۲۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۵
سالی پرتلاطم برای خاورمیانه و شمال آفریقا؛ تداوم بحران مواد غذایی
بازار گزارش می‌دهد؛

سالی پرتلاطم برای خاورمیانه و شمال آفریقا؛ تداوم بحران مواد غذایی

منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تحت تأثیر روندها و تحولات سال ۲۰۲۳ قرار گرفته و بخش های مختلف آن شرایط کاملا متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

بازار؛ گروه بین الملل: جنگ در اوکراین احتمالاً در طی سال جاری ادامه خواهد داشت. این امر هم قیمت انرژی و هم قیمت مواد غذایی را بالا نگه می دارد. اولی به واردکنندگان انرژی در منطقه ضربه سختی خواهد زد، اما خزانه صادرکنندگان انرژی را متورم خواهد کرد.

قیمت های بالای مواد غذایی کل منطقه را تحت تاثیر قرار خواهد داد، با این حال کشورهایی که منابع مالی فراوانی دارند باید بتوانند این استرس ها را مدیریت کرده و از بین ببرند، در حالی که کشورهایی که دارای منابع محدود هستند - و همچنین دولت هایی که به طور کامل یا تا حدی شکست خورده اند - شهروندان خود را به طور فزاینده ای در ناامنی غذایی قرار خواهند داد. مراکش، به عنوان یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان پیشرو کود در جهان، ممکن است مزایایی از این منبع با ارزش فزاینده ببیند.

در سال ۲۰۲۳، دولت های منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به مبارزه برای تامین مالی بدهی های خود ادامه خواهند داد زیرا نرخ های بهره جهانی احتمالاً بالا باقی می مانند

بسیاری از دولت‌های منطقه از قبل در طول بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ ضعیف شده بودند، وام گرفته و پول خرج می‌کردند تا پاسخگویی بخش بهداشت عمومی خود را تقویت کنند و همچنین برای تقویت بخش‌هایی که متوقف شدند و به شدت آسیب دیدند مانند بخش گردشگری، تلاش کنند.

باید گفت در طی بحران کرونا فعالیت‌های اقتصادی داخلی به دلیل قرنطینه و صادرات به دلیل کندی اقتصاد جهانی کاهش یافت. در سال ۲۰۲۳، این دولت ها به مبارزه برای تامین مالی بدهی های خود ادامه خواهند داد زیرا نرخ های بهره جهانی احتمالاً بالا باقی می مانند. جمعیت آنها دوباره با تأثیرات تورم بالا مواجه خواهند شد و اقتصادهای آنها با چالش های یک چشم انداز اقتصادی جهانی روبرو خواهند شد که در بهترین حالت اقتصاد راکد یا در رکود خواهد بود.

سویه های متعدد فشار جدی بر پرجمعیت ترین کشور خاورمیانه و شمال آفریقا یعنی مصر و همچنین سایر اقتصادهای منطقه از جمله مراکش، تونس، اردن، ترکیه و ایران وارد خواهد کرد.

لبنان قبلاً از آستانه اقتصادی عبور کرده است. عراق تلاش خواهد کرد تا از منابع غنی خود برای رفع نیازهای اجتماعی-اقتصادی و حکومتی مردم خود استفاده کند. جمعیت کشورهای کاملاً یا نیمه شکست خورده یمن و سوریه و همچنین میلیون ها پناهنده در سراسر منطقه، سال بسیار سختی خواهند داشت.

بسیاری از بازیگران کلیدی منطقه‌ای مانند ترکیه، اسرائیل و بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس در طول بحران اوکراین بی‌طرف مانده‌اند و این امر موجب شگفتی غرب شده است

برخی از کشورها عمدتاً در خلیج فارس، احتمالاً سالی پر درآمد و پیشرفت سریع خواهند داشت، در حالی که بسیاری دیگر در سراسر منطقه با یکی از سخت ترین سال های تاریخ مواجه خواهند شد.

این تضاد فاحش، نیاز فوری به هماهنگی بیشتر منطقه ای و ادغام منابع را نشان می دهد. تنها چنین اقداماتی می‌تواند به سایر کشورهای منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا کمک کند تا چالش های دولتی را کاهش دهند و به کشورهایی که در آستانه فروپاشی کامل هستند، مانند لبنان کمک کند.

به نظر می رسد جنگ روسیه علیه اوکراین که عمدتاً پشت پرده قیمت بالای انرژی و مواد غذایی در سراسر جهان احساس می شود، در طی سال جاری ادامه خواهد داشت. بسیاری از بازیگران کلیدی منطقه‌ای مانند ترکیه، اسرائیل و بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس در طول این بحران بی‌طرف مانده‌اند و این امر موجب شگفتی غرب شده است.

اما از آنجایی که مسکو و کیف و برخی از اعضای جامعه بین‌المللی در نهایت به دنبال راه‌هایی برای پایان دادن به مناقشه هستند، از طریق مذاکره و میانجی‌گری، کشورهای کلیدی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا می‌توانند از نظر دیپلماتیک مفید باشند زیرا روابط با هر دو طرف را حفظ می‌کنند و بر آنها تأثیر می‌گذارند.

منطقه خاورمیانه و جهان در سال ۲۰۲۳ از نزدیک نظاره گر خواهند بود تا ببینند اردوغان می تواند ریاست جمهوری خود را نجات دهد یا اینکه دو دهه حکومت او بر ترکیه به پایان خواهد رسید

در حالی که خاورمیانه به شگفتی های غیرقابل پیش بینی معروف است، حداقل سه عرصه وجود دارد که باید مورد توجه قرار دهیم. قرار است انتخابات سراسری ریاست جمهوری در ماه می در ترکیه برگزار شود. در حالی که رئیس جمهور «رجب طیب اردوغان» هنوز طرفداران زیادی دارد، بحران اقتصادی و تورم سرسام آور به وضعیت وی آسیب رسانده است. منطقه - و جهان - از نزدیک نظاره گر خواهند بود تا ببینند آیا او می تواند ریاست جمهوری خود را نجات دهد یا اینکه دو دهه حکومت او بر ترکیه به پایان خواهد رسید. تا کنون، قدرت او در انتخابات تا حد زیادی ناشی از توانایی در سرکوب مخالفان و جامعه مدنی، کنترل انحصاری او بر رسانه ها و اختلافات مداوم میان رقبای سیاسی او است.

دولت جدید اسرائیل - راست ترین جناح در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل - درگیری اسرائیل و فلسطین را بیشتر شعله ور می کند

دومین حوزه تمرکز باید بررسی وضعیت بین اسرائیل و فلسطین باشد. در حالی که قیام در کرانه باختری اشغالی یا درگیری های مرگبار در نوار محاصره شده غزه در هر سال یک خطر بزرگ است، دولت جدید اسرائیل - راست ترین جناح در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل - درگیری اسرائیل و فلسطین را بیشتر شعله ور می کند.

در سرزمین های اشغالی و غزه و احتمالاً در داخل اسرائیل نیز. ایالات متحده آمریکا همراه با کشورهای منطقه که روابط خود را با اسرائیل عادی کرده اند، باید از اهرم های خود برای ترغیب رژیم اسرائیل به دنبال مسیری کمتر متخاصم و همکاری با رهبران اسرائیل و فلسطین برای یافتن راه هایی برای کاهش تنش استفاده کنند.

اثرات تغییرات آب و هوایی همچنان بر مناطق آسیب‌پذیر و جمعیت‌ها در سرتاسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تأثیر خواهد گذاشت

در تصویر درازمدت، اثرات تغییرات آب و هوایی - دمای بالاتر، منابع آب کمیاب‌تر و الگوهای بارندگی ناپایدارتر - همچنان بر مناطق آسیب‌پذیر و جمعیت‌ها در سرتاسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا تأثیر خواهد گذاشت.

با توجه به برگزاری کنفرانس تغییرات آب و هوایی ۲۰۲۲ سازمان ملل متحد (بیست و هفتمین کنفرانس اعضا، COP۲۷) که در سال گذشته در مصر به پایان رسید، و COP۲۸ که قرار است در اواخر پاییز در امارات متحده عربی تشکیل شود، منطقه در موقعیت مناسبی قرار دارد تا توجه محلی و جهانی را به خود جلب کند - برای کمک به شکل‌گیری و اجرای یک طرح تاب‌آوری آب و هوا و انتقال انرژی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا.

کد خبر: ۲۰۶٬۴۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha