۱۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۱
شاخص بورس در دوراهی صعود یا اصلاح زمانی؟
بازار گزارش می دهد؛

شاخص بورس در دوراهی صعود یا اصلاح زمانی؟

شاخص کل بازار سرمایه از ابتدای سال تاکنون ۲۴ درصد بازدهی داشته و از آنجایی که بعد از چند روز افت، صف فروش سنگین ندارد و حجم معاملات همچنان بالاست یعنی اصلاح قیمتی نخواهد داشت.

بازار؛ گروه بورس: در حالی برخی فعالان بازار سرمایه چند روز پیاپی افت شاخص بورس را به معنای ورود به روند اصلاحی می دانند و تارگت یک میلیون و ۳۲۰ هزار واحدی را هدف بعدی شاخص می دانند اما وضعیت کلان اقتصاد کشور این موضوع را رد می کند و چند فاکتور نشانه عدم اصلاح قیمتی شاخص کل بورس است؛ نخست اینکه قیمت دلار در محدوده بالای ۴۴ هزار تومان تثبیت شده و عملا افت قیمتی نداشت و دوم اینکه حجم معاملات همچنان بالای ۷ هزار میلیارد تومان است و بازارهای موازی قابلیت جذب سرمایه های بورس را ندارند و معاملات در جهت تغییر پرتفوی سهامداران اتفاق می افتد.

با وجود اینکه برخی نسبت به وضعیت بازار نگرانی هایی دارند اما صف فروش سنگین در بازار وجود ندارد و تنها برخی نمادهایی که رشد خیلی بالایی داشته اند صف فروش دارند که کاملا طبیعی است و بقیه نمادها معاملات متعادلی دارند زیر با همین قیمت ها هم خریدار وجود دارد

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه در حال حاضر ریسک سرمایه گذاری در بازارهای موازی بورس مانند دلار، طلا و... بالاست، گفت: به همین دلیل پیش بینی می شود که بازار سرمایه بخش مهمی از نقدینگی را در خود حفظ کند، همانطوری که بازدهی بلندمدت بورس نشان داده بهتر از برخی بازارها از جمله دلار است.

رضا روحی با بیان اینکه در مقطع کنونی تقاضا برای خرید برخی تک سهم ها وجود دارد، افزود: با وجود اینکه برخی نسبت به وضعیت بازار نگرانی هایی دارند اما صف فروش سنگین در بازار وجود ندارد و تنها برخی نمادهایی که رشد خیلی بالایی داشته اند صف فروش دارند که کاملا طبیعی است و بقیه نمادها معاملات متعادلی دارند زیر با همین قیمت ها هم خریدار وجود دارد.

تا زمانی که شورای رقابت نتیجه نهایی بررسی خود درباره وضعیت قیمت گذاری خودرو را اعلام نکند بازار در محدوده رنج خواهند ماند، اما با توجه به اینکه دولت چاره ای ندارد جز اینکه خودروسازی ها را واگذار کند به همین دلیل مجبور است اصل پیش نیاز واگذاری که همان حذف قیمت گذاری دستوری است را اجرا کند


او با تاکید بر اینکه وضعیت معاملات نشان می دهد که بازار یک رشد دیگر خواهد داشت، تصریح کرد: شاید رشد شارپی اتفاق نیفتد و برای مدتی در همین محدوده سهام دست به دست شوند اما با توجه به اینکه بازار سیکل زمانی خود را هنوز کامل نکرده و بیشتر از اینکه به دلیل عوامل بنیادی یا تکنیکال وارد اصلاح شده باشد متاثر از شرایط روانی افت داشته است، به همین دلیل این افت شاخص موقتی خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه واکنش بازار نشان از بلاتکلیفی برخی گروه ها مانند خودرویی ها است، اظهار کرد: به همین دلیل پیش بینی می شود تا زمانی که شورای رقابت نتیجه نهایی بررسی خود درباره وضعیت قیمت گذاری خودرو را اعلام نکند بازار در محدوده رنج خواهند ماند، اما با توجه به اینکه دولت چاره ای ندارد جز اینکه خودروسازی ها را واگذار کند به همین دلیل مجبور است اصل پیش نیاز واگذاری که همان حذف قیمت گذاری دستوری است را اجرا کند.

بازار سردرگم است

اقتصاد ایران کاملا زیر فشار تحریم قرار دارد و ارز کافی برای واردات هم ندارد، این به معنای اهمیت تولید. در اقتصاد کشور است، بنابراین دولت برای اینکه بتواند نیازهای داخلی کشور را تامین کند باید فعالیت بنگاه های تولیدی کشور را تسهیل کند یا حداقل مانع جدیدی برای آنها به وجود نیاورد تا بدون اینکه به ارز و واردات متکی شود کالاهای مورد نیاز کشور را تامین کند اما مشکل اینجاست که سیاست گذاران کشور نسبت به رویکرد حل مسأله ناتوان هستند و گاهی مواقع بیشتر استراتژی تامین درآمد کوتاه مدت دولت را پیش می گیرند و همین موضوع منجر به کاهش درآمد شرکت ها و همچنین مالیات کمتر و... می شوند. از این رو می توان گفت بازار سرمایه همچنان باید محور تصمیمات اقتصادی باشد.

با وجود اینکه بارها کارشناسان تاکید کرده اند که تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از طریق بورس می تواند راهکاری موثر برای حمایت از تولید باشد، اما همچنان فضای بی اعتمادی در بورس منجر به عدم تحقق این هدف می شود آنهم در شرایطی که بسیاری از بنگاه های تولیدی نسبت به ضعف سرمایه در گردش منتقد هستند

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه در شرایط کنونی چند چالش بر سر راه رشد بازار سرمایه وجود دارد، گفت: با وجود اینکه بارها کارشناسان تاکید کرده اند که تامین نقدینگی واحدهای تولیدی از طریق بورس می تواند راهکاری موثر برای حمایت از تولید باشد، اما همچنان فضای بی اعتمادی در بورس منجر به عدم تحقق این هدف می شود آنهم در شرایطی که بسیاری از بنگاه های تولیدی نسبت به ضعف سرمایه در گردش منتقد هستند یا اینکه همیشه مهمترین عامل کاهش حاشیه سود خود را نرخ بهره تسهیلاتی بانکی عنوان می کنند.

علی اکبر نیکو اقبال با بیان اینکه بازار سرمایه باید در یک روند صعودی و تدریجی منجر به بکارگیری نقدینگی در اقتصاد مولد کشور شود، افزود: نمی شود سرمایه گذاری در بازار ارز و طلا بیشتر از تولید سود داشته باشد بعد انتظار داشته باشیم مردم در تولید سرمایه گذاری کنند، زیرا اقتصاد زیرک است و هرجا بازدهی بیشتری عاید سرمایه گذاران کند نقدینگی همانجا جمع می شود.

او با تاکید بر اینکه برخی از سرمایه گذاران بازار سرمایه نگران سیاست های اقتصادی دولت در کوتاه مدت هستند، اظهار کرد: با توجه به اینکه هرجا دولت با مشکل کسری بودجه مواجه شود نخستین کاری که می کند فشار بر تولیدکنندگان را بیشتر می کند و به دنبال افزایش عوارض و مالیات می رود سرمایه گذاری ترجیح می دهند واردات بازارهای زود بازده با حداقل ریسک شوند، از این رو می بینم با وجود اینکه برخی بازارها مانند دلار و طلا با حباب مواجه هستند با این حال همچنان متقاضیان خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، در حال حاضر شاخص کل بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها عقب مانده، اما بعد از ۲۴ درصد بازدهی وارد نوسان شده است و این حکایت از ضعف بازار سرمایه نسبت به سایر بازارهاست.

کد خبر: ۲۰۴٬۳۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha