۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۰
غفلت از ظرفیت های صنایع دستی در ایلام| محصولاتی که نیازمند بازاریابی هستند
بازار گزارش می دهد؛

غفلت از ظرفیت های صنایع دستی در ایلام| محصولاتی که نیازمند بازاریابی هستند

ایلام-صنایع دستی یکی از ظرفیت های بزرگ استان ایلام برای اشتغال به شمار می رود، متاسفانه به دلایل مختلف از جمله نبود بازار فروش از این ظرفیت به خوبی استفاده نمی شود.

بازار؛ گروه استان ها: صنایع دستی یکی از بزرگترین و پربازده‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا است که بالاترین میزان ارزش افزوده را ایجادمیکند و به‌طور مستقیم و غیر مستقیم، سایر فعالیتهای اقتصادی و فرهنگی را تحت تاثیر قرار می دهد.

صنایع دستی استان ایلام از جمله جاذبه های مهم فرهنگی این منطقه بوده و محصولات تولیدی تبلور روحیه هنری و اصالت فرهنگی مردم این دیار است.

استان ایلام نیز به علت قدمتی که به بلندای تاریخ کهن ایران و سابقه‌ای درخشان در فرهنگ، هنر و تمدن جهان دارد، از دیرباز تاکنون از مراکز مهم تولید صنایع دستی مانند زیراندازهای سنتی بوده است و از گذشته دور تا به امروز صنعتگران سختکوش و با ذوق ایلامی کوشیده‌اند تا با تولید زیراندازهایی نظیر قالی، گلیم و دست بافته‌هایی دیگر چون سیاه چادر و چیغ (چیت)، جاجیم و…. اندیشه‌ها و افکار، ذوق و خلاقیت و اعتقاد به فرهنگ بومی را در قالب محصولی بیان کنند که در عین زیبایی واجد ارزش‌های کاربردی و مصرفی است.

اهمیت صنایع دستی در جامعه

یک کارشناس صنایع دستی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است، چرا که هنرهای سنتی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد ‏و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است.

اکبر محمدی با بیان اینکه میراث‌های فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌گردد، دارای ارزش معنوی زیاد بود و بر پشتوانه های فرهنگی ـ هنری گذشتگان بنا شده است، افزود: فواید صنایع‌دستی و اهمیت آن در اقتصاد جوامع، بر هیچ کس پوشیده نیست و تاثیر شگرفتی بر اقتصاد، اشتغالزایی، صادرات، گردشگری و فرهنگ هر منطقه دارد.

وی تصریح کرد: ظرفیتها و پتانسیلهای بسیار خوبی در بخش صنایع دستی استان ایلام وجود دارد که با سرمایه گذاری و ایجاد امکانات در این بخش می توان در راستای توسعه و اشتغال در استان گام چشم‌گیری برداشت.

لزوم حمایت از صنایع دستی استان

یکی از تولید کنندگان صنایع دستی به خبرنگار بازار گفت:صنایع دستی از جمله گلیم، فرش و..در استان ایلام از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و همواره مورد توجه و استقبال گردشگران و عموم مردم از اقصی نقاط دنیا بوده است.

غفلت از ظرفیت های صنایع دستی در ایلام| محصولاتی که نیازمند بازاریابی هستند

مرضیه جعفری افزود: به رغم برخورداری از ظرفیت‌های بالا در بخش صنایع دستی، در حال حاظر این صنعت نیازمند کار تبلیغی، حمایت، بازاریابی و توسعه است که بدون شک منجر به ایجاد اشتغال خانگی و خرد به عنوان یک نیاز مهم و ضروری جامعه می‌شود.

۳۴ رشته صنایع دستی در استان فعال است

مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار داشت: صنایع دستی برای هر کشور، نماینده تاریخ و تمدن مردمان آن سرزمین است که ایلام به علت برخورداری از تمدنی چندین هزار ساله، دارای سنت و فرهنگی بسیار غنی می‌باشد و بدیهی است که با این تاریخ و تمدن، شاهد تنوع بسیاری در صنایع دستی باشیم.

فرزاد شریفی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از ۳۴ رشته صنایع دستی در استان فعال است، افزود: استان ایلام نقش چشم‌گیری در زمینه تولید صنایع دستی به ویژه گلیم نقش برجسته دارد که همین امر نه‌تنها مزایای بسیاری برای صنعتگران دارد بلکه موجب توسعه استان نیز می‌شود.

این مسئول تصریح کرد:افزایش کارگاه‌های تولید گلیم نقش برجسته، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی صادرات گلیم و دائر کردن بازارچه‌های موقت صنایع دستی برای ایام عید از جمله اقدامات انجام شده جهت توسعه و رونق صنایع دستی در ایلام است.

شریفی در پایان بیان کرد: صنایع‌دستی از جمله عوامل مهم اشتغال‌زایی و توسعه مالی به‌شمار می‌رود، از این‌رو شناساندن صنایع‌دستی هر منطقه یکی از راه‌های مناسب و ارزان اشتغال‌زایی به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری مناسب و حمایت‌های لازم از سوی سایر دستگاه‌های اجرایی امکان‌پذیر است و بی‌شک حل معضل اشتغال را نیز به دنبال دارد.

بدون شک صنایع دستی از ظرفیت های مهم اقتصادی استان ایلام برای توسعه، اشتغال و سرمایه گذاری است که نیازمند حمایت مسئولان است.

کد خبر: ۲۰۸٬۴۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha