۳۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۷
پیش بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری پروپیلن و پلی پروپیلن| هدف گذاری برای ارز آوری از گازهای گلخانه ای
مدیر مهندسی توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر مطرح کرد

پیش بینی صادرات ۵۰۰ میلیون دلاری پروپیلن و پلی پروپیلن| هدف گذاری برای ارز آوری از گازهای گلخانه ای

صباغی مدیر مهندسی شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر به بازار گفت: ظرفیت بالای تولید ۴۵۰ هزار تنی طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن می تواند سالانه ۵۰۰ میلیون دلار برای کشور دستاورد ارزی داشته باشد.

بازار؛ گروه ایران: طرح های چند میلیون دلاری پروپیلن و پلی پروپیلن که چندی پیش عملیات اجرایی آن آغاز شده قرار است جلوی خام فروشی را با ایجاد ارزش افزوده بگیرد؛ پروژه ای که در منطقه عسلویه اجرایی می شود و ضمن کمک به اشتغال مردم بومی و محرومیت زدایی از منطقه، کمک شایانی به افزایش درآمدهای ارزی کشور می کند.

در این راستا حمیدرضا صباغی مدیر مهندسی شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر در خصوص اجرای طرح های پروپیلن و پلی پروپیلن صنایع پتروشیمی تدبیر به عنوان یکی از شرکت های گروه توسعه انرژی تدبیر در گفت و گو با بازار توضیح می دهد.

* در خصوص طرح های چند میلیون دلاری پروپیلن و پلی پروپیلن که اجرای آن را به تازگی آغاز کرده اید بفرمایید؟

شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر بر اساس ماموریتی که ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برای آن تعیین کرده، مسئولیت احداث پروژه های توسعه ای شرکت پالایش پارسیان سپهر را بر عهده گرفته است.

واحد تولید پروپیلن قرار است به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال ایجاد شود

در مهمترین بحث توسعه ای زنجیره ارزش و جلوگیری از خام فروشی بحث توسعه زنجیره پروپان هست که در این مجتمع قرار است واحد تولید پروپیلن به ظرفیت ۴۵۰ هزار تن در سال را داشته باشیم.

* بر اساس برآوردی که انجام داده اید قرار است درآمد ارزی پروژه هایی که در دست دارید در سال چقدر باشد؟

بر اساس مطالعات و برآوردی که پیش بینی کرده ایم امید است در نتیجه بهره برداری از این مجتمع سالانه به میزان ۵۰۰ میلیون دلار درآمد از فروش محصولات آن داشته باشیم.

* طرح های توسعه ای شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر فقط به همین دو طرح پروپیلن و پلی پروپیلن محدود می شود یا طی مدت زمان اجرایی این پروژه ها، طرح های دیگری هم دارید؟

از دیگر طرح های توسعه ای که برای شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر تعریف شده، بحث افزایش استحصال اتان در فاز های ۱۸ گانه پارس جنوبی است که در آن پروژه هم بحث زیست محیطی و بحث ارز آوری برای شرکت و مجموعه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) مورد توجه قرار گرفته است.

* کل سرمایه گذاری ای که در این بخش قرار است انجام دهید چقدر است؟

هزینه کل سرمایه گذاری آن طرح مبلغی در حدود ۷۰۰ میلیون دلار خواهد بود و برآورد زمانی انجام طرح در ۹ پالایشگاه فاز جنوبی مجموعا ۵ سال در نظر گرفته شده است. از طرفی پروژه دیگری را کار می کنیم که بحث کربنات سدیم است.

* در طرح کربنات سدیم چه برنامه ای را دنبال می کنید؟ آیا می توان از این طرح هم درآمد ارزی داشت؟

با توجه به اینکه گاز CO۲ در واحد عسلویه شرکت پالایش پارسیان سپهر به میزان ۴۵۰ هزار تن در سال در اتمسفر تخلیه می شود و خود این یکی از مواردی است که باعث تشدید فرایند تجمع گاز هابی گلخانه ای در اتمسفر، افزایش دمای زمین و بحث های آلودگی زیست محیطی خواهد بود.

شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر برای ارز آوری از گاز های گلخانه ای هدف گذاری کرده است

مطالعاتی را در دو سال اخیر انجام دادیم تا از این میزان CO۲ قابل توجه، طرح هایی را در پایین دست احداث کنیم که هم ارز آوری داشته باشد و هم کمک به محیط زیست باشد.

* برای اجرای این طرح در چه مرحله ای قرار دارید؟

در این خصوص مطالعات مفصلی انجام شده و واحد کربنات سدیم به عنوان واحدی که بتواند اهداف زیست محیطی را پوشش دهد، ارز آوری داشته باشد و عملیات شناسایی را انجام دهد. الان هم در مراحل تدوین امکان سنجی فنی اقتصادی این طرح هستیم تا مسیر اخذ تاییده های شروع طرح را بتوانیم از ستاد فرمان اجرایی حضرت امام و ارگان های رسمی دولتی دریافت کنیم.

کد خبر: ۲۰۴٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha