۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳
ساخت پیچیده‌ترین قطعات در صنعت فولاد با استفاده از توانمندی داخلی
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد

ساخت پیچیده‌ترین قطعات در صنعت فولاد با استفاده از توانمندی داخلی

طیب نیا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه گفت: زمانی در فولاد مبارکه تعمیراتی روی تجهیزات انجام می‌شد که این تعمیرات بدون حضور کارشناسان خارجی میسر نبود.

به گزارش بازار، محمد یاسر طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه در سال‌های گذشته موفق شده پیچیده‌ترین قطعات را با استفاده از توانمندی متخصصان داخلی بومی‌سازی کند و این شرکت توانسته است بعد از دو دهه از فرایند بومی‌سازی بیش از ۹۰درصد از تجهیزات، قطعات و مواد اولیه شامل ۱۰۰ هزار مورد را با استفاده از تولیدکنندگان داخلی تأمین کند و صرفه‌جویی ۳ میلیارد دلاری را برای کشور به ارمغان بیاورد و طی دوران فعالیت خود از مرز تولید ۱۴۰ میلیون تن فولاد عبور و ۲۲ میلیون تن از این محصولات را صادر کند.

وی گفت: صنعت فولاد همواره موردتوجه کشورهای توسعه‌یافته بوده و ده کشور اول در تولید فولاد همواره رقابت فشرده‌ای با یکدیگر داشته‌اند. ایران نیز رشد خوبی را در تولید فولاد تجربه کرده و این موضوع به‌دلیل مزیت‌های نسبی نظیر سنگ‌آهن و گاز است. البته کشور در برخی زمینه‌های زیرساختی به‌خاطر نبود توسعه‌های مناسب نظیر زیرساخت‌های ریلی با مشکل مواجه است. به طور مثال در صنعت ریلی کشور، حدود ۷۵ درصد مواد اولیه شرکت‌های فولادی جابه‌جا می‌شد؛ اما امروزه این میزان به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است.

تولید سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن فولاد در گروه فولاد مبارکه
طیب نیا اضافه کرد: ظرفیت اسمی فولاد مبارکه تولید ۲٫۵ میلیون تن محصول فولادی بود؛ اما امروز این شرکت به گروهی تبدیل شده که تا پایان امسال بیش از ۱۰ میلیون تن محصولات فولادی را در شرکت‌هایی زیرمجموعه خود تولید خواهد کرد. فولاد مبارکه پس از راه‌اندازی، توسعه منطقه‌ای و استانی را در دستور کار قرار داد.

وی گفت: هدف از تاسیس فولاد مبارکه، نه صرفاً تولید ورق‌های فولادی بلکه خلق آینده‌ای بهتر بود. هم‌اکنون در زنجیره تامین گسترده فولاد مبارکه و شبکه گسترده مشتریان این شرکت بیش از ۳۵۰۰ تامین کننده خدمات و کالا همکاری دارند که باعث شده تحریم‌های دشمن بی‌اثر شود امروزه با استفاده از محصولات فولاد مبارکه، لوازم‌خانگی، خودرو، لوله و پروفیل و ... تولید می‌شود و کشور از واردات کالاهای متعددی بی‌نیاز شده است.

طیب نیا تأکید کرد: با سهم قابل توجه فولاد مبارکه در تولید فولاد کشور ایران از رتبه ۵۰ در بین کشورهای تولیدکننده فولاد جهان به رتبه ۱۰ در سطح دنیا صعود کرده است و این شرکت با افزایش روند تولید به دنبال ارتقاء بیشتر جایگاه ایران است. در حال حاضر حدود ۴۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده در کشور وجود دارد و تا سال ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵میلیون تن فولاد برنامه‌ریزی صورت گرفته که پیش‌بینی می‌شود به بالاتر از این میزان برسیم. زیرا در نتیجه همین تلاش‌ها امروز صنعت کشور در مسیر خودکفایی و خوداتکایی در حال حرکت است.

سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه برای توسعه زیرساخت‌های کشور
وی افزود: فولاد مبارکه به‌عنوان صنعتی پیشرو و پیشران در زیرساخت‌های مختلف کشور سرمایه‌گذاری کرده که از جمله آن می‌تواند به خرید ۵۰ لوکوموتیو ساخت داخل اشاره کرد که ۱۸ لوکوموتیو آن آماده شده و در حال کار هستند.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ادامه داد: در حوزه اکتشافات سنگ‌آهن باید اتفاقاتی اساسی در کشور بیفتد که البته فولاد مبارکه نیز در این عرصه وارد شده و گام‌هایی را برای مطالعه فرصت‌های موجود در داخل کشور و کشورهای همسایه برداشته است. البته دراین‌بین چالش‌هایی از نظر قانونی و برنامه‌ریزی وجود دارد که باید مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.

وی گفت: در صنعت توجه به زیرساخت‌ها و مسیر توسعه بسیار مهم است و به طور مثال کشورهایی مثل چین، برای تأمین سنگ‌آهن خود از کشورهایی نظیر برزیل با استفاده از حمل‌ونقل دریایی چیزی حدود ۵ دلار بر تن هزینه می‌کنند؛ ولی ما برای تأمین مواد اولیه خود از استان‌های مجاور برای هر تن حدود ۱۳ دلار می‌پردازیم.

طیب‌نیا افزود: ما باید نگاهی جامع و صحیح به صنعت داشته باشیم چرا که صنعت باعث پیشرفت کشور و ارتقای سطح زندگی مردم می‌شود. به‌عنوان‌مثال باید از گاز به‌عنوان منبع ارزشمند انرژی برای ایجاد اشتغال و تولید ناخالص داخلی بهره بگیریم و چنین استفاده‌ای بهینه است. درصورتی‌که در کشور مصارف خانگی و نیروگاه‌هایی بخش عمده مصرف گاز را تشکیل می‌دهند.

سه سال دیگر برداشت آب فولاد مبارکه از زاینده‌رود به صفر می‌رسد
طیب‌نیا گفت: فولاد مبارکه در ابتدای شکل‌گیری به‌ازای تولید ۲ میلیون تن فولاد، ۴۰ میلیون مترمکعب آب نیاز داشته؛ اما امروز با تولید حدود ۸٫۵ میلیون تن فولاد چیزی حدود ۲۲ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌کند که تنها ۱۴ میلیون مترمکعب از آن، برداشت آب خام است. فولاد مبارکه از بدو راه‌اندازی تاکنون در زمینه بهینه‌سازی مصرف اقدامات زیادی را انجام داده که به طور نمونه می‌توان به احداث بزرگ‌ترین تصفیه‌خانه پساب صنعتی کشور اشاره کرد. با استفاده از این تصفیه‌خانه حدود ۷ بار آب در خطوط تولید بازچرخانی شده که این دستاورد با سرمایه‌گذاری قابل توجهی برای ایجاد زیرساخت‌هایی با تکنولوژی‌های بالا انجام شده است.

وی افزود: پساب فاضلاب ۹ شهر اطراف برای خطوط تولید در حال استفاده است و به‌زودی ۶ شهر دیگر به این میزان اضافه خواهد شد و امیدواریم تا سه سال آینده کل برداشت فولاد مبارکه از آب خام رودخانه به صفر برسد.

کد خبر: ۲۰۰٬۸۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha