۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۲
تلاش ایران و افغانستان برای بهبود روابط تجاری| فعالیت در مرز دوغارون شبانه‌روزی می‌شود
بازار گزارش می‌دهد؛

تلاش ایران و افغانستان برای بهبود روابط تجاری| فعالیت در مرز دوغارون شبانه‌روزی می‌شود

مشهد- سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان با سفر به خراسان رضوی و بازدید از مرز دوغارون خواستار توسعه و بهبود روابط تجاری و نیز فعالیت ۲۴ ساعته این مرز برای سرعت گرفتن محموله‌های تجاری شد.

بازار-گروه استان ها: سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان روز شنبه طی سفر به ایران و بازدید از مرز دوغارون در استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران بر بهبود و توسعه روابط تجاری با ایران تأکید کرد و وعده داد تا ارائه خدمات و فعالیت در مرز دوغارون به‌صورت ۲۴ ساعته دنبال شود.

به گزارش خبرنگار بازار نورالدین عزیزی در این بازدید بر روان‌سازی ترانزیت و تجارت بین دو کشور تأکید کرد و افزود: کوشش می‌شود منابع لازم برای ۲۴ ساعته کردن این مرز مهم تأمین شود.

وی ادامه داد: در خصوص اجرای حسن هم‌جواری و تجارت بین ۲ کشور همسایه، به دنبال استفاده از تجارب بازرگانان ایرانی و افغانستانی هستیم تا مشکلات باقی‌مانده برطرف شود.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان گفت: در برنامه‌ریزی صورت گرفته طی این سفر از مرزهای دو کشور در خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان بازدید خواهیم کرد تا برای افزایش ظرفیت تجارت و تقویت مرز تاریخی اسلام قلعه -دوغارون تصمیم‌گیری شود.

سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان ادامه داد: مرز دوغارون-اسلام قلعه بازوی مشترک اقتصادی و تجاری دو کشور همسایه است و امارت اسلامی در برنامه‌های تجاری و اقتصادی خود مصمم است مشکلات موجود در این بخش را برطرف کند.

نورالدین عزیزی افزود: افغانستان، شاهراه ترانزیت منطقه با کشور تاجیکستان است و از طرفی با داشتن ۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با چین دارای اهمیت فراوانی است.

وی ادامه داد: موضوعاتی مانند اکتشاف و بهره‌برداری معادن و کشت فرا سرزمینی در افغانستان از موضوعات موردتوجه برای همکاری دوجانبه بین ایران و افغانستان است.

اجرای طرح جامع در مرز دوغارون

استاندار خراسان رضوی نیز در نشست با سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان در مرز دوغارون تایباد اظهار کرد: موضوع شبانه‌روزی کردن مرز دوغارون-اسلام قلعه در گفت‌وگو با والی هرات موردبررسی قرارگرفته است و از طرفی طرح جامع گمرک دوغارون در دست اجراست تا بسیاری از مشکلات در خصوص ترانزیت، صادرات و مسافر برطرف شود.

هرات و مشهد دو شهر مهم افغانستان و ایران در نزدیکی این مرز قرار دارد و ازنظر تاریخی و جمعیتی خراسان رضوی با بیش از هفت میلیون جمعیت،صنایع و محصولات خوبی را در خود جای‌داده است و بازرگانان مهمی در این مسیر فعال هستند

یعقوب علی نظری بابیان اینکه مرز دوغارون-اسلام قلعه که در نزدیکی مشهد و هرات قرار دارد، یکی از محورهای اصلی ترانزیت و صادرات به کشور افغانستان است افزود: توجه به این‌که هرات و مشهد ۲ شهر مهم افغانستان و ایران در نزدیکی این مرز قرار دارد و ازنظر تاریخی و جمعیتی خراسان رضوی با بیش از هفت میلیون جمعیت،صنایع و محصولات خوبی را در خود جای‌داده است و بازرگانان مهمی در این مسیر فعال هستند هدف کلی این است که از منطقه دوغارون بیشترین استفاده صورت گیرد.

استاندار خراسان رضوی گفت: امیدواریم سفر مسئولان افغانستانی منشأ خیرات و برکات برای هر ۲ ملت در موضوع تجارت و تبادل اقتصادی در مرز دوغارون شود تا مردم بتوانند از این شرایط بهره مند شوند.

کد خبر: ۲۱۱٬۲۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha