۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
 تلاش دولت برای کاهش بار تکلیفی در نظام بانکی

تلاش دولت برای کاهش بار تکلیفی در نظام بانکی

چنارانی، دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت گفت: دولت سعی کرد تا بار تسهیلات تکلیفی از نظام بانکداری به ویژه قرض الحسنه برداشته شود تا سهولت بیشتری اجرایی شود.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، حسن چنارانی؛ دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت در نشست تخصصی فرصت‌های نوین بانکداری قرض الحسنه در نظام بین الملل گفت: در دولت سیزدهم نظام قرض‌الحسنه به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته است و معتقدیم با مدل‌سازی می‌توان بانک‌های قرض‌الحسنه را گسترش داد و زمینه فعالیت آن‌ها در عرصه بین‌المللی را فراهم کرد.

وی اظهار کرد: دو رویکرد در برنامه ریزی دولت می‌تواند وجود داشته باشد؛ نخست جمع آوری برنامه‌ها و انتخاب از بین آن‌ها و مورد دوم برنامه نویسی توسط خبرگان و نقد و اجرا به دست مجریان است.

چنارانی تشریح کرد: دولت سیزدهم روش دوم را اجرایی ساخت به نحوی که خبرگان برنامه را نوشته و مجریان آن را اجرا کنند، در همین راستا سند تحول در این زمینه نوشته شده و تمرکز ویژه‌ای بر اصلاح ساختاری بانک‌ها است.

دبیر کمیسیون اقتصادی هیات دولت ادامه داد: یکی از موضوعات مهم دولت نیز تمرکز بر بانکداری قرض الحسنه است که جایگاه بانک قرض الحسنه به صورت جداگانه بررسی می‌شود، دولت سعی کرد تا بار تسهیلات تکلیفی را از نظام بانکداری قرض الحسنه برداشته شود تا بتوانند با سهولت بیشتری به مردم تسهیلات پرداخت کنند.

وی تصریح کرد: اعتقاد داریم تا با مدل سازی جدید بانک‌های قرض الحسنه را بزرگ، قوی و ریشه دار کرده تا بتوانیم تعاملات منطقه‌ای بانکی در زمینه قرض الحسنه داشته باشیم، شاخص‌های عملکردی و ثبات در تصمیم گیری بانک‌های قرض الحسنه به شدت مهم بوده و این موضوع می‌تواند ابزار مهمی برای چانه زنی بانک‌ها برای تعاملات بین المللی باشد.

پرداخت ۴.۵ میلیون وام قرض‌الحسنه
در این جلسه مدیرعامل بانک مهر ایران گفت: هم اکنون ۲۴ میلیون نفر از آحاد جامعه از خدمات دو بانک قرض‌الحسنه کشور بهره‌مند هستند که ۴.۵ میلیون وام قرض‌الحسنه توسط بانک‌های قرض‌الحسنه به مشتریان پرداخت شده و این در حالی است که معوقات این دو بانک پایین است.

سید سعید شمسی نژاد ادامه داد: روزانه ۱۰ هزار نفر حساب جدید افتتاح می‌کنند و ۷۰ درصد خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود و در پنج سال اخیر منابع دو بانک قرض‌الحسنه مهر ایران و رسالت ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی درباره پرداخت وام بدون کارمزد در بانک مهر ایران اظهار داشت: این مدل برای بانک‌هایی که شعبه‌ای ندارد قابلیت اجرایی بیشتری دارد البته ما نیز درصدد هستیم سال آینده کارمزد برخی از وام‌های پرداختی در بانک خود را حذف کنیم.

مدیرعامل بانک مهر ایران درباره برنامه‌های این بانک در سال‌های آتی گفت: درصدد هستیم هم‌افزایی برای ارائه خدمات بانکی به کشورهای مسلمان داشته باشیم و فضاهای تعاملی و سرمایه‌گذاری با آن‌ها برقرار کنیم.

کد خبر: ۲۰۵٬۲۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شما را بخدا پیگیری کنید IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۲
      0 0
      شما را بخدا پیگیری کنید چرا از بهمن ماه سود وام ودیعه مسکن مستاجران ۲۳ درصد شده است؟ دولت قول داده بود وام کم بهره در اختیار مستاجران بگذارد شما را بخدا پیگیری کنید خبرنگاران محترم به بانک مرکزی بگویید کمر مستاجران خم شده است وام ودیعه چرا ۲۳ درصد شده شما را بخدا پیگیری کنید