۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۳
واقعیت مجازی، خطرات واقعی؛ متاورس چالش‌های ضد تروریسم ایجاد می‌کند
بازار گزارش می‌دهد؛

واقعیت مجازی، خطرات واقعی؛ متاورس چالش‌های ضد تروریسم ایجاد می‌کند

تهدیدات بالقوه ناشی از متاورس نیازمند توجه فوری طیف وسیعی از افراد و سازمان‌ها است.

بازار؛ گروه بین الملل: متاورس در راه است و مانند سایر پیشرفت های فنی، هم پتانسیل و هم تهدیدات جدیدی را ارائه می دهد. متاورس در واقع دنیای مجازی است که در آن کاربران می توانند آزادانه از یک محیط مجازی به محیط دیگر حرکت کنند و با اشیاء دیجیتالی و نمایش های دیجیتالی خود و سایر کاربران تعامل داشته باشند. همچنین ممکن است شامل واقعیت افزوده باشد، که ترکیبی از دنیای مجازی و فیزیکی با به تصویر کشیدن افراد و اقلام از دنیای فیزیکی در فضای مجازی و با آوردن فضای مجازی به دیدگاه افراد از مکان های فیزیکی است.

مردم می‌توانند از هدست واقعیت مجازی یا عینک واقعیت افزوده در محیط‌های اجتماعی، مذهبی و حرفه‌ای استفاده کنند و خطوط بین دیجیتال و فیزیکی را محو کنند. زندگی آفلاین و آنلاین افراد مکمل یکدیگر خواهند بود و به آنها اجازه می‌دهد تا معنای عمیق‌تر و تجربیات رضایت‌بخش‌تری را در متاورژن بیابند. معضل اینجاست.

واقعیت افزوده، تهدیدهای تقویت شده

وقتی افراد نسبت به هر چیزی، اعم از دیجیتال، فیزیکی، یا ترکیبی از این دو علاقه پیدا می کنند، حذف آن از زندگی آنها می تواند غم و اندوه و رنج عاطفی را به همراه داشته باشد. به بیان دقیق تر، چیزهایی که برای مردم عزیز هستند، می توانند توسط دیگرانی که هدفشان آسیب رساندن است مورد سوء استفاده قرار گیرد. افراد دارای نیت بد از قبل می دانند که متاورس یک افزودنی احتمالی به زرادخانه آنها است.

فرصت‌های تازه‌ای را در اختیار رادیکال‌ها قرار می‌دهد تا از طریق اجبار، تهدید و ارعاب، کنترل خود را بر دیگران اعمال کنند. این خطر وجود دارد که سازمان های تروریستی جای پای خود را در متاورژن ایجاد کنند. کارشناسان پیش بینی می کنند که ظهور فراجهان نقاط ضعف و فرصت های قابل بهره برداری جدیدی ایجاد خواهد کرد. در اینجا سه راه وجود دارد که متاورس تلاش‌ها برای مبارزه با تروریسم و افراط‌گرایی خشونت‌آمیز را مختل می‌کند.

اولاً، استخدام و مشارکت آنلاین ویژگی‌های تعیین‌کننده افراط‌گرایی معاصر هستند و متاورس تهدید می‌کند که این پتانسیل را با آسان‌تر کردن ملاقات افراد، تقویت کند. رهبران افراطی توانایی جدیدی برای ایجاد و حفظ جوامع ایدئولوژیک و اجتماعی مجازی و همچنین ابزارهای قدرتمند و دشواری برای گسترش صفوف و حوزه‌های نفوذ خود دارند.

اعضا ممکن است مسیرهای قابل دوام و کارآمدی را بیاموزند، در صورت مسدود شدن برخی از آنها، مسیرهای جایگزین ترتیب دهند و در صورت بروز شرایط پیش بینی نشده، طرح های اضطراری متعددی بسازند

دوم، متاورس ابزار جدیدی برای هماهنگی، برنامه ریزی و اجرای فعالیت های مخرب در یک گروه بزرگ فراهم می کند. با نظارت کافی و جمع‌آوری اطلاعات، رهبران افراطی می‌توانند جهان‌های مجازی را با بازنمایی از هر ساختار واقعی ایجاد کنند و به آنها اجازه دهد طرفداران را در مسیرهایی که به اهداف حیاتی منتهی می‌شود هدایت کنند.

اعضا ممکن است مسیرهای قابل دوام و کارآمدی را بیاموزند، در صورت مسدود شدن برخی از آنها، مسیرهای جایگزین ترتیب دهند و در صورت بروز شرایط پیش بینی نشده، طرح های اضطراری متعددی بسازند. هنگام اجرای یک حمله در دنیای واقعی، عناصر واقعیت افزوده مانند فلش های مجازی می توانند اهداف مشخص شده برای افراط گرایان خشن را هدایت و شناسایی کنند.

افراط گرایان خشن می توانند از اتاق نشیمن، زیرزمین یا حیاط خلوت خود نقشه بکشند، همه این اقدامات در حالی انجام می شود که آنها روابط اجتماعی برقرار می کنند، اعتماد همسالان خود را جلب می کنند و در آواتارهای دیجیتالی انتخابی خود برای دیگران ظاهر می شوند. این گروه های افراطی به دلیل صرفه جویی در زمان در متاورژن، احتمالاً بهتر از امروز که رهبران آنها دستورات عمل در دنیای واقعی را صادر می کنند، آماده هستند.

همانند مکان‌های فیزیکی، تنظیمات مجازی را می‌توان با دقت برنامه‌ریزی و ایجاد کرد و در نتیجه، همان ارزشی را دارند که افراد برای اشیایی که برای ایجاد آن‌ها تلاش کرده‌اند، ارزش قایل می شوند

در نهایت، با معرفی مکان های جدید مجازی و واقعیت مختلط، امکان دستیابی به اهداف جدید فراهم می شود. همانطور که ساختمان ها، رویدادها و افراد می توانند در دنیای واقعی آسیب ببینند، در دنیای مجازی نیز می توان چنین کرد. نادیده گرفتن خطرات این واقعیت مجازی و فیزیکی ترکیبی با ادعای واقعی نبودن ممکن است ساده باشد.

همانند مکان‌های فیزیکی، تنظیمات مجازی را می‌توان با دقت برنامه‌ریزی و ایجاد کرد و در نتیجه، همان ارزشی را دارند که افراد برای اشیایی که برای ایجاد آن‌ها تلاش کرده‌اند، ارزش قایل می شوند. علاوه بر این، با کوچکتر شدن فناوری و گنجاندن بیشترآن در زندگی روزمره مردم، ممکن است خاموش کردن متاورس و نادیده گرفتن آسیب آن دشوارتر شود.

هوشیاری مجازی؛ مقابله با تروریسم در متاورس

پس چگونه باید با این خطرات و ضعف های در حال رشد مقابله کرد؟ مشاغل و کسب و کارها حق دارند که ادعا کنند نفرت یا خشونت تحمل نخواهد شد یا افراط گرایان کشف و از مکان های مجازی خود حذف خواهند شد. اما باید نسبت به صحت آنها محتاط بود، به ویژه با توجه به افشای اطلاعات اخیر در مورد فعالیت خطرناک متا در فیس بوک، اینستاگرام و واتس اپ.

مقابله با تروریسم در متاورس احتمالاً نیازمند یک رویکرد چند وجهی است که هم اقدامات پیشگیرانه و هم واکنشی را در بر می گیرد. یکی از اقدامات پیشگیرانه بالقوه ایجاد محیط های مجازی است که فعالانه فعالیت های افراطی را منع می کند و ایدئولوژی ها و ارزش های جایگزین را ترویج می کند.

این محیط می تواند شامل توسعه جوامع مجازی و رویدادهایی باشد که ارتباطات اجتماعی مثبت و مقابله با پیام های افراطی را فراهم می کند. اقدامات واکنشی می‌تواند شامل افزایش نظارت و جمع‌آوری اطلاعات برای شناسایی و مختل کردن فعالیت‌های افراط‌گرایان مجازی و همچنین توسعه استراتژی‌هایی برای پاسخ و کاهش پیامدهای حملات مجازی باشد.

همچنین برای سیاستگذاران و کارشناسان امنیتی مهم است که آسیب‌پذیری‌های بالقوه در متاوره را پیش‌بینی کرده و به آنها رسیدگی کنند، مانند توانایی رهبران افراطی برای گسترش صفوف و حوزه‌های نفوذ خود یا هماهنگی و اجرای فعالیت‌های مخرب با اعضای بزرگ‌تر.

اگرچه هنوز چند سالی تا رسیدن یک متاورس کاملاً کاربردی باقی مانده است، تهدیدات بالقوه ناشی از متاورس نیازمند توجه فوری طیف وسیعی از افراد و سازمان‌ها است. این افراد و سازمان‌ها شامل محققان دانشگاهی، کسانی که مسئول توسعه متاورژن هستند و کسانی که وظیفه حفاظت از جامعه را بر عهده دارند می‌شوند.

کد خبر: ۱۹۸٬۱۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha