۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
فرصت های  کارآفرینانه دریایی در  جنوب  کشور

فرصت های کارآفرینانه دریایی در جنوب کشور

بهمن خداپناه، پژوهشگر حوزه کارآفرینی در مقاله ای که برای بازار تدوین نموده، پتانسیل و فرصت های موجود در سواحل دریایی کشور را بررسی نموده است. به زعم وی، دریا منبعی سرشار از مواهب الهی است و می تواند به عنوان یکی از محرک های اصلی اقتصاد عمل کند.

بهمن خداپناه؛ بازار: دریا منبعی سرشار از مواهب الهی است که بهره ­مندی از منافع آن مستلزم برنامه ­ریزی دقیق، عزم ملی و همه جانبه دستگاه ‌ها و نهادهای مرتبط با آن خواهد بود (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، ۱۳۹۷). ارزیابی حجم مبادلات تجاری اقتصادهایی که به دریاها و آب‌های آزاد راه دارند در مقایسه با سایر کشورهای نشان می دهد که اقتصاد مبتنی بر دریا به عنوان یکی از محرک­های اصلی اقتصاد آن جوامع درآمده است. (Colgan, ۲۰۱۳) بررسی اکوسیستم دریایی نشان دهنده ترکیبی از سرمایه ‌های طبیعی و جریان­های بازاری و غیر بازاری کالا و خدمات است. در بسیاری موارد، اکوسیستم دریایی به عنوان عامل تحویل ورودی­ های واسطه ­ای به چرخه اقتصادی صنایع وابسته به دریا هستند. صخره ‌های مرجانی نمونه ­ای از عناصر اکوسیستم دریایی ­اند که پناهگاه ماهی ­های کوچک خاص با ژنتیک ویژه هستند، در حالی که به طور همزمان ارزش­ های تفریحی برای گردشگری دریایی را نیز فراهم می­ کند.  دامنه و تنوع فعالیت­های اقتصادی انجام شده در اقیانوس‌ها از کشوری به کشوری دیگر تفاوت قابل توجهی دارد. تعداد صنایع موجود و طبقه بندی شده از ۶ طبقه در ایالات متحده تا ۳۳ طبقه در ژاپن متغیر است (OECD, ۲۰۱۶). برخی از صنایع ممکن است که در کشوری در دامنه صنایع دریایی قرار نگیرند و همین صنایع در کشوری دیگر جز صنایع دریایی محسوب شوند. به علاوه، تفاوت قابل توجهی بین کشورها در تعاریف و طبقه‌بندی ‌های مورد استفاده وجود دارد.

اقتصاد دریا در بیانات مقام معظم رهبری

جایگاه صنایع و اقتصاد دریا در اسناد بالادستی با توجه به ابلاغ مقام معظم رهبری درخصوص سیاست ­های کلی برنامه ششم توسعه به وضوح نقش اقتصاد دریا محور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی قابل مشاهده است. بندهای مرتبط با لزوم توجه به مقوله دریا در سیاست­های کلی برنامه ششم توسعه به عنوان نسخه اجرایی اقتصاد مقاومتی عمدتاً شامل موارد زیر است:

بند ۱۹ تقسیم کار و تعیین نقش ملی در مناطق، استان­ها، نواحی و سواحل و جزایر کشور با رعایت الزامات آن در چارچوب سیاست­های کلی مربوط، به منظور افزایش تولید ثروت ملی و حمایت دولت از سرمایه ­گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته و روستایی.

بند ۲۱ توسعه اقتصاد دریایی جنوب کشور در محور چابهار خرمشهر با تأکید بر سواحل مکران

بند ۲۳ توسعه بازارهای دریایی و ایجاد مناطق مهم اقتصادی در زمینه ‌های دارای مزیت

بند ۲۸ اولویت دادن به حوزه ‌های راهبردی صنعتی (از قبیل صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، حمل و نقل، مواد پیشرفته، ساختمان، فناوری اطلاعات و ارتباطات، هوافضا، دریا، آب و کشاورزی) و افزایش ضریب نفوذ فناوری ­های پیشرفته در آن­ها.

لزوم توجه به سواحل مکران طبق فرمایشات مقام معظم رهبری

در کتاب­های تاریخی به سرزمین بلوچستان، مکران یا مکوران گفته می­شود. این سرزمین از لحاظ موقعیت جغرافیایی به صورت سه بخش جداگانه در سه کشور ایران، پاکستان و افغانستان تقسیم شده است (آل احمد، برزگر، & منفرد، ۱۳۹۱).

سواحل مکران در ایران در گستره دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان قرار دارد.

الف- استان هرمزگان

در سواحل مکران این استان سه شهرستان میناب، سیریک و جاسک وجود دارد:

۱. میناب: مرکزیت شهر میناب در شرق استان و در فاصله ۹۵ کیلومتری شرق بندر عباس؛

۲. سیریک: مرکزیت شهر سیریک در جنوب شرقی استان و در فاصله ۱۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بندر عباس

۳. جاسک: مرکزیت شهر جاسک در غرب استان و در فاصله ۳۲۵ کیلومتری جنوب شرقی بندرعباس؛ آثار تاریخی و جاذبه­ های گردشگری این شهرستان عبارتند از: جنگل حرا،  دخمه و گورستان، رودخانه جگین،  چشمه‌ های آب گرم پوراف،  خلیج جاسک غربی و شرقی،  صنایع دستی،  رشته کوه ‌های بشاگرد،  صخره‌ های شنی،  امامزاده امیر دیوان

ب- استان سیستان و بلوچستان

در سواحل مکران این استان دو شهرستان کنارک و چابهار وجود دارد:

۱. کنارک: منتهی الیه جنوب شرقی ایران به مرکزیت کنارک و دارای دو بخش مرکزی و زر آباد می­باشد.

۲. چاربهار: این شهرستان به مرکزیت بندر چابهار دارای سه شهر، پنج بخش و یازده دهستان می­باشد و فاصله آن تا مرکز استان ۶۹۲ کیلومتر است. آثار تاریخی وجاذبه ‌های گردشگری شهرستان چابهار عبارتند از: خلیج چابهار،  

روستا و بندر تاریخی قیس، جنگل­های حرا،  گاندو،  تپه گل افشان،  قلعه تیس یا پرتغالی­ها،  درخت انجیر معابد،  تلگرافخانه انگلیسی­ ها،  تالاب لیپارو...

ویژگی­های انحصاری مکران که توجه رهبری انقلاب را به خود جلب نموده است

اگر کریدور شمال - جنوب را مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا فرض کنیم که به گفته کارشناسان در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزانتر است؛ این کریدور می­ تواند یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه باشد که کشورهای مسیر این کریدور را منتفع می­ کند.

اگرچه کریدور شمال- جنوب (NOSTRAC) در سال ۱۹۹۳ متعاقب برگزاری اجلاس کمیسیون اروپا وزرای حمل و نقل کشورهای عضو، تصویب شد اما عملکردها نشان می ­دهد که کشورهای منطقه تحت تاثیر تحولات سیاسی نتوانسته­ اند از این ظرفیت به طور کامل استفاده کنند. براساس اطلاعات موجود، این کریدور ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار کرده و اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرق دریای مکران یا دریای عرب به عنوان بندری استراتژیک به این کریدور در مبادله کالا به شرق کشور و همسایه‌های شرقی و آسیای میانه نقش مهمی ایفاد خواهد کرد.

بارها در صحبت‌ های مقام معظم رهبری و همچنین برخی از فرماندهان نظامی ارشد در سال­ های اخیر به توسعه سواحل مکران که نقطه اتصال کریدور شمال- جنوب است، مورد تاکید قرار گرفته است. در سال‌های قبل از ظرفیت ­های این منطقه مهم و استراتژیک غفلت شده و این منطقه از کشور از رونق چندانی برخوردار نیست و معظلاتی مثل بیکاری، فقر، قاچاق و از همه خطرناک‌تر نفوذ برخی گروهک‌های تروریستی نیز از پاکستان از مشکلات این مناطق به حساب می­آید.

مقام معظم رهبری در دیدار خود با فرماندهان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۹ آذر ۱۳۹۳ فرمودند: «مسئله آبادسازی سواحل مکران نیز جزء همین کارهای اساسی است که باید با همکاری دولت، برنامه‌های مورد نظر در این منطقه با سرعت بیشتری دنبال شود».

کریدور شمال ـ جنوب فرصتی استثنایی است، چه آنکه بخش مهمی از آن از خاک ایران‌ می ‌گذرد. در حال حاضر مهمترین و مناسب ترین حلقه ترانزیت کالا بین آسیا و اروپا به شمار می ‌رود. چه آنکه این کریدور از حوزه اقیانوس هند (بندر بمبئی) آغاز و از طریق دریا به بندرعباس درجنوب ایران متصل‌ می‌ ‌شود. به طوری که کالاها می ‌توانند در داخل خاک ایران بوسیله حمل و نقل جاده‌ای و یا ریلی به بنادر شمال کشور (بندر انزلی و بندر امیرآباد) انتقال یافته و سپس از طریق دریای خزر به بنادر آستاراخان و لاگان روسیه حمل شوند.

الزامات توسعه حمل و نقل دریایی در ایران

برای توسعه حمل و نقل دریایی یکی از نیازهای اصلی کشور تهیه و تامین شناورهای لازم است؛ براساس برآوردهای انجام شده ایران طی ۱۰ سال آینده، سالانه به طور میانگین حدود ۷ / ۳ میلیارد دلار انواع شناور و صنایع فراساحل لازم دارد که این امر به تأمین مالی از سوی صندوق توسعه ملی و نظام بانکی کشور نیازمند است.

چالش اصلی در امر خدمات مستقیم و پشتیبانی زنجیره تأمین صنعت حمل ونقل دریایی در کشورهای مختلف با هر سطحی از توسعه، چگونگی رقابت ­پذیر ساختن مؤسسات، بنگاه‌ها و فعالان صنعت حمل ونقل دریایی در مقیاس جهانی و تضمین حفظ شرایط رقابت­ پذیری است. اصولاً کشورها برای توسعه قابلیت ­های فنی، نیازمند کسب دانش خاص در سطح مؤسسات، مهارت و تجربه از طریق یک فرآیند یادگیری تجمعی هستند که این امری دشوار و زمانبر است. همچنین براساس فناوری مورد نظر و سطح توسعه ­ای کشور این فرآیندها ممکن است با هزینه‌های سنگین، خطر زیاد و عدم قطعیت همراه باشند.

ظرفیت بندری کشور در زمینه اقتصاد دریا

ظرفیت اسمی بنادر تجاری کشور حدود ۲۰۹ میلیون تن، ظرفیت کانتینربری بنادر تجاری کشور معادل ۸ / ۴ میلیون (تی‌ای یو TEU)، ظرفیت ناوگان نفتی کشور ۱۵ میلیون تن و ظرفیت جابجایی مسافر دریایی نیز حدود ۱۸ میلیون نفر است اما آمارها نشان می­دهد که بخش مهمی از این ظرفیت­ ها همچنان خالی است. از سوی دیگر این ظرفیت­ ها باتوجه به اهیمت اقتصادی امکان توسعه بسیار زیادی هم دارند. هم اکنون بیش از ۹۰ درصد صادرات و واردات کشور از طریق بنادر کشور انجام‌ می‌شود و سالانه ۴۰ هزار فروند کشتی از تنگه هرمز عبور می­ کنند که ۱۴ هزار کشتی بزرگ اقیانوس پیما و نفتکش بوده و همچنین سالانه ۱۱۰ میلیون تن کالا در بنادر تجاری و ۱۳۵ میلیون تن کالای نفتی در بنادر نفتی کشور جابه جا می ­شود(سازمان بنادر  و دریانوردی، ۱۳۹۵).

گردشگری دریایی و ساحلی حلقه مفقوده در  اقتصاد دریای ایران

گردشگری دریایی، مطابق با تعاریف بین ­المللی «آن دسته از فعالیت­ های تفریحی است که شامل سفر به دور از محل اقامت و به مکان یا محلی که به عنوان میزبان بر محیط زیست دریایی تمرکز دارد»، می ­باشد. بنابراین، شامل طیف گسترده­ ای از فعالیت­ها، مانند غواصی و زیر آبی، موج سواری، ماهی­گیری، مشاهده پستانداران و پرندگان دریایی، کشتی کروز و صنایع کشتی سازی، تمام فعالیت­های ساحلی، قایقرانی در دریا، بازدید از روستاهای ماهی­گیری و فانوس­های دریایی، موزه دریایی، قایقرانی پارویی و موتوری، حوادث/ رویدادهای دریایی، گردشگری در قطب شمال و قطب جنوب و موارد مشابه می­شود.

در این میان کشور ما با برخورداری از جاذبه‌های بالقوه و بالفعل خود در گردشگری دریایی به جز در مواردی محدود مانند طرح­های سالم سازی در سواحل شمالی کشور و مراکز تفریحات و ورزش­های آبی در شمال و جنوب و تعداد محدودی شناورهای تفریحی و گشت­های دریایی، نه تنها در میان کشورهای فعال در این زمینه جایگاهی ندارد بلکه در سطح ملی نیز رضایت بخش نیست. در خصوص وضعیت فعالیت­های گردشگری دریایی اطلاعات به روز و مطابق با تعاریف واحد در سطح کشور، موجود نمی ­باشد. لذا در صورت فعال شدن هر بخش از فعالیت­ها، مطمئنا شاخص­ های آماری مرتبط با آن گسترش خواهد یافت، بدین منظور شاخص ­های موجود و یا قابل احصاء در حال حاضر به شرح جدول۲اعلام می­ گردد.

کد خبر: ۱۹٬۸۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha