۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷
ایران ، نهمین تولید کننده جهانی چای

ایران ، نهمین تولید کننده جهانی چای

بر اساس داده های آماری فائو، رتبه نهم تولید چای در دنیا متعلق به ایران به عنوان تنها کشور خاورمیانه در این فهرست است.

به گزارش بازار، چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی‌ها بین مردم جهان است که سالانه حدود ۶ و نیم میلیون تن تولید می‌شود و چین سهمی حدود ۴۰ درصدی در این میان دارد.

ایران ، نهمین تولید کننده جهانی چایبه گفته فائو، چین در جایگاه بزرگترین تولیدکننده چای با تولید سالانه بیش از ۲ میلیون تن و هند در جایگاه دوم با تولید یک میلیون تن در سال ۲۰۲۲ است.

داده‌های فائو حاکی است، کنیا بیش از ۴۰۰ هزار تن تولید چای داشته و ضمن قرار داشتن در جایگاه سوم تولید، بزرگترین صادرکننده چای سیاه در جهان نیز شناخته می‌شود.

در لیست ۱۰ تولیدکننده برتر چای که توسط فائو اخیرا منتشر شده کشورهای سریلانکا، ویتنام، ترکیه، اندونزی، ژاپن، ایران و آرژانتین در جایگاه چهارم تا دهم دنیا قرار دارند.

به گفته فائو، ایران نهمین تولیدکننده چای در جهان و تنها کشور خاورمیانه در این فهرست است و فعالان این صنعت معتقدند اصلی‌ترین چالش چایکاران قیمت پایین خرید تضمینی برگ سبز و بیمه نبودن بسیاری از باغات چای است که سال آینده باید با جدیت پیگیری شود.

گفتنی است؛‌ تولید چای در کشور با چالش‌هایی همراه است مثلا بهسازی و نوسازی باغات چای از جمله مواردی است که توسط فعالان این بخش پیگیری می‌شود اما اقدامات چندانی صورت نگرفته است، در بحث تولید و فروش چای، ارگان‌های دولتی و خصوصی چون سازمان چای، سندیکای کارخانجات چای شمال، صندوق حمایت از توسعه صنعت چای کشور و ... نقش دارند و هر کدام به نوعی درگیر این صنعت هستند.

کد خبر: ۲۱۲٬۳۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha