۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۹
احیای تولید با همت مضاعف | آموزش احیا گران در اولویت قرار گرفت
گزارش بازار بخش دوم؛

احیای تولید با همت مضاعف | آموزش احیا گران در اولویت قرار گرفت

تهران- صنعت احیا و تجدید ساختار واحد های اقتصادی، در سمیناری با حضور تولیدگران و مسئولان دولتی و غیردولتی در تهران، مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بازار-گروه استان ها؛ سمینار تخصصی آشنایی با صنعت احیا و تجدید ساختار واحد های اقتصادی با هدف تاکید بر نقش شرکت ای دانش بنیان و نوآور در زیست بوم احیا سالن همایش های صندوق نوآوری و شکوفایی نهاد ریاست جمهوری برگزار شد بخش دوم این گزارش را در خبرگزاری بازار مطالعه می کنید.

۴ هزار و ۲۰۰ واحد اقتصادی راکد و نیمه فعال امسال احیا شد

نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی گفت: :چهار هزار و ۲۰۰ واحد اقتصادی امسال به چرخه تولید برگشته و برای حدود صد هزار نفر از این طریق به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده که این مهم با کمک دستگاه های در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، معدنی و خدمات صورت گرفته است. برای اشتغالزایی تمرکز بر واحد های که معطل مانده، تعطیل یا با نصف یا یک سوم ظرفیت اسمی در حال فعالیت بودند احیا شدند و این نهضت کماکان ادامه دارد.

سید امیر حسین مدنی برای احیای واحد های تولیدی گفت: باید کار نهضتی انجام شود به همین منظور در ابتدا تجارب دیگر کشورها در این زمینه مطالعه شد که در آنجا چگونه احیا صورت گرفته است؛ در این میان اولین خلائی که احساس شد مجموعه احیاگر بود. دلیل تعطیلی بنگاه اقتصادی در کشور، موارد مختلف مانند شرایط اقتصادی، مدیریتی، ساختار مالی و عقب افتادگی سطح تکنولوژی است.

احیاگران واحد های اقتصادی لزوما خود منابع مالی ندارند، بلکه می‌توانند از منابع مالی مختلف استفاده کنند

وی افزود: برای احیا واحدهای اقتصادی نباید واحدها را صرفا برای دریافت تسهیلات مالی به سمت بانک ها سوق داد این تجربه در گذشته نیز وجود داشته است و باعث شده که افراد با دریافت تسهیلات بانکی، ورشکستگی بزرگتری را تجربه کرده اند. احیاگر کسی است که خود مجهز به دانش احیا است یا اینکه قابلیت تجهیز به این دانش‌ها دارد یا اینکه افراد و تجهیزات را حول خود جمع می‌کند تا بنگاه اقتصادی را احیا کنند.

احیای تولید با همت مضاعف | آموزش احیا گران در اولویت قرار گرفت

چهار هزار و ۲۰۰ واحد احیا شدند

نماینده معاون اول رئیس‌جمهور در نهضت احیای واحدهای اقتصادی ادامه داد: احیاگران واحد های اقتصادی لزوما خود منابع مالی ندارند، بلکه می‌توانند از منابع مالی مختلف استفاده کنند ؛ احیاگر می‌تواند خود را مجهز و از ابزار مالی به خوبی استفاده و واحدهای راکد را احیا کند. واحدهایی که در تملک بانک ها بوده اما راکد هستند به همین خاطر از بانک ها در خواست کرده‌ایم که این واحد های اقتصادی را احیا کنند یا برای احیا آنها را به احیاگر واگذار کنند.

مدنی اظهارداشت: ۶۷حدود هزار واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل داریم واحد های تولید و بنگاه اقتصادی راکد و تعطیل را باید از دریافت تسهیلات بانکی منع کرد و منابع مالی آنها را از روش های دیگری از جمله مشارکت نجات داد. در نهضت احیای واحدهای اقتصادی با اشاره به دلایل تعطیلی واحد های اقتصادی در کشور گفت: دلیل رکود و تعطیلی ۱۷ درصد بنگاه های کشور به خاطر قدیمی بودن تکنولوژی، ۵۰ درصد تامین مالی و ۱۲ درصد به دلیل مشکلات بازار است؛ البته در برخی موارد همه این مشکلات یا بخشی از آنها را داشته اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر این دیدگاه ایجاد شده است که احیا واحدهای تولید برای کشور ضروری است گفت: داشته‌های کشور را می توان با رویکرد های جدید استفاده و مسائل را واحد های تولید را حل کرد دو هزار و ۹۰۰ احیاگر شناخته شده در کشور در حال فعالیت هستند برای تامین مالی واحد های تولید علاوه بر آورده خود احیاگر، از ابزارهای بورس و بانک مرکزی نیز کمک گرفته می‌شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت:چهار هزار و ۲۰۰ واحد اقتصادی امسال به چرخه تولید برگشته و برای حدود ۱۰۰ هزار نفر از این طریق به صورت مستقیم و غیر مستقیم اشتغالزایی شده و این مهم با کمک دستگاه ها در بخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، معدنی و خدمات صورت گرفته است.

توجه به شرکت های فناورانه

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در ادامه نشست گفت: فضا در حال تغییر است همانطور که سازمان ملل تعبیر سواد را تغییر داد پس در این فضا مدل های گذشته که طراحی کرده ایم نمی تواند پاسخگو باشد شرکت های فناور گسترش پیدا کرده و ثروتمند می شوند و شرکت هایی که غیر فناور هستند دیگر ورشکست شده و در صورت مداومت امکان تهیه خوراک را نیز ندارند باید از تفهیم اشتباه احیا جلوگیری کنیم برخی از واحد های تولیدی اصلا صرف ندارد که احیا شود و باید کاملا تعطیل و طرح جایگزین مناسب طراحی و اجرا شود .

در رویه سنتی تامین مالی هر سرمایه گذار باید به صورت مجزا وارد بانک شود و عملیات وثیقه گذاری و ضامن و ... را انجام دهد اما در تامین زنجیره ای، تامین کنندگان با هم ارتباط زنجیره ای دارند

محمد باقر آقا علیخانی در ادامه افزود: بانک ها باید اموال غیر تولیدی واحد ها را در صورت پرداخت نکردن مطالبات پلمپ کنند همچنین کارگروهی با دبیر شورای امنیت ملی وزارت صمت و ... برای حمایت از شرکت های دانش بنیان تشکیل شده است ۵۰ درصد از راکدی های تولیدی هنوز در دوران دوم انقلاب صنعتی قرار دارند و فناوری در حد الکتریسیته دارند شناسایی قوانین مزاحم در حوزه تولید باید در اولویت قرار گیرد مصوبات بدون پشتیبانی خوبی و قوی ای ارائه شده پس برای شتاب در ستاد تسهیل از شرکت های فنی مهندسی و دانش بنیان ها باید کمک بگیریم هر شرکت باید در کنار یکی از این شرکت ها به فعالیت بپردازد و حداقل نظارت یکساله پس از احیا باید بر این شرکت ها و کارخانجات صورت پذیرد. مشکل بیشتر مشکل مدیریتی، سیستم بانکی است باید کمک کنیم تا با رفع موارد تولید را احیا کنیم

احیای تولید با همت مضاعف | آموزش احیا گران در اولویت قرار گرفت

تامین زنجیره ای مالی با اوراق گام

در ادامه نشست مدیر کل تامین زنجیره مالی زنجیره تولید بانک مرکزی از عوامل منشا رکود در واحد های تولیدی گفت: عوامل گوناگون مانند عقب ماندگی تکنولوژی، تامین مالی که سرمایه است و هم سرمایه در گردش و... است روش های سنتی تامین مالی اشکالات و آسیب های مختلفی دارد از اینرو راهکار تامین مالی زنجیره ای توصیه می شود تاکید داریم به جای احیا یک واحد به سمت احیا و تقویت زنجیره های تامین رویم این موضوع در مورد یک شرکت کشاورزی در زنجیره ای در حال برنامه ریزی است و برای ۱۵ شرکت دیگر در مرحله آزمایشی امسال انجام شده است.

وی افزود: در رویه سنتی تامین مالی هر سرمایه گذار باید به صورت مجزا وارد بانک شود و عملیات وثیقه گذاری و ضامن و ... را انجام دهد اما در تامین زنجیره ای، تامین کنندگان با هم ارتباط زنجیره ای دارند و با صرف هزینه و زمان کمتر محصول تولید می شود به عنوان مثال با استفاده از اوراق گام که یک تامین زنجیره ای است زنجیره نهایی به مصرف کننده می رسد و او پس از دریافت اوراق به تولید کننده پرداخت می کند و او اوراق را به فروشنده مواد اولیه می دهد و این فرآیند با این اوراق تکمیل و با آن تمام خرج های شرکت از قبیل حق بیمه، مالیات یا خرید از بورس کالا و... پرداخت خواهد شد این موضوع همانطور که بیان شد در صنایع غذایی نساجی و فولاد به صورت آزمایشی انجام شده و توانایی گسترش به تمام واحد های تولیدی را نیز دارد

تامین سرمایه کمتر از یک ماه

مدیر عامل پلتفرم تامین مالی جمعی حلال فاند در این نشست بیان کرد: در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد تومان حجم تامین مالی جمعی این شرکت بوده امسال ۸۰۰,۹۰۰ میلیارد بوده است و پیش بینی می شود سال آینده این مقدار به دو میلیارد تومان برسد. این طرح مناسب افرادی است که طرحی با قابلیت تجاری سازی ارائه کنند و تامین مالی شوند حلال فاند یک کسب و کار اینترنتی است که تاکنون شش هزار سرمایه گذاری را انجام داده و برای شرکت های کوچک و متوسط سریعا کمتر از یک ماه تامین مالی انجام می دهد.

محمد حسین رضاییان ادامه داد: در آخرین طرحی که در این پلتفرم سرمایه گذاری شده است ۱۱ میلیارد تومان برآورد ارزش شده که هشت نفر سرمایه گذار پیدا شد و به انجام رسید سرمایه گذار با تایید فرابورس در این پلتفرم ثبت نام کرده و حداقل مبلغ ۲۰۰ میلیون و حداکثر ۲۵ میلیارد برای هر طرح امکان سرمایه گذاری دارد .

دوره های آموزش احیاگر

در ادامه این نشست مشاور صندوق سرمایه گذاری خصوصی، علی امیر شاهی بیان کرد: طرح تاسیس صندوق سرمایه گذاری خصوصی که PE نام دارد و دولتی که GP مانند بانک ها و... منابع را از سرمایه گذارهای نهادی و خرد دریافت کرده و با شناسایی واحد های مستعد سرمایه گذاری انجام و پس از پنج سال احیا و به بورس وارد خواهند کرد.نوع دیگر سرمایه گذاری سرمایه گذاری تملیکی LB است استراتژی صندوق از ساختار دهی مجدد شروع شده و تا تغییر مدیریت تا دیگر موارد را در بر میگیرد. در کشور پنج صندوق خصوصی تاسیس شده است

صندوق حمایت از صنایع پیشرفته شرکت هایی که در حوزه، های تک فعالیت می کنند و نوآوری را در سازمان مطیوع دارند نیز تا سقف پنج میلیارد تومان با نرخ سود پنج تا ۱۵ درصد و با دوره تنفس شش ماهه است و آن را تقبل می کنیم

مشاور عالی مدیر عامل سازمان مدیریت صنعتی در ادامه نشست بیان داشت: یکی از کارهایی که سازمان مدیریت صنعتی انجام داده است ترجمه کتاب های مختلف و برگزاری دوره های آموزشی است مبحث احیا واحد های تولیدی در کشور جدید است از اینرو با کمک دانش بنیان می خواهیم انجام بدهیم پلتفرم های مدیریتی ، امکان دسترسی به تجربیات زیاد مجمع وزرای ادوار در سازمان مدیریت صنعتی و... یک دوره مناسب کسانی که در این زمینه امکان فعالیت دارند فراهم کرده ایم این دوره ها ۵۰۰ هزار نفر ساعت دوره آموزشی در سال جاری داشته ایم دوره هایی که با پنج یا ده نفر برگزار می شود به عمق کیفیت پی می بریم

سهیل میزانی در ادامه افزود: سازمان مدیریت صنعتی سازمان فراتری از دانشگاه است که مهارت را آموزش می دهد و بدبن منظور دوره های مدیریتی و کارشناس احیا گر در دو سطح هستند کارشناسان که بخش های فنی تر را تقبل می کنند و از تخصص های مختلف در شرکت ها جذب خواهند شد

احیای تولید با همت مضاعف | آموزش احیا گران در اولویت قرار گرفت

صندوق سرمایه گذاری ضمانت صنایع کوچک

عضو هیئت مدیره صندوق سرمایه گذاری ضمانت صنایع کوچک درمورد ضمانت های مالی گفت: این صندوق در کشورها تاسیس شده که برای بنگاه های کوچک و متوسط وثایقی را حمایت و ضمانت می کند و مانع پیش روی واحد های تولیدی را تامین می کند برای تامین مالی همیشه از بانک ها مانع بزرگی وجود دارد صندوق های تامین ضمانتی این موانع را پشت سر گذاشته و بنگاه ها ۶۰ درصد مشکلات مالی دارند که با این صندوق ها می توان آن را برطرف کرد

محمد صادق محمد یاری در ادامه گفت: صندوق ضمانت صادرات ایران قدیمی ترین و صندوق سرمایه گذاری تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک بعدها در ایران به فعالیت پرداختند و نقش بسزایی در تامین مالی واحد های تولیدی دارند، تا سقف ۱۰میلیارد تومان به واحد های صادراتی ، دانش بنیان، نیازمند سرمایه در گردش و اشتغالزا کمک می کنند.

وی افزود: صندوق حمایت از صنایع پیشرفته شرکت هایی که در حوزه، های تک فعالیت می کنند و نوآوری را در سازمان مطیوع دارند نیز تا سقف پنج میلیارد تومان با نرخ سود پنج تا ۱۵ درصد و با دوره تنفس شش ماهه است و آن را تقبل می کنیم. همچنین در سطح واحد های فعال در بخش دریایی پرداخت تسهیلات مستقیم است و بدون سقف با نرخ ترجیهی و بمنظور توسعه کارکاه، تکمیل شناور، تعمیرات شناور و ... و از صندوق سرمایه گذاری معدنی نیز که اگر تا ۸۰ درصد موفق نباشد شرکت بیمه می شود و پوشش خسارت می دهد.

کد خبر: ۲۱۲٬۰۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha