۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۹
«آبادان» دروازه مبادلات تجاری ایران و برزیل است| جنوب غرب کشور شاهراه اقتصادی ایران
بازار گزارش می‌دهد؛

«آبادان» دروازه مبادلات تجاری ایران و برزیل است| جنوب غرب کشور شاهراه اقتصادی ایران

اهواز- شهر آبادان دروازه مبادلات تجاری کشورهای ایران و برزیل شد.

محمود نواصر؛ بازار: مبادلات تجاری کشور برزیل و ایران نزدیک به ۴ میلیارد دلار است که مناسب است و باید با تجمیع ظرفیت ها نسبت به تقویت خطوط حمل و نقل دریایی، تسهیل مسائل بانکی و گمرکی پرداخته شود تا تجار و بازرگانان بیشتری بتوانند تجارت خود با کشور برزیل را ایجاد کنند.

باید با بازتعریف فرصت‌ها و ظرفیت‌های دو کشور، به سمت ایجاد تراز مثبت تجاری با نهمین اقتصاد بزرگ دنیا حرکت شود.

آمریکای جنوبی ۱۵ کشور دنیا را در خود جای داده است و نزدیک به ۶ درصد از جمعیت جهان در این منطقه سکونت دارند، که کشور برزیل به عنوان پهناورترین کشور آمریکای جنوبی نقش به سزایی در اقتصاد منطقه خود دارد که ضرورت دارد تا با ایجاد شبکه تجار ایرانی نقش به سزایی در توسعه تجارت ایران با آمریکای جنوبی به ویژه کشور برزیل داشته باشیم.

اتاق‌های بازرگانی می توانند در تحقیق و بررسی بازار در منطقه آمریکای جنوبی برای توسعه تجارت و صادرات نقش تاثیرگذار داشته باشند.

عصر دوشنبه، هشتم اسفندماه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان میزبان «لودمار گونسالوس آگیلارنتو» سفیر برزیل بود و توانمندهای اقتصادی این شهر را به وی معرفی کرد.

افزایش واردات از ایران

سفیر برزیل در دیدار با فرماندار آبادان اظهار کرد: اولین موضوعی که در بدو ورود به ایران متوجه شدم این بود که آبادانی‌ها فوتبال برزیل را دوست دارند و اولین جمله یا اصطلاحی که در ایران یاد گرفتم «آبادان برزیلته» بود.

لودمار گونسالوس آگیلارنتو ادامه داد: قبل از اینکه به آبادان سفر کنم، سفیران قبلی در مورد جاذبه های این شهر گفته بودند و امیدوارم بیش از این در آبادان بمانیم.

شرایط برای مبادلات اقتصادی با برزیل برای شهر آبادان مهیا خواهد شد؛ در ۲ سال اخیر به دنبال افزایش واردات از ایران بودیم و از زمانی که به ایران آمدم فقط محصولات ایرانی را خریداری می‌کنم

وی با بیان این که قرار است کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و برزیل تشکیل شود، تاکید کرد: شرایط برای مبادلات اقتصادی با برزیل برای شهر آبادان مهیا خواهد شد؛ در ۲ سال اخیر به دنبال افزایش واردات از ایران بودیم و از زمانی که به ایران آمدم فقط محصولات ایرانی را خریداری می‌کنم.

میز تجاری برزیل در اتاق آبادان

سفیر برزیل بیان کرد: به ‌دنبال افزایش سطح مبادلات اقتصادی بین کشور ایران و برزیل هستیم و در نظر داریم در یک برنامه‌ریزی فعالان اقتصادی دو کشور با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

گونسالوس آگیلارنتو عنوان کرد: برگزاری میز تجاری برزیل در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان جزو اختیارات اتاق مشترک بازرگانی ایران و برزیل است و به طور حتم پیامدهای مثبت به‌دنبال دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقرر شده تفاهمنامه‌ای از سوی مسئولان شهر آبادان آماده شود و ما نیز علاقمند هستیم در زمینه‌هایی که طرف ایرانی انتظار دارد با آنها همکاری کنیم.

مبادلات ۴ میلیارد دلاری ایران و برزیل

سفیر برزیل در ایران اظهار کرد: به گفته طرف ایرانی کشاورزی، گردشگری، صنایع نفت و پتروشیمی، کشاورزی، ورزش و شیلات برخی از محورهای تفاهمنامه همکاری آبادان با کشور برزیل است.

گونسالوس آگیلارنتو میزان مبادلات ایران و برزیل در سال ۲۰۲۱ را در حدود ۱.۲ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: در سال ۲۰۲۲ این میزان با ۲ برابر افزایش به ۴.۲ میلیارد دلار رسید و چنانچه تجارت غیرمستقیم را در نظر بگیریم مبادلات بین ۲ کشور را می توان بیش از هفت میلیارد دلار برآورد کرد.

وی اظهارکرد: با اعزام هیات اقتصادی و تجاری از ایران به برزیل می‌توان میزان مبادلات تجاری بین ۲ کشور را بیش از پیش افزایش داد.

علاقمندی به همکاری نفتی و پالایشگاهی

سفیر برزیل در ایران خاطرنشان کرد: یک تصور جدید در خصوص صنعت پالایشگاه و پتروشیمی در آبادان به دست آمد و به رغم سختی‌ها و تحریم‌ها تولید به شکل خوبی در حال انجام است.

گونسالوس آگیلارنتو توضیح داد: امیدواریم در آینده نزدیک تحریم‌ها رفع شود تا همکاری‌های ۲ جانبه به ویژه در حوزه صنایع نفت و پتروشیمی افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به برای برقراری پرواز آبادان به برزیل گفت: باتوجه به اینکه پروازی که بخواهد از آبادان به برزیل پرواز کند نیاز به سوختگیری دارد؛ بنابراین در ابتدا باید تحریم‌ها رفع شوند.

بستر اقتصادی آبادان آماده است

فرماندار ویژه آبادان اظهار کرد: برخی فرهنگ های ایران و برزیل با هم همخوانی دارد ضمن اینکه بازیکنان برزیلی زیادی در تیم صنعت نفت آبادان حضور داشتند.

احسان عباسپور عنوان کرد: تبادل بازیکن در سطوح بالا بین آبادان و برزیل می‌ تواند از تصمیم های مناسب باشد هر چند مایل هستیم از ظرفیت بازیکنان برزیلی به ویژه در سطوح بالا استفاده کنیم.

وی توضیح داد: فرصت‌های اقتصادی خوبی در آبادان از جمله زمینهای کشاورزی مطلوب، فرودگاه، قطار، جاده‌ای، ۹۰ کیلومتر مرز با کشورهای همسایه، ۲ رودخانه آب شیرین، تاسیسات پالایشگاه و پتروشیمی وجود دارد که می تواند از ظرفیت‌های توسعه‌ای و همکاری بین دو کشور باشد.

آبادان پایگاه صادرات مجدد برزیل

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان اظهار کرد: آبادان شرایط را برای همکاری با کشور برزیل دارد.

کشور برزیل می‌تواند شهر آبادان را به عنوان پایگاه صادراتی مجدد در نظر بگیرد زیرا این شهر دارای حمل و نقل ترکیبی است

اسدالله کردزنگنه با بیان اینکه تکنولوژی و مواد اولیه را با قیمت پایین می توان وارد آبادان کرد، افزود: کشور برزیل می‌تواند شهر آبادان را به عنوان پایگاه صادراتی مجدد در نظر بگیرد زیرا این شهر دارای حمل و نقل ترکیبی است.

وی بیان کرد: شهرک های صنعتی آبادان توانمند است و کشور برزیل می تواند با انتقال تکنولوژی، کالاهای خود را در این منطقه تولید کند به کشورهای حوزه خلیج فارس صادرات داشته باشد.

لزوم افزایش صادرات آبادان به برزیل

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی آبادان اظهار کرد: صادرات ایران به کشور بزریل باید افزایش پیدا کند و این موضوع به نفع دو کشور است.

داود احمدزاده افزود: آبادان در زمینه خرما، شیلات، کشاورزی، صنایع نفتی و پتروشیمی توانمند است و بستر برای همکاری دو جانبه فراهم است.

تفاهمنامه خواهرخواندگی آبادان و سانتوس

شهردار آبادان اظهار کرد: زمینه‌ها برای ارتباط دو جانبه در حوزه‌های مختلف بین آبادان و برزیل فراهم است.

یاسین کاوه‌پور افزود: با توجه به علاقه‌ای که مردم آبادان به کشور برزیل دارند زمینه را برای توسعه ارتباط در حوزه‌های فرهنگی، ورزشی و اقتصادی آسان‌تر می‌کند.

وی گفت: با توجه به این موضوع سال‌های گذشته تفاهمنامه خواهرخواندگی بین آبادان و شهر سانتوس منعقد شده بود و اکنون پیگیر انعقاد قرارد رسمی آن هستیم تا زمینه مبادلات در مسائل مختلف با برزیل فراهم شود.

شهردار آبادان بیان کرد: شهروندان ما علاقه زیادی به کشور برزیل دارند و حتما شهروندان برزیل این احساس متقابل را دارند و زمینه مناسبی برای همکاری‌های دوجانبه پیشرو است.

لزوم تلاش دولت برای افزایش مبادلات تجاری

سفیر برزیل در آبادان، شامگاه سه‌شنبه آبادان را پس از انجام سفری دو روزی ترک کرد.

با توجه به شرایط به وجود آمده و بسترسازی اتاق بازرگانی آبادان برای افزایش سطح مبادلات تجاری ایران با کشور بزریل دولت نیز باید تلاش کند.

کد خبر: ۲۰۹٬۱۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha