۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۰
سرمایه گذاری ۸۵ درصدی چینی ها در طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن| پیش بینی تولید ۴۵۰ هزار تن پروپیلن
رئیس هیئت مدیره صنایع پتروشیمی تدبیر مطرح کرد

سرمایه گذاری ۸۵ درصدی چینی ها در طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن| پیش بینی تولید ۴۵۰ هزار تن پروپیلن

زیرکچیان زاده رئیس هیئت مدیره شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر به بازار گفت: ۸۵ درصد از سرمایه مورد نیاز اجرای طرح های اقتصادی پروپیلن و پلی پروپیلن توسط چینی ها تامین می شود.

بازار؛ گروه ایران: گروه توسعه انرژی تدبیر به عنوان یکی از مجموعه های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با شرکت های تابعه خود در زمینه های مختلفی از جمله جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری از ظرفیت های اقتصادی کشور، اشتغال زایی و محرومیت زدایی از مناطقی که طرح های خود را در آن ها به اجرا در می آورد فعالیت می کند.

اقداماتی که ضمن به حرکت در آوردن چرخ اقتصادی کشور و تسریع فعالیت های صنعتی می تواند کمک شایانی به افزایش امنیت اقتصادی ایران حتی در خارج از مرزهای کشور کند. دو تا از این طرح های مهم که به تازگی در مرحله اجرا قرار گرفته اند طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن در منطقه عسلویه هستند. در رابطه با اجرای طرح های این گروه در شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر محمود زیرکچیان زاده رئیس هیئت مدیره این شرکت در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در خصوص طرح هایی اکنون در دست اجرا دارید بفرمایید؟

بعد از تولید پروپان در طرح ۳ سال اتان به میزان ۶۰۰ هزار تن در سال، آن را به شکل مایع سرد به کشورهای دنیا از فجمله چین، کشورهای آفریقایی، هند و سایر کشورها صادر می کنیم. الان بالای ۶۰۰ میلیون دلار محصولات طرح استحصال اتان به خارج از کشور صادر شده و در سامانه نیمایی هم تقدیم کشور شده است.

* ارزش افزوده ای که طرح پروپیلن ایجاد کرده چه مقدار است؟

برای جلوگیری از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده طرحی را تعریف کردیم تا پروپان را در واحد پی دی اچ هیدروژن بگیریم و آن را در واحد پروپیلن تبدیل به پلاستیک کنیم.

با جلوگیری از خام فروشی به ازای هر تن، ۵۰۰ دلار پروپان تبدیل به هزار و ۲۰۰ دلار پروپیلن می شود

این اقدام ارزش افزوده ای را از حدود ۵۰۰ دلار به هزار و ۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ دلار ایجاد کرده است؛ یعنی به ازای هر تن، ۵۰۰ دلار پروپان تبدیل به هزار و ۲۰۰ دلار پروپیلن شود که کاربردهای وسیعی در غیرفلزات های ماشین، پلاستیک و صنایع مختلف دارد. در این طرح یک زنجیره ارزش ایجاد کرده ایم و شرایط ارز آوری را فراهم خواهیم کرد.

* ظرفیت تولید پروپلین در سال چقدر است؟ همچنین در خصوص سایر دستاوردهای اجرای این طرح به ویژه در منطقه اجرایی آن بفرمایید؟

خوشبختانه در سال ۴۵۰ هزار تن پروپلین تولید خواهیم کرد و دانش PDH و PP را در سطح ملی با آخرین ورژن و آخرین ویرایش تکنولوژی ها به روز و یک دانش فنی به روزی را تقدیم کشور خواهیم کرد. همچنین مجموع این اقدامات به اشتغال زایی در منطقه منتهی می شود.

* ظرفیت اشتغال زایی طرح هایی که در دست دارید چقدر است و چقدر می تواند به محرومیت زدایی از منطقه ای که این پروژه ها در آن اجرا می شود کمک کنید؟

ظرفیت اشتغال زایی در بخش عملیات حدود ۵۰۰ نفر در روز به صورت مستقیم و ۴ برابر این عدد به طور غیرمستقیم اشتغال زایی شده است.

توسعه صنایع پایین دست پروپیلن، اشتغال زایی و محرومیت زدایی از منطقه از جمله دستاوردهای شرکت صنایع پتروشمی تدبیر است

همچنین همانطور که اشاره کردید اجرای این طرح سبب محرومیت زدایی از منطقه خواهد شد و صنایع پتروشیمی را در سطح منطقه توسعه خواهد داد و اشتغال آفرینی انجام خواهد شد. علاوه بر این دستاوردها، می توان ادعا کرد که در نهایت این زنجیره ارزشی که کشور به دنبال آن است ایجاد خواهد شد و بعد از این صنایع پایین دست پروپیلن توسعه پیدا خواهد کرد.

* برای اجرای این طرح چقدر سرمایه گذاری نیاز است و بفرمایید نرخ بازگشت سرمایه آن چقدر است؟

این طرح ۹۰۰ میلیون یورو هزینه دارد و نرخ برگشت سرمایه آن بالای ۱۵ درصد سرمایه است. همچنین تکنولوژی آن آماده شده است. علاوه بر این در سطح دولت به عنوان طرح اولویت دار اول دولت مصوب شده و توافق هایی بین ایران و چین برای اجرای آن شده است.

* چقدر از سرمایه طرح پروپیلن و پلی پروپیلن شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر توسط چین تامین می شود؟

۸۵ درصد سرمایه ارزی مورد نیاز طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن از طریق چین تامین می شود.

* برای اجرای این طرح ها اکنون در چه مرتبه ای قرار دارید؟

درحال حاضر مسائل توپوگرافی، ژئوتکنیک و مقدمات طراحی را آماده کرده ایم و از چندی پیش نیز شروع عملیات اجرای طرح به عنوان آماده سازی سایت که تپه های وسیعی دارد در دست اقدام است و باید ۳.۲ میلیون متر مکعب خاک برداری شود و ۷۰۰ هزار متر مکعب خاکریزی، کوبش و کمپکت سایت انجام شود تا بتوانیم تاسیسات را بر روی آن نصب کنیم.

* علاوه بر شرکای خارجی، برای اجرای این طرح از توان و شرکای داخلی هم استفاده کرده اید؟

بله، برای اینکه مقدمات کار به سرعت انجام شود با شرکت ماشین سازی اراک که یکی از بهترین شرکت های سازنده ایران است و برج های بزرگ که هزار و ۸۰۰ تن تناژ برج و ۳۲۰ متر ارتفاع و ۹ متر قطر دارد مذاکراتی انجام داده ایم.

تا پنج سال آینده طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر افتتاح می شوند

این مذاکرات هم بیشتر برای کولینگ سیستم ها که در ایران ساخته می شود شروع شده و فکر می کنیم در حدود ۵ سال آینده آغاز تولید را جشن بگیریم.

کد خبر: ۲۰۷٬۰۴۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha