۲۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
سهم آذربایجان شرقی از برنامه هفتم توسعه
یادداشت؛

سهم آذربایجان شرقی از برنامه هفتم توسعه

تبریز- آذربایجان شرقی ظرفیت های متعددی در حوزه های کشاورزی، معدن، گردشگری، حمل و نقل، صنایع دستی و اقتصاد دارد اما متاسفانه آنچنان که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده است.

طاهر خیری*؛ بازار: رئیس جمهور در حالی لایحه بودجه سال آینده کل کشور را برای تصویب به مجلس شورای اسلامی داد که پیش از آن بحث و جدل در مورد تقدم برنامه هفتم توسعه بر بودجه سال 1402 بین نمایندگان وجود داشت و آنان اصرار داشتند که دولت زودتر این برنامه را به بهارستان بفرستد. به هر حال رئیس جمهور 21 دی ماه وعده داد که به زودی برنامه هفتم را به مجلس خواهد فرستاد.

در این میان سهم آذربایجان شرقی در برنامه هفتم توسعه با توجه به ظرفیت های فراوان و نیز چالش های پیش روی این استان چقدر خواهد بود. استفاده از نظرات نخبگان و کارشناسان بومی در راستای احکام پیشنهادی استان برای برنامه توسعه پنج ساله آینده ضروری به نظر می رسد تا پس از جمع بندی مسائل محوری به سازمان برنامه و بودجه ارائه شود.

حال که دولت سیزدهم برنامه هفتم توسعه را سندی برای تحول دولت مردمی قلمداد می کند بهتر است این تحول بر اساس نیازها، مزیت ها و اولویت های جامعه و مردم باشد تا طبق هدف گذاری این برنامه از وضع موجود به وضعیت مطلوب برسیم.

نکته ای که در این میان وجود دارد و یکی از آسیب های برنامه های توسعه در ایران بوده است این است که در تدوین برنامه کلی گویی می شود و مفاد آن آرمان گرایانه بوده و منطبق بر واقعیت های جامعه ایرانی نمی باشد.

واقعیت این است که استان ظرفیت های متعددی در حوزه های کشاورزی، معدن، گردشگری، حمل و نقل، صنایع دستی و اقتصاد دارد اما متاسفانه آنچنان که باید از این ظرفیت ها استفاده نشده است.انتظار می رود در برنامه هفتم توسعه با توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی و جاده ای از ظرفیت ترانزیتی استان برای دسترسی به اروپا و اوراسیا استفاده مطلوب گردد و این خطه جایگاه برتر در مسیر جاده ابریشم باشد.

آذربایجان شرقی در سالهای اخیر با کاهش محسوس بارندگی مواجه بوده و اکنون دچار تنش آبی شده است. از طرف دیگر خشک شدن دریاچه ارومیه چالش مهمی است که زندگی میلیون ها انسان و محیط زیست منطقه را تهدید می کند.برای رفع این معضل ملی، دولت باید در برنامه هفتم توسعه راهکارهای علمی در نظر بگیرد و بودجه مکفی تخصیص دهد.

خام فروشی از معادن استان همچنان پابرجاست و ارزش افزوده ای نصیب اقتصاد این خطه نمی شود.ضروری است این معضل در برنامه توسعه هفتم توسط دولت برطرف و مواد معدنی در داخل استان استحصال شود و مردم نیز از مزایای این نعمات خدادادی بهره ببرند.

چرم، کفش، صنایع غذایی،شکلات، فرش، قطعه سازی و ...از ظرفیت های اقتصادی و صنعتی استان هستند و می توان با حمایت و سرمایه گذاری در این عرصه ها در خط مقدم تولید، صادرات و همچنین گسترش بازارهای هدف قرار گرفت.این امر باید در برنامه توسعه هفتم توسط دولت لحاظ شود و سهم استان از صنعت و اقتصاد کشور افزایش یابد.

*روزنامه نگار

کد خبر: ۲۰۰٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha