۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۷
مالیات بر مجموع درآمد، اتفاق ویژه بودجه است
کارشناس مسائل اقتصادی:

مالیات بر مجموع درآمد، اتفاق ویژه بودجه است

یاراحمدیان، کارشناس اقتصادی اعلام کرد در بودجه ۱۴۰۲ اتفاقات مثبتی در حوزه مالیات لحاظ شده است.

به گزارش بازار، ناصر یاراحمدیان، کارشناس اقتصادی و پژوهشگر حوزه مالیات درباره رویکرد مالیاتی بودجه ۱۴۰۲ گفت: در لایحه بودجه سال آینده شاهد این هستیم که درآمدهای مالیاتی دولت در حدود ۵۰ درصد رشد داشته است، که البته باید اشاره کرد علی‌رغم برخی ادعاهای مطرح شده، این میزان رشد، اصلاً غیرمتعارف نیست.

وی ادامه داد: درواقع هرچقدر با رشد تورم و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها مواجه شوید، حداقل به همان اندازه افزایش درآمد مالیاتی خواهید داشت و با وضعیت تورمی مقطع فعلی که بالای ۴۰ درصد است، رقم ۸۳۸ همتی دور انتظار نیست.

یاراحمدیان گفت در شرایط تورمی همواره عملکرد ردیف‌های مالیاتی دولتی بیش از ۱۰۰ درصد بوده است و در سالیان گذشته تحقق درآمدهای مالیاتی دولت حدود ۱۰۱ تا ۱۰۳ درصد بوده است.

وی در ادامه رویکرد مالیاتی بودجه سالیانه را با اجرای آن یکسان ندانست و گفت: شواهد نشان می‌دهد که الزامی برای رعایت بودجه وجود ندارد، به طور مثال میان بودجه تصویب شده هر دستگاه با رقم پرداخت شده به آن‌ها تفاوت فاحشی وجود دارد و برخی از دستگاه‌ها ارقام کمتر و برخی بیشتر دریافت کرده‌اند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، بر روی کاغذ اتفاقات مثبتی در حوزه مالیات رخ‌داده است، وی دراین‌خصوص گفت: کاهش مالیات بر تولید از ۵ درصد در سال گذشته به ۷ درصد اتفاق مثبتی بوده که سبب می‌شود که هزینه عملیاتی کمتری به تولید وارد شود.

یاراحمدیان ادامه داد: در ایران مالیات بر تولید نسبت به میانگین جهانی بسیار بالا است، درصورتی‌که رویکرد مالیاتی جهان به سمت مالیات بر مصرف و درآمد و کاهش مالیات بر شرکت‌ها حرکت کرده است.

وی تصریح کرد: درآمد محقق شده اشخاص حقوقی یا تبدیل به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دیگر می‌شود یا به‌عنوان سود به سهام‌داران پرداخت خواهد که این سود مشمول مالیات‌بردرآمد خواهد شد، همچنین سرمایه‌گذاری بر روی شرکت‌ها نیز اتفاق مثبتی خواهد بود؛ به بیان دیگر کاهش مالیات شرکت‌ها، بسیار سودآور است.

این کارشناس اقتصادی در بخش دیگری از اظهارات خود ارقام مالیاتی بودجه را کاغذی دانست و گفت: از سال ۱۳۹۶ در بودجه سنواتی مالیات بر خودروهای گران‌قیمت و خانه‌های لوکس در نظر گرفته شده است؛ اما عملکردی مشاهده نمی‌شود.

پژوهشگر حوزه اقتصاد ضمن اشاره به درنظرگرفتن مالیات بر مجموع درآمد در بودجه ۱۴۰۲ گفت: این پایه مالیاتی در سالیان گذشته بارها در اظهارنظر کارشناسان اقتصادی مطرح شده بود، در واقع به‌واسطه آن بسیاری از مسائل نظیر رفتارهای سوداگرانه نیز قابل حذف است.

کد خبر: ۲۰۱٬۸۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha