۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
اینترنت زیرساخت اصلی برندسازی | تاثیر منفی محدودیت‌ها بر بازار فروش
در گفتگو با بازار مطرح شد؛

اینترنت زیرساخت اصلی برندسازی | تاثیر منفی محدودیت‌ها بر بازار فروش

سمنان- کارشناسان فناوری اطلاعات و اقتصاد، اینترنت را زیرساخت اصلی برندسازی تولید می‌دانند و معتقد هستند محدودیت‌ها به تولید گران ضربات مهلکی خواهد زد.

بازار، گروه استان‌ها: بازاریابی ابزارهایی نیاز دارد که از همه آنها مهم‌تر، اینترنت و شبکه‌های ارتباطی است. زیرساخت هایی که دنیا را به یک دهکده کوچک بدل کرده و ارتباطات را آسان تر کرده است از سوی دیگر اینترنت امروز به یک گستره عظیم از تقاضا بدل شده که می تواند نقش حیاتی در تعاملات تجاری و اقتصادی ایفا کند.

این روزها با مسائلی که در کشور پدید آمده، شاهد فیلترینگ برخی پیام رسان‌های خارجی و همچنین محدودیت‌هایی در اینترنت هستیم موضوعی که به عقیده کارشناسان می‌تواند ضرباتی به تولید بزند کارشناسان همچنین عقیده دارند که قبل از محدودیت های اینترنت می‌بایست زیرساخت های پیام رسان های داخلی تقویت می‌شد تا بتواند پاسخگوی نیاز داخل باشد. به هر صورت در ارتباط با مسائل بازار یابی و برندسازی مجازی و همچنین محدودیت های اینترنت با مهناز صادقیان نسب کارشناس فناوری اطلاعات و بازاریابی مجازی به گفتگو نشستیم.

* درباره اهمیت برند سازی بگویید و اینکه محدودیت ها چه تاثیری بر این امر داشت؟

اهمیت برندسازی برای یافتن بازارهای فروش محصولات استان سمنان بر هیچ کس پوشیده نیست باید تاکید کرد که یکی از مهمترین تاثیرات فناوری بر تولید، برندسازی است، اینترنت هسته اصلی برند سازی محسوب می‌شود که محدودیت در آن نیز می‌تواند برای تولید گران مشکلات و دشواری هایی را به وجود بیاورد.

بازاریابی ابزارهایی نیاز دارد که از همه آنها مهمتر، اینترنت و شبکه های ارتباطی است

محدودیت در اینترنت و شبکه های اجتماعی نه تنها بر برند سازی بلکه بر بازار فروش محصولات تولیدی استان سمنان نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت، این تاثیرات شامل از دست دادن مشتریان و عدم توانایی در معرفی محصولات و تولیدات است.

محدود سازی شبکه های اجتماعی در صورتی می تواند به ضرر تولیدکنندگان نباشد که پلتفرم های داخلی، مقبولیت و از همه مهم‌تر توانمندی شبکه های اجتماعی خارجی را داشته باشد که امروز شاهد این موضوع نیستیم، برای مثال ایتا در برابر تلگرام راه‌اندازی شده اما تعداد کاربران آن ده درصد تلگرام در کشورمان است.

* چه چیزی به نظر شما باید انجام می شد؟

نه تنها اقبال بلکه کارکردهای مناسب نیز در شبکه های اجتماعی داخلی، رعایت نشده است، به مثال ایتا باز می گردیم این شبکه در برابر تلگرام نه تنها از تعداد دنبال کنندگان کمتری برخوردار است بلکه محدودیت در ارسال فایل ها را نیز دارد. برای مثال شما در ایتا نمی‌توانید بیش از ۵۰ مگابایت فایلی را ارسال کنید یعنی عملاً توان ارسال کلیپ‌های تبلیغاتی و برندینگ از شما گرفته شده است.

نه تنها اقبال بلکه کارکردهای مناسب نیز در شبکه های اجتماعی داخلی، رعایت نشده است

پیام رسان های داخلی ابتدا باید زیرساخت های خود را تقویت کنند، اینترنت رکن اصلی برند سازی در دنیای امروز است و از آنجا که مشکل اصلی تولیدگران استان مانند دیگر نقاط کشور، بازار فروش است، می تواند در این زمینه نقش آفرینی کند.

* اگر پیام رسان‌های داخلی تقویت شوند، آیا می‌توانند جایگزین خوبی برای پلتفرم‌های خارجی باشد؟

در داخل کشور بله؛ البته این موضوع نیز نیازمند اعتماد سازی، جذب مردم، بهینه سازی خدمات و ... است که قطعاً مدت زیادی را می طلبد. البته یک نکته را هم باید تاکید کرد آن هم اینکه ما نمی‌گوییم فلیترینگ ماهیتاً خوب است یا بد زیرا این موضوع را باید کارشناسان امر به خصوص در حوزه فرهنگی بحث کنند ما صرفاً امروز می‌گوییم که شبکه های اجتماعی داخلی اگر می‌خواهند جایگزین خارجی‌ها شوند، می بایست بتوانند خدمات بهتری را صورت دهند.

مشکل اینجا است که دولت باید زیرساخت های اینترنت و پیام رسان های داخلی را تقویت و به سطحی قابل قبول می رساند و سپس محدودیت ها، اعمال می شد وگرنه کسی نمی گوید که ماهیتاً فیلترینگ یک امر اشتباه بود یا ضرورت نداشت و ... امروز به نظر می رسد مشکل اینجا است که ما نمی‌توانیم در عرصه اقتصادی یک امکان را بگیریم اما در ازای آن آلترناتیوی نداشته باشیم.

اینترنت زیرساخت اصلی برندسازی | تاثیر منفی محدودیت‌ها بر بازار فروش

* مشکل تولید گران در استان سمنان نیز مشابه همین امر است

بله؛ گفتگو با تولیدگران بسیاری در استان سمنان نشان می‌دهد که امروز مشکل بازار فروش شاید ۵۰ درصد دغدغه تولید است و ۵۰ درصد دیگر را مسائل کارگری، نقدینگی، روند تولید، کارگر و ... تشکیل می دهد لذا بازار فروش یا تقاضا یا به عبارت دیگر بازار یابی از مهمترین نیازهای استان سمنان مانند دیگر نقاط کشور محسوب می شود در این بستر اما اینترنت مهمترین ابزار برای ارائه است.

وقتی شما می توانید بازار را داشته باشید که بازاریابی درستی صورت دهید این بازار یابی البته تنها یک طرفه نخواهد بود یعنی فروش محصولات یک کارخانه یا کارگاه تولیدی ملاک نیست بلکه نیمی از کار بازار یابی، احصای نیازهای قابل برطرف کردن کشور است که شاید از فروش مهمتر هم باشد.

* پس مشکل کجا است؟

مشکل اینجا است که در افکار عمومی و حتی متاسفانه تولیدگران و نخبگان و ... بازار یابی و برند سازی، صرفا فروش محصول تولیدی به مشتری است در صورتی که برند سازی مفهومی گسترده تر و بسیار تخصصی است شما به عنوان بازار یاب تنها نمی توانید موفقیت را در فروش یک محصول بدانید بلکه مهمتر این است که به کارخانه یا واحد تولیدی امکان تولیدات بر مبنای نیاز بازار های جدید را نیز پیشنهاد کنید.

گفتگو با تولیدگران بسیاری در استان سمنان نشان می‌دهد که امروز مشکل بازار فروش شاید ۵۰ درصد دغدغه تولید است و ۵۰ درصد دیگر را مسائل کارگری، نقدینگی، روند تولید، کارگر و ... تشکیل می دهد

برند سازی در هر دو بخش چه فروش و چه بافتن بازارهای جدید برای تولیدات جدید، نیازمند تقویت زیرساخت های ارتباطی و در راس آنها اینترنت است در این بحث، شبکه های مجازی و اجتماعی می توانند نقش محوری ایفا کنند که قطعاً محدودیت ها نیز بر آنها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

یکی از مشکلاتی که امروز تولیدگران با آن روبرو هستند فیلترینگ است که سبب شده تا بسیاری از تولیدگران نتوانند محصولاتشان را در سطحی گسترده تر از استانی که در آن زندگی می کنند یعنی کشور و حتی کشورهای منطقه، خاور میانه و خارجی معرفی کنند و این یعنی شما در بازار یابی نسبت به شرکت هایی که محصولات مشابه را در کشورهای همسایه مانند ترکیه تولید می کنند، عقب تر هستید.

* در آخر، اگر صحبتی دارید بگویید

یک موضوع دیگر که باید در نظر داشت این است که زیرساخت هم به تنهایی در بازار یابی تضمین کننده موفقیت نیست یعنی شما اگر تمام پلتفرم های داخلی را به اوج برسانید یا همین امروز فیلترینگ را بردارید بازهم نمی توانیم تضمین کنیم که از فردا تمام کارخانه های استان در سطح کشور و دنیا شناسانده می شوند چرا که پلتفرم های خارجی و داخلی تنها یک ابزار هستند مانند یک خودرو، این مهارت راننده است که خودرو را می راند نه ماشین؛ امروز مشکل دیگر ما در استان سمنان این است که تولیدگران بعضاً خودشان فکر می کنند که بازاریاب های خوبی هم هستند در نتیجه می خواهند با گذاردن چند عکس در اینستاگرام بازار فروش برای محصولات شان بیابند در نتیجه تعریف ما از بازار یابی نیز مشکل دارد که البته بحث گسترده ای است

راهکار این است که ما بازاریابی را به اهلش واگذار کنیم همانطور که در یکی از مطالب خبرنگاری شما ( تحلیل بازار استان سمنان) چندی پیش مطالعه می‌کردم، دلیلی نداریم که یک تولیدکننده خوب، یک صادر کننده خوب هم باشد لذا باید از شرکت‌های صادراتی و تجاری برای صادرات استفاده کرد در بحث بازاریابی هم همین امر صدق می‌کند، چه کسی می‌تواند ادعا کند که تولیدگر خوب بازار یاب خوبی هم می‌تواند باشد؟ لذا این واگذاری به اهل فن از دیگر حفره ها و حلقه های مفقوده ما است.

کد خبر: ۱۹۸٬۲۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha