۱۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۷
طرح مولدسازی فرصتی برای رونق زیرساخت های ایلام
یادداشت؛

طرح مولدسازی فرصتی برای رونق زیرساخت های ایلام

ایلام- «طرح مولدسازی اموال دولتی فرصتی برای رونق زیرساخت های اقتصادی در استان ایلام است» این جمله بخشی از یادداشت حسام مهرابی فعال اقتصادی برای بازار است.

حسام مهرابی؛ بازار: در سال ۱۳۹۹ وقتی از سوی مقام معظم رهبری تشکیل هیئتی برای فروش اموال مازاد دولتی در ایران به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا پیشنهاد شد امیدهای فراوانی برای استفاده بهینه از سرمایه های راکد کشور شکل گرفت و مصوبه تشکیل این کارگروه در آبان ۱۴۰۱ دست دولت سیزدهم برای اجرای بی چون و چرای طرح باز کرد.

در این راستا با پیشنهاد رؤسای قوای سه گانه و موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی یک کمیته ۷ نفره مأموریت پیدا کرد تا اموال، املاک و دارایی‌های دولت را به منظور تأمین بودجه مورد نظر دولت در کمترین زمان ممکن به فروش برساند و پول آن را به حساب دولت واریز کند.

محور اصلی این طرح تعیین تکلیف طرح‌های عمرانی نیمه تمام حداکثر ظرف مدت یک سال با استفاده از روش‌های مختلف از جمله: واگذاری، استفاده از مشارکت عمومی-خصوصی در تکمیل و بهره برداری از طرح‌ها و حذف طرح‌های فاقد توجیه است که می‌تواند تحول عظیمی در اقتصاد اجرا کند و پول‌های راکد را به خدمت تولید دربیاورد.

آنچه مهم است این است که طرح مولدسازی اموال دولتی در حال حاضر در قدم های اولیه قراردارد و مقدمات لازم برای اجرای آن فراهم شده است

از دیگر پیامدهای مهم و ارزشمند طرح می توان به کاهش قیمت مسکن به دلیل عرضه املاک مازاد دولت اشاره کرد.

ایجاد سازوکار بهره وری و استفاده بهینه از امکانات موجود از اصول بدیهی اقتصاد است و طبیعتا هر کسی که دغدغه معیشت مردم و رونق اقتصاد کشور را دارد مطمئنا از اجرای این طرح خوشحال خواهد شد.

مزیت های مولد سازی دارایی های دولت برای استان ایلام بسیار مهم است، به عنوان مثال حدود هشت هزار نیمه کاره در استان وجود دارد که سالهاست مردم در انتظار افتتاح آنها هستند که در صورت مولد سازی دارایی ها شاهد بهره برداری از این پروژه ها هستیم

اما انتقادات محدودی که پس از تصویب این طرح در سطح کشور شکل گرفت دو منشاء مشخص داشت. گروهی از منتقدان دلسوزانی بودند که دغدغه حیف و میل بیت المال را داشتند و نظرشان این بود که نظارت شدیدتری بر جریان واگذاری املاک شکل بگیرد تا امکان حراج اموال عمومی و رانت خواری در این مسیر کاملا بسته باشد و گروهی نیز همواره چشم دیدن موفقیت و رونق اقتصاد کشور را نداشته و هر دریچه ای که بتواند به توانمندی و اقتدار کشور بینجامد را مورد هجوم بی‌رحمانه قرار می دهند.

طرح مولدسازی فرصتی برای رونق زیرساخت های ایلام

آنچه مهم است این است که طرح مولدسازی اموال دولتی در حال حاضر در قدم های اولیه قراردارد و مقدمات لازم برای اجرای آن فراهم شده است.

تمام دغدغه مندان ایران خوشحالند که سرمایه های راکد و بدون استفاده در خدمت آبادانی میهن قرار می‌گیرند اما مدیران دولت و دستگاه‌های نظارتی مسئولیت دارند که با اجرای صحیح طرح و جلوگیری از احتمال رانت خواری در واگذاری ها نهال امید را در دل مردم سبز نگهدارند تا بزودی مردم آثار ارزشمند طرح را در تکمیل طرح های عمرانی، رونق مراکز تولیدی و بهبود کسب و کار بازار مشاهده کنند.

در همین استان ایلام، ادارات استان ایلام، املاک غیرمنقول و غیر قابل استفاده مازاد زیادی دارند که باید مولدسازی شوند.

مزیت های مولد سازی دارایی های دولت برای استان ایلام بسیار مهم است، به عنوان مثال حدود هشت هزار نیمه کاره در استان وجود دارد که سالهاست مردم در انتظار افتتاح آنها هستند که در صورت مولد سازی دارایی ها شاهد بهره برداری از این پروژه خواهیم بود و با بهره برداری از این پروژه ها، بسیاری از زیرساخت های استان تکمیل می شود.

اعتبارات فعلی جوابگوی افتتاح و بهره برداری از طرح های نیمه تمام استان را نمی دهد، مولدسازی دارایی های دولت برای استان های محرومی مثل ایلام بسیار کمک کننده است.

کد خبر: ۲۰۹٬۷۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha