۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۲
آغاز عملیات اجرایی PDH-PP با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری| تولید سالانه ۴۵۰ هزارتن پروپیلن و پلی پروپیلن
بازار گزارش می دهد

آغاز عملیات اجرایی PDH-PP با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری| تولید سالانه ۴۵۰ هزارتن پروپیلن و پلی پروپیلن

عملیات اجرای طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری به منظور تولید ۴۵۰ هزار تن پروپیلن و پلی پروپیلن و هدف گذاری برای ارز آوری سالانه ۵۱۰ میلیون دلار در عسلویه آغاز شد.

بازار؛ گروه ایران: آیین عملیات اجرای طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر با حضور سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، محمود زیرکچیان زاده مدیرعامل شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر، غلامحسین نوذری عضو هیئت مدیره گروه توسعه اقتصادی تدبیر، امیر حسین سرکاری مدیر پروژه PDH-PPT، رمضان خلیلی معاونت مهندسی و ساختمان شرکت توسعه پتروشیمی تدبیر به همراه جمعی از مدیران و معاونان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و صنایع پتروشیمی تدبیر در شهرستان عسلویه در استان بوشهر آغاز شد.

این طرح که بر اساس سند راهبردی مسئولیت های ملی و اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این منطقه توسط شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر انجام می گیرد اهدافی از جمله به روز رسانی دانش فنی در واحد PDH و PP در سطح ملی و تولید ۴۵۰ هزار تن پروپیلن و پلی پروپیلن را دنبال می کند. همچنین برای اجرای این طرح سرمایه ای بالغ بر ۹۰۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است که با اجرای آن و ایجاد ارزش افزوده می تواند دستاورد ارزآوری خوبی در سطح ملی به میزان حدود ۵۱۰ میلیون دلار در سال داشته باشد.

طرحی که در راستای توسعه صنایع پتروشیمی و جلوگیری از خام فروشی انجام می شود و با اشتغال زایی مستقیم و غیر مستقیم ۵ هزار و ۵۰۰ نفری در زمان اجرا و هزار و ۷۱۵ نفری در عملیات تولید می تواند ضمن دستاوردهای اقتصادی خود زمینه خوبی برای محرومیت زدایی از منطقه هم ایجاد کند.

آغاز عملیات اجرایی PDH-PP با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری| تولید سالانه ۴۵۰ هزارتن پروپیلن و پلی پروپیلن

ضرورت سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری

در مراسم آیین آغاز عملیات اجرای طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر سید مصطفی سیدهاشمی معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بیان داشت: همانطور که می دانید امروز قرار نیست پروژه را کلنگ زنی کنیم و این مراسم در راستای آغاز اجرای پروژه است؛ چرا که بین کلنگ زنی تا آغاز پروژه فاصله زیادی است. بنابراین یک پروژه بخش های مختلفی از جمله انتخاب طرح، نوع صنعت مورد نظر سرمایه گذار، اقتصادی یا غیر اقتصادی بودن آن، محل اجرای پروژه، برخورداری از دانش فنی لازم برای اجرای طرح، محل دریافت لایسنس و غیره را در بر می گیرد و در نهایت نیازمند یک چتر حمایتی مدیریتی است که تمام بخش های قبلی را به درستی مدیریت کند.

بر اساس برآوردهای انجام شده اجرای طرح PDH-PP ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می خواهد

وی با اشاره به زمان بر شدن برخی از پروژه های اقتصادی اضافه کرد: متوسط پروژه های داخل کشور ۱۶ سال زمان می برد تا به مرحله نهایی برسند؛ دلیل ماجرا این است که از روز نخست هزینه ها را پیش بینی نکرده اند و همین مساله باعث زمان بر شدن طرح ها می شود. بنابراین اول تخصص، دوم اقتصادی بودن پروژه و سوم محل اجرای پروژه مهم است. برای مثال احداث برخی از طرح های فولاد سازی در مناطقی که منابع آب کافی ندارد اقدامی نامناسب است؛ چرا که چنین طرح هایی باید در کنار اقیانوس ها و مناطقی که از منابع کافی آب برخوردار هستند انجام بگیرد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به رعایت شدن موارد فوق در طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر ادامه داد: بر اساس برآوردهای انجام شده اجرای پروژه مذکور ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری می خواهد که تصمیم گرفته ایم که فقط ۲۰ درصد آن را شرکت پرداخت و مابقی از طریق سرمایه گذاری داخلی تا خارجی تامین شود. البته با توجه به اینکه نمی توان ارز کافی را از بانک ها دریافت کرد و آن ها هم بخاطر نوسانات ارزی حاضر به چنین کاری نیستند تصمیم گرفتیم بخشی از سرمایه مورد نیاز را از کشور تامین کنیم؛ همان راهی که کشورهایی همچون قطر هم برای پیشرفت صنایع خود رفته اند.

آغاز عملیات اجرایی PDH-PP با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری| تولید سالانه ۴۵۰ هزارتن پروپیلن و پلی پروپیلن

استقبال از سرمایه گذاران بخش خصوصی

سیدهاشمی با اشاره به چرایی انتخاب شهرستان عسلویه برای اجرای طرح توسعه صنایع پتروشیمی بیان کرد: یکی از دلایلی که این پروژه در عسلویه اجرایی شده این است که پروژه تا تامین خوراک فقط ۹۰ متر فاصله دارد. این درحالی است که در همین پروژه پتروشیمی مهر پتروکیمیا ۱۶ کیلومتر لوله گذاری شده است تا خوراک به دست شان برسد. اما در این پروژه فقط ۹۰ متر فاصله وجود دارد که همین موضوع نشان دهنده انتخاب محل مناسب برای اجرای طرح و مدیریت مسائل مالی است.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر قرار نیست فقط به سرمایه چینی ها اکتفا کند و به اصطلاح تمام تخم مرغ ها را درون یک سبد بگذارد افزود: ظرفیت مناسب برای سرمایه گذاری سهام داران کشور خودمان هم برای اجرای این طرح دیده شده است. از طرفی شاید این پروژه اولین طرحی باشد که صندوق توسعه ملی ۳۵ درصد در آن سرمایه گذاری می کند و به عنوان شریک حضور می یابد؛ یعنی به جای تامین مالی ۱۰۰ درصدی قرار است شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر ۶۵ درصد نقدینگی را تامین کنند و تامین ۳۵ درصد آن بر عهده صندوق توسعه ملی است.

در بخش خصوصی از هر کسی که اهلیت لازم را داشته باشد و بتواند از یک تا ۱۰ درصد سهام را خریداری کند استقبال می کنیم

این مقام ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ادامه داد: در بخش خصوصی از هر کسی که اهلیت لازم را داشته باشد و بتواند از یک تا ۱۰ درصد سهام را خریداری کند و شریک شود استقبال می کنیم؛ چرا که سیاست های ستاد اجرایی مبتنی بر این است که سرمایه بخش خصوصی برای انجام کارها و توسعه کشور جذب و مدیریت شود. همچنین معتقد هستیم اگر کار به دست بخش خصوصی سپرده شود با کیفیت بالا و هزینه کمتر محصول بهتری ارائه می شود. دلیل این ماجرا هم این است که بخش دولتی هزینه بسیار سنگینی به خصوص در حوزه تشریفات دارد.

معاون هماهنگی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به اینکه کسانی در این طرح جدید به کار گرفته شده اند که یک بار کارنامه خوبی از خود در طرح های قبلی برجای گذاشته اند گفت: شاهد این بودیم که پروژه پالایش پارسیان سپهر با یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در کمترین زمان ممکن و درست در برهه ای که ترامپ تمام تحریم ها را علیه ایران آغاز کرده بود در یک دوره چهارساله آغاز کردند و به بهره برداری رساندند. بنابراین امید است این پروژه نیز با همان گروه پالایش پارسیان سپهر با قرارداد خاک برداری ۸۰۰ میلیارد تومانی آغاز شود.

سیدهاشمی با اشاره به اینکه همزمان با خاک برداری مابقی عملیات اجرایی پروژه نیز انجام می شود افزود: ستاد اجرایی پشتیبان پروژه است تا در زمان بندی مناسب شاهد افتتاح آن باشیم.

آغاز عملیات اجرایی PDH-PP با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری| تولید سالانه ۴۵۰ هزارتن پروپیلن و پلی پروپیلن

بهره مندی از تجربه موفق پروژه افزایش استحصال اتان

محمود زیرکچیان زاده مدیرعامل شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر در این مراسم بیان کرد: امسال ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر را موظف کرده تا ۲۰۰ میلیون دلار از ظریق فاینانس دو کشور تامین کند. بنابراین این دومین مسئولیت اجرایی است که ستاد برای این مجموعه تعیین کرده؛ اولین مسئولیت مرتبط با اجرای طرح استحصال اتان بود که به جای خام فروشی پروپان تولید و به زنجیره ارزش تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری در این طرح جدید انجام می شود افزود: پروژه افزایش استحصال اتان در تاسیسات گازی ۱۸ فاز است که مراحل خود را با ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری طی کرده است. همچنین قرار است طرح تولید کربنات سدیم از دی اکسید کربن پالایشگاه عسلویه با ۲ میلیارد دلار سرمایه در منطقه محروم عسلویه انجام بگیرد.

پروژه افزایش استحصال اتان در تاسیسات گازی ۱۸ فاز است که مراحل خود را با ۷۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری طی کرده است

زیرکچیان زاده با اعلام آمادگی به تعهداتی که به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و گروه توسعه انرژی تدبیر داده اند ادامه داد: آماده ایم تمام تعهداتی که داده ایم را در زمان بندی که انجام شده اجرایی کنیم؛ بر این اساس متعهد می شوم این طرح را با قدرت با مجموعه خوبی که در منطقه و در سطح ملی و بین المللی کار می کنند انجام بدهیم.

رمضان خلیلی معاونت مهندسی و ساختمان شرکت توسعه پتروشیمی تدبیر نیز بیان کرد: همان نیروهای با تجربه و جوانی که کمک کردند طرح استحصال اتان را در مجموعه پالایش پارسیان سپهر به اتمام برسانیم به شرکت توسعه صنایع پتروشیمی تدبیر منتقل کرده ایم تا این پروژه جدید را هم به خوبی ثمر برسانیم.

آغاز عملیات اجرایی PDH-PP با سرمایه ۹۰۰ میلیون دلاری| تولید سالانه ۴۵۰ هزارتن پروپیلن و پلی پروپیلن

ظرفیت اشتغال زایی بالای طرح های توسعه ای

غلامحسین نوذری عضو هیئت مدیره گروه توسعه اقتصادی تدبیر نیز ضمن آرزوی موفقیت برای مجریان طرح PDH-PP و همواری مسیر اجرای آن بیان کرد: هر زمانی که یک طرح آغاز می شود علاوه بر دستاوردهای مهم همان طرح که دیده شده است برای یک عده زیادی هم فرصت اشتغال فراهم می شود که از ارزش بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به ضرورت اجرای پروژه مذکور افزود: طرح استحصال اتان یکی از برنامه های مهمی است که با سرمایه یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلاری اجرایی شد و علاوه بر دستاوردهای اقتصادی آن طی بازدیدی که از طرح داشتم مجریان طرح گفتند برای اجرای آن ۶ هزار نفر اشتغال زایی ایجاد شده است. بنابراین امید است برای این طرح جدید هم همین تعداد نیروی انسانی به کار گرفته شوند تا پروژه را پیش ببرند.

کشور چین به عنوان شریک اجرای پروژه برگزیده شده است

عضو هیئت مدیره گروه توسعه اقتصادی تدبیر ادامه داد: روند اجرای طرح PDH-PP شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر به خوبی در این شرکت و گروه توسعه انرژی تدبیر دیده شده است. البته طرح های دیگری هم در دست اجرا هستند و فعالیت ها فقط به همین پروژه محدود نمی شود؛ طرح استحصال اتان از پارس جنوبی که آقای زیرک چیان به آن اشاره کردند ۶۰ درصد اتان آن متعلق به ستاد اجرایی است. بنابراین باید رفته رفته این کار را به مرحله ای برسانیم که به فکر تامین خوراک باشیم و پروژه بعدی را هم بر همین اساس شروع کنیم.

نوذری با اشاره به اینکه تامین نقدینگی لازم برای طرح های بزرگ همواره با دشواری های بسیاری همراه است تاکید کرد: خوشبختانه تدابیر لازم برای تامین سرمایه مورد نیاز اندیشیده شده و بر همین اساس نیز کشور چین به عنوان شریک اجرای پروژه برگزیده شده است. بنابراین امیدواریم همزمان با مساله خاک برداری بتوانیم مابقی کارهای پروژه مثل خرید ملزومات را به درستی دنبال کنیم و کالای کافی برای اجرای پروژه فراهم شود.

گفتنی است شرکت صنایع پتروشیمی تدبیر به منظور تکمیل زنجیره ارزش محصولات تولیدی گروه توسعه انرژی تدبیر و همچنین ایجاد ارآوری و ارزش افزوده، ‌جلوگیری از خام فروشی، توسعه مناطق محروم و ایجاد اشتغال، به دستور ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در اسفند ۱۳۹۹ تاسیس شده و اجرای سه طرح احداث طرح PDH و صنایع پایین دستی پروپیلن، پروژه افزایش استحصال اتان در تاسیسات گازی ۱۸ فاز پارس جنوبی و اجرای طرح تولید کربنات سدیم از دی اکسید کربن پالایشگاه عسلویه را بر عهده دارد.

کد خبر: ۲۰۲٬۴۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha