۱۹ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۴
دلایل حجم بالای معاملات بازار سهم در ناحیه مقاومت| سیگنال موثر برای گروه های صادرات محور
خودرویی ها در بازار سهام کی پارک می کنند؟

دلایل حجم بالای معاملات بازار سهم در ناحیه مقاومت| سیگنال موثر برای گروه های صادرات محور

در حالی که شاخص نزدیک ناحیه مقاومتی است فاکتورهایی از جمله تثبیت نرخ سود بانکی، انکار تثبیت قیمت ارز نیمایی توسط وزیر اقتصاد و بازگشت دلار آزاد به بالای ۴۰ هزار تومان عامل رشد بورس شد.

بازار؛ گروه بورس: بازار سرمایه روز یک شنبه با افزایش ۳۵ هزار وحدی روبرو شد، در حالی که در نزدیک ناحیه مقاومتی است و این مساله تحت تاثیر چند فاکتور از جمله تثبیت نرخ سود بانکی، انکار تثبیت قیمت ارز نیمایی توسط وزیر اقتصاد و در نهایت بازگشت نرخ ارز آزاد به بالای ۴۰ هزار تومان است.

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار ضمن اشاره به اینکه بازار سرمایه با محرک دلار فعلا صعودی خواهد بود، گفت: به نظر می رسد شاخص کل بورس تا محدوده یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد رشد خواهد کرد، چراکه نخستین تغییر مثبت یعنی بهبود اعتماد آسیب دیده عمومی بازار سرمایه اتفاق افتاده و نشان می دهد که از شرایط نزولی خود خارج شده است.

پیش از این هر خبر منفی باعث ریزش بورس می شد، اما الان دیگر این اتفاق نمی افتد، هرچند بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری و ... که بخشی از پول خود را به صورت اوراق دارند هنوز وارد بازار نشده اند و کمی تردید در سرمایه گذاران وجود دارد که با ادامه روند صعودی بازار در نقطه بالاتری از سطح شاخص این تردیدها از بین می رود

رضا روحی با بیان اینکه سهامداران دیگر تحت تاثیر هر خبری سهام خود را عرضه نمی کنند، افزود: پیش از این هر خبر منفی باعث ریزش بورس می شد اما الان دیگر این اتفاق نمی افتد، هرچند بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری و ... که بخشی از پول خود را به صورت اوراق دارند هنوز وارد بازار نشده اند و کمی تردید در سرمایه گذاران وجود دارد که با ادامه روند صعودی بازار در نقطه بالاتری از سطح شاخص این تردیدها از بین می رود و پول های جدید را وارد بازار می کنند.

او افزود: از طرف دیگر افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در سهام به ۲۵ درصد رسیده که محرک خوبی برای بازار سرمایه است، چراکه قبلا ترس ناشی از بحران صندوق سرمایه گذاری وجود داشت و این ترس در حال کمرنگ شدن است.

روحی با بیان اینکه در شرایط کنونی قیمت ۴۰ هزار تومانی دلار منطبق با واقعیت های اقتصادی کشور است، اظهار کرد: همین مساله می تواند روی بورس تاثیر بگذارد، تصریح کرد: باید توجه داشت که بازار سهام هنوز کاملا به دلار ۴۰ هزار تومانی واکنش نشان نداده و این رشد تحت تاثیر تورم و عقب ماندگی از سایر بازارها اتفاق افتاده است، به همین دلیل افت قیمت دلار تا ۳۶ هزار تومان هم نمی تواند روی وضعیت بازار سهام تاثیر بسزایی داشته باشد.

بازار منتظر گزارش های ۹ ماهه شرکت ها است و می تواند تکلیف بازار را تا حد زیادی روشن کند اما تا زمانی که این گزارش ها ارائه نشود هنوز شک و تردید نسبت به وضعیت بنیادی شرکت ها وجود دارد، به ویژه گروه هایی همچون فلزات، پالایشی ها و پتروشیمی ها وضعیت بنیادی خود را در این گزارش ها نشان می دهند

او با بیان اینکه در حال حاضر جزئیات بندهای بودجه اطلاع رسانی نشده، اما تغییر شگرفی در بودجه سال ۱۴۰۲ در مولفه ها و متغیرهای اقتصادی نخواهیم داشت، تصریح کرد: تحرکات بازار بعد از اعلام نرخ ۲۸۵۰۰ تومانی سامانه نیما توسط رئیس جدید بانک مرکزی و افت قیمت دلار تا محدوده ۳۹ هزار تومان سبب اصلاح جزئی سهام های دلاری شد اما مجدد قیمت ارز به بالای ۴۰ هزار تومان برگشت و از این حیث تهدیدی برای بازار نخواهد بود.

او تصریح کرد: بازار منتظر گزارش های ۹ ماهه شرکت ها است و می تواند تکلیف بازار را تا حد زیادی روشن کند اما تا زمانی که این گزارش ها ارائه نشود هنوز شک و تردید نسبت به وضعیت بنیادی شرکت ها وجود دارد، به ویژه گروه های همچون فلزات، پالایشی ها و پتروشیمی ها وضعیت بنیادی خود را در این گزارش ها نشان می دهند.

او با نگاهی به وضعیت سایر گروه های بازار گفت: گروه بانکی همچنان مورد توجه سهامداران هستند و سه نماد بزرگ بانکی همچون وبملت، وتجارت و وبصادر به دلیل ماهیت دولتی که دارند حقوقی این بانک ها همپای بازار عمل نکرده اند اما این مساله متناسب با شرایط کلی بازار تغییر می کند. همچنین حمل و نقلی ها وضعیت خوبی دارند و برخی نمادها همچون حکشتی ارزنده هستند به طوری که این سهم می تواند تا ۳۰ درصد دیگر هم رشد داشته باشد و برخی نمادها کوچک این گروه هم رشد چندانی نداشته اند و جزو جاماندگان بازار محسوب می شوند.

دو رکن اثرگذار برای مثبت های هفته جاری

یکی از مهمترین عواملی که روی بازار سرمایه تاثیرگذاشته نرخ ارز نیمایی بوده، هرچند رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای روی کار آمدن تاکید کرد که نرخ این ارز یکسال تثبیت خواهد شد و بعد معاون اول رئیس جمهوری روی تثبیت دو ساله آن تاکید کرد، وزیر اقتصاد در ابتدای هفته جاری اعلام کرد که نرخ ارز نیمایی تثبیت خواهد شد، اما ثابت نخواهد ماند همین مساله روی بازار تاثیر گذاشت و بسیاری از نمادهای صادرات محور مثبت شدند.

صحبت وزیر اقتصاد درباره عدم ثابت مانده نرخ ارز نیمایی باعث شد تا گروه های صادراتی با تقاضای بالایی روبرو شوند و روز یکشنبه سبز پوش شوند در شرایط کنونی بازار مقاومت یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحد را پیش رو دارد از این رو به نظر می رسد روز دو شنبه بازار مثبت باشد و حجم معاملات هم بالا باشد

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار با اشاره به اینکه صحبت وزیر اقتصاد درباره عدم ثابت مانده نرخ ارز نیمایی باعث شد تا گروه های صادراتی با تقاضای بالایی روبرو شوند و روز یکشنبه سبز پوش شوند، اظهار کرد: در شرایط کنونی بازار مقاومت یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحد را پیش رو دارد و با توجه به اینکه تا این سطح هیچ مقاومتی ندارد به نظر می رسد روز دو شنبه بازار مثبت باشد و حجم معاملات هم بالا باشد.

شهیر محمدنیا با بیان اینکه از دیگر عواملی که در بازار موثر بوده نرخ سود بانکی است، تصریح کرد: تثبیت نرخ گواهی سپرده روی ۲۳ درصد و همچنین ممنوعیت سپرده گیری بانک ها بالاتر از نرخ های مصوب قبلی باعث شد تا بورس به این خبر واکنش مثبت نشان دهد و شاهد افزایش تقاضای بازار در ابتدای هفته جاری باشیم.

براساس این گزارش وضعیت معاملات بازار سرمایه در روز دوشنبه مثبت دنبال خواهد شد و اگر شاخص بیش از ۳۵ هزار واحد مثبت بخورد بالای آستانه مقاومت قرار می گیرد و معاملات روز سه شنبه اهمیت پیدا می کند، اما اگر کمتر از این میزان شاخص رشد داشته باشد احتمالا تا روز چهارشنبه بازار متعادل دنبال خواهد شد و حرکت شاخص برای شکست مقاومت یک میلیون و ۶۷۰ هزار واحد هفته آینده کلید خواهد خورد که با توجه به اینکه گروه خودرویی وارد فاز استراحت شده اند احتمالا سناریو دوم دنبال خواهد شد.

کد خبر: ۱۹۸٬۸۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha