۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۲
فرجام خرید ملک در ترکیه
یادداشت؛

فرجام خرید ملک در ترکیه

تبریز- در یادداشت طاهر خیری، روزنامه نگار برای بازار آمده است: ایرانی ها در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۷ هزار خانه در این کشور خریداری کرده اند که نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد رشد داشته است.

طاهر خیری؛ بازار: مرکز آمار کشور ترکیه در تازه ترین گزارش خود اعلام کرده است که ایرانی ها در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۷ هزار خانه در این کشور خریداری کرده اند که نسبت به سال قبل از آن ۲۵ درصد رشد داشته است. در ادامه این گزارش عنوان شده است که شهروندان ایرانی در سپتامبر ۲۰۲۰ و سپتامبر ۲۰۲۱ بیشترین خریداران منزل مسکونی در کشور ترکیه بوده اند.

این در حالیست که کارشناسان حوزه مسکن وطنی نسبت به خرید ملک به امید اقامت در ترکیه هشدار داده اند. امری که برخی ها با بی اعتنایی به هشدارها همچنان تحت تاثیر تبلیغات رسانه ای و شبکه های ماهواری این کشور نسبت به خرید ملک اقدام می کنند.

ترکیه به خارجی ها که تا ۲۵۰ هزار دلار مسکن در این کشور خریداری کنند تابعیت اعطا می کند.همین عامل تشویقی باعث شده است ایرانیان در رتبه اول خریداران ملک در سرزمین عثمانی قرار بگیرند و به امید خانه دار شدن و اخذ تابعیت، دار و ندار خود را بفروشند و راهی دیار غربت شوند.

متاسفانه آماری از میزان سرمایه گذاری ایرانی ها در بخش های اقتصادی ترکیه، خرید سهام یا سپرده گذاری در بانک های این کشور در دسترس نیست. اما به گواه برخی آمار منتشر شده طی سال های اخیر حدود ۱۱ میلیارد دلار از سرمایه ایرانی ها به سمت خرید املاک در شهرهای مختلف ترکیه سرازیر شده است.

واقعیت این است که اقتصاد متزلزل ترکیه بیش از همه شهروندان خارجی مدیون سرمایه ایرانیانی است که در آنجا سرمایه گذاری کرده و ملک خریده اند. مسافرت مکرر ایرانی ها در طول سال به قصد تفریح و سیاحت و خرید اجناس ترکیه ای که جای خود دارد و سالانه میلیون ها دلار ارز از کشور خارج و به اقتصاد ترکیه تزریق می شود.

تبلیغات وسیع رسانه ای و نمایش جذابیت های کشور همسایه، ایرانیان بسیاری را وسوسه می کند تا سرمایه خود را به ترکیه منتقل و از مزایای آن بهره مند شوند. غافل از اینکه امید کسب سود و خانه دار شدن و استفاده از حقوق شهروندی در این کشور سرابی بیش نبوده و در نهایت بازنده قمار خرید ملک ایرانی ها هستند.

اینکه برخی ها بدون آگاهی از وضعیت اقتصادی ترکیه و یا دانسته تصمیم می گیرند در این کشور ملک خریداری یا سرمایه گذاری کنند جای تاسف و تامل دارد. تاسف بارتر اینکه مسئولان در قبال خروج سرمایه هموطنان از کشور در اثر تبلیغات و جذابیت های فریبنده رسانه ای ترکها سکوت کرده و بی تفاوت از این معضل عبور می کنند.

با اینکه اقتصاد ترکیه تورم دو رقمی بالا را تجربه می کند و لیر این کشور در چند سال اخیر به پایین ترین حد ارزش خود در برابر دلار رسیده است، اما همچنان تب خرید ملک در بین ایرانی ها بالاست و فرجام خرید ملک و کسب سود از سرمایه تلخ ، و این امید سرابی بیش نیست.

کد خبر: ۲۰۴٬۴۶۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha