خواسته ما از وزارت نفت این است که بروکراسی های اداری را کمی کاهش دهد و در مدت زمان کمتر از یک سال مذاکرات تعیین تکلیف شود.

اشتباه بزرگ زنگنه

او که به نوعی مخالف ساخت پتروپالایشگاه است، درباره مشارکت ایدرو در زمینه ساخت پتروپالایشگاه در ونزوئلا، گفت: ساخت پتروپالایشگاه چیزی حدود ۵ سال طول می کشد. در این مدت به طور قطع چهره ادبیات انرژی دنیا تغییر کرده و متفاوت خواهد شد. به باور من باید به دنبال روشی برای تامین نیازهای پالایشی خود در زمان کم باشیم. به عبارت دیگر می توان به جای ساخت پتروپالایشگاه با استفاده از ظرفیت پالایشگاه ها مستعمل و پالایشگاه ها متحرک که سرمایه گذاری کمتری نیاز دارد، ظرفیت پالایشی کشور را افزایش داد.

اشتباه استراتژیکی که آقای زنگنه در دوران خود انجام داد این بود که پالایشگاه ایران در کره را فروخت چرا که مدیریت آن سخت است

این مقام مسئول در ایدرو همچنین ادامه داد: بیش از یک میلیون بشکه در روز نیاز پالایشی کشور است. اشتباه استراتژیکی که آقای زنگنه در دوران خود انجام داد این بود که پالایشگاه ایران در کره را فروخت چرا که مدیریت آن سخت است. این در حالی است که اگر امروز این پالایشگاه را در کره داشتیم با توجه به شرایط تحریمی که با آن مواجه هستیم، وضعیت بسیار بهتری را می توانستیم داشته باشیم.

مهاجرت معکوس گاز از قطر به ایران

بازارگان درباره فشار افزایی میادین پارس جنوبی گفت: شرکت ملی نفت چیزی حدود ۱۰ الی ۱۲ میلیارد دلار برای فشار افزایی در این میادن در نظر گرفته است.

مدل یکپارچه از مخزن پارس جنوبی نداریم. به همین دلیل نمی توان به صورت دقیق توضیح داد که چند سال دیگر که چه اتفاقی قرار است رخ دهد. البته پیش بینی ما این است که در سال های آینده شاهد مهاجرت معکوس گازاز طرف قطر به ایران باشیم

او در پاسخ به این سوال که تولیدات پارس جنوبی در سال های آینده چه میزان افت خواهد کرد، گفت: برآوردهای صورت گرفته حاکی از این است که از سال ۱۴۰۴ سالانه معادل یک فاز پارس جنوبی یعنی ۲۵ میلیون مترمکعب در روز افت تولید از این میدان مشترک خواهیم داشت که از امروز باید با اجرای پروژه‌های نگهداشت تولید، به‌فکر جبران افت تولید میدان باشیم. البته نباید فراموش کرد که در حال حاضر حدود دو سوم این میدان در قطر بوده و یک سوم آن در ایران قرار دارد. در واقع مدل یکپارچه از مخزن نداریم. به همین دلیل نمی توان به صورت دقیق توضیح داد که چند سال دیگر که چه اتفاقی قرار است رخ دهد.

معاون پروژه های کلان انرژی سازمان گسترش و نوسازی اظهار داشت: پیش بینی ما این است که در فاز ۱۴ شاهد مهاجرت معکوس از طرف قطر به ایران باشیم. هرچند که طرف قطری سعی کرده تا با توسعه میدان در نقاط مرزی مانع مهاجرت گاز به ایران شود.

کد خبر: ۲۱۳٬۰۶۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      6 3
      لطفا با اقای زنگنه دربرنامه ی زنده تلویزیونی مناظره کنید،همه یک تنه به قاضی رفتن رو بلدن
      • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
        4 2
        آقای علی شما احتمالا شرکت نفتی نیستی زنگنه پرسنل نفت را نابود و ساختار اداری و آموزشی نفت را برباد و با ساختن پالایشگاه م افق نبود و در قرارداد کرسنت ضرر بد تر از پالایشگاه کره فقط با محاکمه می‌توان وی را به سزا رساند .
    • saeed IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      4 3
      اين زنگنه چه خسارت ها زد به کشور
    • عباس FR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      2 4
      زنگنه خدای اقتصاد بود و هست و خواهد بود
    • م IR ۲۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۶
      3 4
      آقای زنگنه در این چهل وچهار سال گذشته بیشترین مسئولیت را در وزارت نفت داشته واگر تا امروز توسعه ای در این بخش صورت گرفته در این دوره بوده و این دولت هم از ان استفاده می کند مطمئنا اگر قدم کجی بر داشته بود شما ها اولین نفر بودید که یقه‌شان را می گرفتید پس کمی منصف باشید
    • 0066749077 IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۷
      2 4
      زنگنه شخصیت بزرگی دراقتصاد نفت است