۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
دو سناریو احتمالی برای بورس
بازار گزارش می دهد؛

دو سناریو احتمالی برای بورس

بازار روز چهارشنبه تعیین تکلیف می شود

در حال حاضر بورس در یک دو راهی قرار گرفته و این هفته به دلیل وضعیت نوسانی که داشت نه سیگنال اصلاح و نه سیگنال رشد داد و همین ابهام باعث شده سناریو بازار مشروط به وضعیت معاملات امروز چهارشنبه شود.

بازار؛ گروه بورس: برخلاف تصورها بازار سرمایه در نیمه دوم روز معاملاتی سه شنبه برنگشت، هرچند در این روز گروه هایی مانند املاک و کاغذی ها و ... صف خرید داشتند اما نمادهای بزرگ با خروج سرمایه همراه شده بودند. بخشی از این مساله تحت تاثیر سیاست های اخیر بانک مرکزی بوده که صادرات این شرکت های بزرگ را مشمول اعطای ارز صادراتی به سامانه نیما کرده و پیرو آن شاخص هم وزن کمتر از شاخص کل بورس افت داشته و همین موید تفاوت نگاه سهامداران است.

در حال حاضر بورس در یک دو راهی قرار گرفته و این هفته به دلیل وضعیت نوسانی که داشت نه سیگنال اصلاح و نه سیگنال رشد داد و همین ابهام باعث شده تا معاملات روز چهارشنبه سناریو بازار را تعیین تکلیف کند.

اگر روز چهارشنبه حجم معاملات بالای ۸ هزار میلیارد تومان برود و شاخص هم مثبت باشد می توان به ادامه روند صعودی امیدوار بود و بعد از آن اصلاح عمیقی هم در پیش نخواهد بود. در سناریو دوم به دلیل اینکه وضعیت پارامترهای تکنیکالی حکایت از یک واگرایی منفی دارد از همین محدوده بازار می تواند وارد اصلاح شود

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه دو سناریو پیش روی بورس قرار داد، گفت: اگر روز چهارشنبه حجم معاملات بالای ۸ هزار میلیارد تومان برود و شاخص هم مثبت باشد می توان به ادامه روند صعودی امیدوار بود و بعد از آن اصلاح عمیقی هم در پیش نخواهد بود. در سناریو دوم به دلیل اینکه وضعیت پارامترهای تکنیکالی حکایت از یک واگرایی منفی دارد از همین محدوده بازار می تواند وارد اصلاح شود اما اصلاح عمیقی نخواهد بود و می تواند تا ۱۵ درصد اصلاح متصور بود.

رضا روحی با بیان اینکه در سناریو صعودی شاخص از محدوده کنونی با حمایت گروه های بانکی و خودرویی می تواند تا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رشد کند و بعد از آن اصلاح اتفاق بیفتد، افزود: در شرایط کنونی صندوق تثبیت بازار در منفی ها اجبار به خرید سهام دارد و این نکته مثبتی است به همین دلیل بازار نگرانی خاصی ندارد.

نمادهای قطعه سازی هم عملکرد خوبی داشته اند البته برخی از آنها به دلیل پروژه شدن رشد بالایی کرده اند اما در مجموع گروه خودرو و قطعه سازری «پی بر اس» خوبی پیدا کرده و آماده رشد هستند و در گروه بانکی هم سه نماد وتجارت، وبصادرات و وبملت هنوز رشد خود را کامل نکرده اند و می توانند شاخص را به سمت بالا به حرکت درآورند

او با تاکید بر اینکه در هر بازاری اصلاح اتفاق می افتد، تصریح کرد: در سال ۹۹ هم که چند ماه رشد شاخص به صورت پیوسته وجود داشت، با این حال همان زمان در اردیبهشت ماه شاخص اصلاح را تجربه کرد، به همین دلیل نباید نسبت به پارامترهای اقتصادی هر گونه اصلاحی را ریزش دانست اما اینکه چه گروه هایی رشد می کنند به عملکرد آنها در گزارش های ۹ ماهه بستگی دارد.

روحی با نگاهی به وضعیت گروه خودرویی اظهار کرد: در مجموع ایران خودرو شرایط سودسازی بهتری نسبت به سایپا دارد و از طرف دیگر ارزش مارکت ایرانخودرو بالاتر از سایپا است، هرچند ممکن است برای یک مقطعی فاصله قیمتی آنها پر شود. از طرف دیگر نمادهای قطعه سازی هم عملکرد خوبی داشته اند البته برخی از آنها به دلیل پروژه شدن رشد بالایی کرده اند اما در مجموع گروه قطعه سازری «پی بر اس» خوبی پیدا کرده و آماده رشد هستند.

روحی همچنین با نگاهی به وضعیت گروه بانکی به عنوان جامانده های رشد اخیر بازار، تصریح کرد: به طور قطع سه نماد وتجارت، وبصادرات و وبملت هنوز رشد خود را کامل نکرده اند و اگر قرار باشد بازار به روند رشد خود برگردد با کمک این نمادها رشد خود را تکمیل می کند.

آیا آرایش کندل ها نزولی است؟

یکی از مسائلی که باعث شده موضوع آغاز رشد گروه بانکی و خودرویی ها مطرح شوند سیگنال رشد قیمت دلار توسط رئیس کل بانک مرکزی است و تاکید کرده معاملات توافق ارز متوقف شده و قرار شده دستورالعمل جدید برای معامله ارز در بازار «ناخدا» آغاز شود. این مساله به معنای آغاز رشد نمادهای ریالی خواهد بود و دو گروه بانکی و خودرویی از ظرفیت بالایی برای لیدری این بازار را برخوردار هستند، هرچند نباید از وضعیت پالایشی ها هم غافل ماند که هم گزارش خوبی روانه کدال کرده اند و هم از نظر تکنیکالی موفعیت خوبی برای رشد دارند.

در حال حاضر شاخص هم وزن بازار نسبت به شاخص کل موقعیتی بهتری برخوردار است و نشان می دهد تمایل سرمایه گذاران به خرید نمادهای کوچکتر است. هرچند آرایش کندل ها نزولی است و با توجه به اینکه آر اس آیی به زیر محدوده اشباع نزول کرده وضعیت بازار کمی نزولی نمایش می دهد و بازار روز چهارشنبه می تواند تا حدودی امید را به بازار برگرداند

پویان مظفری کارشناس بورس در گفتگو با خبرنگار بازار ضمن اشاره به اینکه حجم معاملات روز سه شنبه به کمتر از میانگین ۵ روزه و ۲۰ روزه سیگنالی برای اصلاح بازار بود، اظهار کرد: در حال حاضر شاخص هم وزن بازار نسبت به شاخص کل موقعیتی بهتری برخوردار است و نشان می دهد تمایل سرمایه گذاران به خرید نمادهای کوچکتر است.

با بیان اینکه شرکت های صادراتی کوچک قرار است ارز خود را به صورت حراج در سامانه جدید بفروشند، تصریح کرد: هرچند جزئیات چگونگی عرضه دلار صادراتی ها در بورس هنوز روشن نشده با این حال همین کلیات هم اثر مثبتی بر نمادهای تحت تاثیر داشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت شاخص کل که در سقف کانال صعودی و میان مدتی قرار گرفته، اظهار کرد: اما آرایش کندل ها نزولی است و با توجه به اینکه آر اس آی به زیر محدوده اشباح نزول کرده وضعیت بازار کمی نزولی نمایش می دهد و بازار امروز چهارشنبه می تواند تا حدودی امید را به بازار برگرداند هرچند مک دی سنتی سیگنال خروج از بازار را صادر کرده است و اگر قرار باشد حمایت شود در محدوده یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد تثبیت خواهد شد و بعد از کمی دست به دست شدن سهام دوباره می تواند به سمت مقاومت های بالاتر حرکت کند و از آنجایی که اصلاح قیمت دلار هم زیاد اتفاق نیفتاده به نظر نمی رسد در بازار سهم هم تغییر قیمتی زیاد اتفاق بیفتد.

کد خبر: ۲۰۲٬۱۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۷
      0 0
      همه چی رشد کرده به جز بورس بیچاره..بورس رشد کند اقتصاد می چرخد...پول سمت دلار و سکه و خودرو نمیرود...به قران شاخص صعودی بشه تا ۲۶۰۰دلار قشنگ تا ۲۹میاد چون پول میاد سمت بورس اقتصاد خیلی عالی میشه....نمادهای شاخص ساز مانند..شستا.غدیر.دی.زامیاد.شپنا راه بیفتن بخدا بازار خداوکلی خیلی خوب میشه...