۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
آخرین نفس های واردکنندگان محصولات آرایشی- بهداشتی| تعدیل ۱۱ هزار نفر نیروی انسانی با ممنوعیت واردات
نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های آرایشی

آخرین نفس های واردکنندگان محصولات آرایشی- بهداشتی| تعدیل ۱۱ هزار نفر نیروی انسانی با ممنوعیت واردات

احمدزاده نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی و آرایشی به بازار گفت: ممنوعیت واردات محصولات آرایشی- بهداشتی از مبادی رسمی هم به قاچاق دامن زده و هم باعث تعدیل ۱۱ هزار نفری نیروها شده است.

بازار؛ گروه صنعت: در شرایطی مسئولان نسبت به ممنوعیت واردات محصولات آرایشی- بهداشتی به اسم حمایت از تولید داخلی اصرار می ورزند که با حذف اهرم رقابت در صنعت مانع توسعه و بهبود تولیدات داخلی می شوند. علاوه بر این همچنان بخشی از نیاز بازار به جای مبادی رسمی از طریق قاچاق وارد کشور و این فقط دولت است که از منافع اقتصادی واردات رسمی محروم می شود.

بر اساس نظر کارشناسان این روزها باید تولیدات به ویژه در صنعت آرایشی- بهداشتی به سمت تولیداتی رقابت پذیر با برندهای مطرح پیش برود و این مهم تحقق نمی یابد مگر اینکه درهای واردات این گروه از مسئولان به کشور باز شود. در غیر این صورت تولید برای بازاری محدود و بدون صادرات چندان مثمر ثمر نیست. در رابطه با این موضوع موسی احمدزاده نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های بهداشتی، آرایشی، عطر و ادکلن ایران در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* به عنوان نایب رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده های آرایشی- بهداشتی بفرمایید با چندساله شدن ممنوعیت های اعمال شده برای واردات محصولات حوزه تان، واردکنندگان اکنون در چه شرایطی قرار دارند؟

موانع بسیاری در مسیر فعالیت واردکنندگان این حوزه قرار گرفته که به هیچ عنوان منصفانه نیست؛ به خصوص که واردکنندگان صنایع آرایشی- بهداشتی در اثر مشکلات متعدد در مسیرشان ناچار شدند بیش از ۱۱ هزار نفر از نیروهایشان را تعدیل کنند و اکنون این صنف نفس های آخرش را می کشد.

* به نظرتان در حال حاضر برای رقابتی کردن حوزه محصولات آرایشی- بهداشتی و بازگشت به کار فعالان این صنف به سر کار باید چه تدابیری اندیشیده شود؟

به نظر بنده باید حکم رانی تغییر نگرش مدیریتی بدهد و رفتار مصرف کننده را رصد و کالاهایی را وارد بازار کند که قلب و ذهن مشتری را تسخیر کرده و بر اساس نیازها و خواسته آن ها ساخته شده است.

بنابراین این نکته مهم است که درهای کشور را نبندند؛ چرا که همین بستن درها به روی محصولات وارداتی باعث عقب ماندن صنایع کشور می شود و فعالیت در فضایی بدون رقابت چندان هنر نیست. همچنین مهم است که شرکت های بین المللی بتوانند محصولاتشان را ارائه کنند و در کنار آن ها تولید را ادامه دهیم.

* چقدر باز بودن درهای وارداتی به روی کشور می تواند تولیدات داخلی را به سمت صادرات پیش ببرد؟

تولید عزت و اعتبار یک مملکت است اما باید با رقبای بین المللی بتوانیم کالاهایی تولید کنیم که در عرصه جهانی سهم قابل توجهی از بازار جهانی را به دست بیاوریم. بنابراین اینکه تولید کنیم و در داخل بفروشیم خیلی هنر نیست.

به تولیدی که صادرات محور نیست نمی توان افتخار کرد

بنابراین به تولیدی که صادرات محور نیست نمی توان افتخار کرد. همچنین زمانی می توان به تولید داخلی افتخار کرد که در اقتصاد آزاد و به اقتصاد جهانی بپیوندیم، تولید ناخالص ملی را بالا ببریم و با جریان حرکت کنیم و با برندهای بزرگ بتوانیم سهمی از بازارهای جهانی را به دست بیاوریم.

* اشاره کردید ۱۱ هزار نفر شغل شان به خطر افتاده آیا کسی برای برگشت این تعداد به بازار کار قبلی خودشان اقدام کرده است؟ همچنین بفرمایید مسئولان باید در این حوزه چه سیاستی را در پیش بگیرند؟

متاسفانه گوش شنوایی در چهار سال گذشته نبوده است و این موضوع باعث به خطر افتادن امنیت اقتصادی شده است. از این رو کالاهای تقلبی و قاچاق در سطح بازار به شدت زیاد شده است و به این دلیل که این کالاها از مبادی رسمی وارد نمی شوند، عوارض، گمرکی و ارزش افزوده ای از آن ها دریافت نمی شود و به همین دلیل بودجه کشور محقق نمی شود. این در حالی است که اگر از مبادی رسمی این اقدام انجام می شد این ۱۱ هزار نفر به چرخه فعالیت بر می گشتند و آسیب های اجتماعی کمتر می شد.

* چرا هنوز به رغم تلاش های زیادی که در حوزه تولید محصولات آرایشی- بهداشتی می شود شمار قابل توجهی از مشتریان این حوزه نسبت به کالاهای خارجی اقبال بیشتری دارند؟ برای بهبود عرضه و تقاضا در داخل کشور و جلوگیری از ورود کالاهای قاچاق و درمقابل تولید با کیفیت باید چه تدابیری اندیشیده شود؟

به نظر بنده باید با جریان ببینیم کشورهای توسعه پایدار چه راهی را رفته اند که در این صنعت موفق شده اند؟ صنعت کازمتیک مادر آن کشورهای توسعه پایدار مثل فرانسه است. بنابراین اگر می خواهیم کالایی را تولید کنیم باید ببینیم تحلیل رقبا از این تولید چیست؟

همچنین باید ببینیم چه کاری باید انجام دهیم تا اشتغال پایدار ایجاد شود؟ وقتی در جایی که مزیت رقابتی و شایستگی ممتاز نداریم وارد نشویم. البته از تولید ملی حمایت می کنیم که متفاوت و متمایز باشد و به سمت و سوی رشد اقتصادی حرکت کند. این موضوع شدنی است و از یک استراتژی می آید و مهمتر از آن، اجرای استراتژی است البته در اینجا کمتر می بینم که کار برندینگ انجام دهد.

وقتی کار برندینگ انجام ندهی و رفتار مصرف کننده نسل جدید را رصد نکنی از کشورهای توسعه پایدار عقب خواهیم ماند. بنابراین امیدواریم حاکمیت و حکمرانی دولت، سیاست گذاری درست انجام دهند و فعالان این صنعت هم کمک می کنند که تولید کشور رشد خوبی نسبت به رقبای بین المللی داشته داشته باشد و از آن ها عقب نمانیم.

* برای جلوگیری هرچه بیشتر از ورود کالاهای قاچاق به کشور چه پیشنهادی دارید؟ چطور می توان جلوی واردات بی رویه و چمدانی محصولات آرایشی- بهداشتی که این روزها شاهد هستیم را بگیریم؟

تجربه نشان داده که نباید به اقتصاد دست بزنیم و باید بگذاریم عرضه و تقاضا تعادل را ایجاد کند. همچنین نیاز است که درهای کشورها را باز کنیم و به اقتصاد جهانی بپیوندیم. اگر کسی می گوید تولید کننده است و بر اساس شایستگی یک ایرانی کالا تولید می کند، به طور حتم ایرانی ها هم درک و فهم عمیقی دارند و تولیدات خوب را می بینند و از آن ها استقبال می کنند.

اگر کیفیت مورد نظر مشتری را تولید کنیم، مردم هم از محصولات داخلی استقبال خواهند کرد

بنابراین اگر به مرتبه ای برسیم که کیفیت مورد نظر مشتری را تولید کنیم، هرگز آن ها سراغ جنس خارجی نمی روند. پس اگر توان این را نداریم که نیاز مصرف کننده را تامین کنیم نباید جلوی اختیار و انتخاب مشتری را بگیریم.

باید به سمت و سوی توسعه یافتگی برویم و در این حوزه عقلانیت خیلی مهم است. عاشق تولید هستم به شرطی که متفاوت و متمایز نه فقط برای بازار داخلی بلکه برای فتح بازار جهانی باشد. زنده باد تولید؛ تولیدی که همراه با شایستگی و ممتاز باشد.

کد خبر: ۲۱۱٬۱۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha