۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۰
اجرای دو طرح پروپیلن و پلی ‌پروپیلن در منطقه محروم عسلویه| محرومیت زدایی با اجرای طرح های اقتصادی
معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مطرح کرد

اجرای دو طرح پروپیلن و پلی ‌پروپیلن در منطقه محروم عسلویه| محرومیت زدایی با اجرای طرح های اقتصادی

سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به بازار گفت: درآمد حاصل از طرح های اقتصادی گروه توسعه اقتصادی تدبیر صرف محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار کشور می شود.

بازار؛ گروه ایران: شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر که به تازگی عملیات اجرایی طرح های پروپیلن و پلی ‌پروپیلن را به منظور جلوگیری از خام فروشی، ایجاد ارزش افزوده و ارز آوری، توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال را آغاز کرده است قصد دارد با سرمایه گذاری یکباره ۸۵۰ میلیون دلاری ضمن توسعه صنایع پتروشیمی کشور به دستاورد سالانه چندین میلیون دلاری ارزی دست یابد.

در رابطه با طرح های پتروشیمی PDH و PP، سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در گفت و گو با بازار توضیح می دهد:

* در خصوص طرح های تازه شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) برایمان توضیح بدهید و بگویید این پروژه اقتصادی با چه سرمایه ای اجرا می شود؟

شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر برای تسهیل در اجرای طرح های PDH و PP طی قراردادی با یک پیمانکار نسبت به اموری همچون خاک برداری، خاک ریزی، تهیه امکانات برای فعالیت های مهندسی، خرید تجهیزات و آغاز کارهای مهم پروژه اقدام کرده است.

اجرای طرح های PDH و PP طی چهار سال با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن در سال انجام می شود

بر این اساس در صورتی که اختلالی در روند اجرای پروژه ایجاد نشود پیش بینی می شود که طی ۴ سال این طرح نهایی و به مرحله افتتاح برسد؛ طرحی که ظرفیت تولید آن ۴۵۰ هزار تن در سال است.

* چقدر اجرای طرح های پروپیلن و پلی ‌پروپیلن برای کشور اهمیت دارد؟

یکی از دستاوردهای این طرح PDH است که نیاز اساسی کشور هم هست و تبدیل به محصول نهایی تحت عنوان پ پ می شود. همچنین مزیت این طرح در ۳ مولفه مهم قرار دارد؛ نخست و مهمتر از همه تحقق، اهداف اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی است.

برای مثال اتانی که تولید می شود را به یک محصول نهایی تبدیل می کنیم و جلوی خام فروشی را می گیریم. همچنین دومین مزیت طرح این است که اجرای پروژه جدید شرکت توسعه صنایع تدبیر در منطقه ای انجام می شود که از مناطق محروم استان بوشهر است. بنابراین هر چقدر بتوانیم در این منطقه اشتغال زایی کنیم حائز اهمیت است.

علاوه بر این، پروژه ای در کنار این طرح تحت عنوان پتروشیمی مهر پتروکیمیا در حال اجرا است که بالغ بر ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا به امروز بیش از ۱۵۰ میلیون دلار برای آن هزینه شده است. بنابراین یک مگا پروژه در دست اجرا داریم.

* اشاره کردید طرح هایی که در دست دارید از ظرفیت اشتغال زایی خوبی در مناطق محروم برخوردار هستند، بفرمایید طرح پتروشیمی مهر پتروکیمیا چقدر اشتغال زایی کرده است؟

در پروژه مهر پترو کیمیا که در منطقه عسلویه واقع شده توانسته ایم در این مقطع زمانی برای هزار و ۲۰۰ نفر کارگر، مهندس، تکنسین اشتغال زایی کنیم که همین موضوع برای ما خیلی خوشحال کننده است. بنابراین امیدواریم در طرح توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر نیز بتوانیم به همان تعداد نیروی متخصص، کارآمد و بومی از منطقه جذب کنیم.

از این رو همانطور که اشاره کردم اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده ۸۵۰ میلیون دلار است و امیدوارم با همین رقم بتوانیم آن را به اتمام برسانیم و نوسانات ارزی و ریالی در کشور اثری بر آن نگذارد تا در زمان پیش بینی شده ۴ ساله به پایان برسد.

آنچه که برای ما مهم است تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی است؛ این نکته بسیار مهمی است که بر آن می بالیم تا بتوانیم محصول آن را صادر و در صنایع پایین دستی فرصت اشتغال زایی ایجاد کنیم.

* طرح توسعه ای صنایع پتروشیمی تدبیر چقدر ظرفیت ارزآوری دارد؟

همانطور که پتروشیمی مهر شیراز را با یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار هزینه ارزی ایجاد و دستاورد ارزی آن را ۸۰۰ میلیون دلار در سال برآورد کردیم که اگر فرایندها به درستی اجرایی شده باشد حداقل سالانه ۱۵۰ میلیون دلار سود ناشی از تاسیس پتروشیمی است، پیش بینی می کنیم که برای طرح توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر نیز حداقل سالانه ۲۰۰ میلیون دلار صادرات داشته باشیم و در قبال این صادرات سود کسب کنیم.

منافع مالی اقدامات اقتصادی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) صرف محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار می شود

البته ستاد اجرایی فرمان حضرت امام از منافع مالی طرح های اقتصادی ای که اجرا می کند در تامین معیشت مردم در مناطق محروم بهره می برد. اقداماتی که بخشی از آن مربوط به احداث ۲ هزار و ۲۰۰ مدرسه و ۱۳ بیمارستان است. البته فعالیت های محرومیت زدایی ستاد به همین جا محدود نمی شود و در بالغ بر ۵۰۰ روستا انشعابات آب، دسترسی جاده ای به درمانگاه ها و غیره انجام شده است و اکنون نیز برای دوبرابر کردن این خدمات گام برداشته ایم تا سایه محرومیت از سر تمامی مناطق کشور کنار زده شود.

کد خبر: ۲۰۳٬۳۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha