۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۹
افزایش تبادلات تجاری ایران و جمهوری باشقیرستان به ۴۰۰ میلیون دلار

افزایش تبادلات تجاری ایران و جمهوری باشقیرستان به ۴۰۰ میلیون دلار

وزیر جهاد کشاورزی گفت: در گام اول می‌توانیم تبادلات تجاری بین ایران و جمهوری باشقیرستان را به ۴۰۰ میلیون دلار افزایش دهیم.

به گزارش بازار به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در دیدار با «رادی خبیراف» رئیس جمهور باشقیرستان در تهران افزود: رابطه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه یک رابطه راهبردی و فوق‌العاده مهم و اثرگذار در جهان امروز است،‌ از این رو در راستای این سیاست راهبردی، وزارت جهاد کشاورزی به دنبال توسعه همکاری‌های کشاورزی با فدراسیون روسیه است.

وی با بیان اینکه حجم تجارت جمهوری اسلامی ایران با فدراسیون روسیه در ۲ سال گذشته میلادی، تقریبا با رشد ۸۰ درصدی به چهار میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ رسیده، اظهار داشت: این مبادلات در سال ۲۰۲۲ نیز به ۴.۶ میلیارد دلار رسید که ۸۵ درصد این تبادلات مربوط به بخش کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره بر اشتراکات فرهنگی جمهوری باشقیرستان با ایران تصریح کرد: اکثر جمعیت این جمهوری، مسلمان بوده و حدود چهار هزار واژه فارسی مشترک در زبان باشقیری وجود دارد.

به گفته وی، صادرات متنوعی از محصولات کشاورزی ایران از جمله محصولات لبنی، آبزی، میوه و سبزیجات، فرآورده‌های صنایع غذایی و خشکبار به فدراسیون روسیه صادر می‌شود و تبادلات خوبی بین هیات‌های تجاری وجود دارد؛ البته نمایشگاه‌های خوبی نیز در دو کشور برگزار شده است.

ساداتی‌نژاد افزود: تمایل داریم تا ارتباطات در حوزه تبادلات هیات‌های تجاری، برگزاری نمایشگاه و حجم صادرات با جمهوری باشقیرستان افزایش پیدا کند.

وی یادآور شد: اکنون حجم تبادلات ایران با جمهوری باشقیرستان حدود ۱۵۰ میلیون دلار است که بخشی از آن مربوط به حوزه کشاورزی بوده که شامل صادرات کشور ما و واردات روغن نباتی و غلات از جمهوری باشقیرستان به ایران می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در گام اول تبادلات تجاری به ۴۰۰ میلیون دلار افزایش یابد، تصریح کرد: یکی از زمینه‌های همکاری می‌تواند با توجه به ظرفیت پوشش جنگلی و چوبی جمهوری باشقیرستان در زمینه تامین چوب مورد نیاز ایران از طریق واردات چوب و یا ایجاد ظرفیت‌های کارخانجات تولیدات مشترک باشد.

به گفته وی، ظرفیت‌های خوبی در حوزه محصولات زراعی، لبنیات، گوشت و روغن نباتی در جمهوری باشقیرستان وجود دارد که به تناسب نیازمند آن هستیم و می‌توانیم بخشی از آن به خصوص ذرت، جو، روغن نباتی و گوشت قرمز را با توجه به اینکه محصول تولیدی جمهوری باشقیرستان حلال است را به ایران وارد کنیم.

جمهوری باشقیرستان هاب پخش محصولات غذایی ایران در فدراسیون روسیه
رئیس‌جمهور باشقیرستان در این جلسه با اشاره به روابط طولانی ایران و فدراسیون روسیه از گذشته تا به امروز گفت: حجم عمده فعالیت اخیر در نقشه راه در حال طراحی، عمدتا در حوزه کشاورزی خواهد بود.

«رادی خبیراف» درباره زمینه‌های همکاری فی مابین، گفت: طی ۴ سال گذشته حجم کار گسترده را برای محصولات تحت عنوان حلال افزایش دادیم، البته این فعالیت جدیدی است که به کمک و مشاوره کشور ایران نیاز داریم.

رئیس‌جمهور باشقیرستان بر واردات محصولات کشاورزی ایران از جمله میوه، سبزیجات و خشکبار تاکید کرد.

خبیراف افزود: جمهوری باشقیرستان می‌تواند به صورت هاب پخش محصولات غذایی ایران در جمهوری‌های دیگر روسیه باشد؛ با شعاع ۵۰۰ کیلومتری از مرکز جمهوری باشقیرستان جمعیت بیش از ۲۰ میلیون نفر در اطراف این کشور وجود دارد که می‌تواند بازار بزرگی برای محصولات کشاورزی ایرانی باشد.

به گفته رئیس‌جمهور باشقیرستان، ایجاد «مرکز تجاری» برای این منظور می‌تواند گام خوبی در این زمینه باشد که با ترک تشریفات زمین‌های لازم را در اختیار قرار می‌دهیم.

وی از آمادگی جمهوری باشقیرستان بری کشت فراسرزمینی خبر داد و افزود: زمین‌های زراعی لازم در اختیار سرمایه‌گذاران ایرانی برای کشت قرار می‌دهیم، در صورت وجود سرمایه‌گذار، این زمین‌های پرمحصول را برای این منظور در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهیم داد.

کد خبر: ۲۱۱٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha