۱۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
چرا گروه خودرویی در بازار منفی، مثبت است؟
کارشناس بورس در گفتگو با بازار تشریح کرد؛

چرا گروه خودرویی در بازار منفی، مثبت است؟

روحی کارشناس بورس گفت: سرمایه گذاری در گروه خودرویی هم می تواند با ریسک هایی همراه باشد اما در کوتاه مدت و میان مدت به دلیل عرضه در بورس کالا و افزایش تیراژ تولید روند مثبتی در بازار سهام خواهند داشت.

بازار؛ گروه بورس: گروه خودرویی بار دیگر مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت و در حالی که سایر گروه ها روندی نزولی پیدا کرده اند اما معاملات نمادهای خودرویی و قطعه ساز با رنج مثبت دنبال می شود و همین موضوع برای بسیاری از سهامداران جای سوال دارد، یک کارشناس بورس در همین رابطه اعلام کرده که سرمایه گذاری در گروه خودرویی هم می تواند با ریسک هایی همراه باشد اما در کوتاه مدت و میان مدت به دلیل عرضه در بورس کالا و افزایش تیراژ تولید روند مثبتی در بازار سهام خواهند داشت.

یک کارشناس بازار سرمایه درباره روند گروه خودرویی در بورس با تاکید بر اینکه از لحاظ فنی و تخصصی در حوزه مالی، سرمایه گذاری در صنعت خودرو به دلیل نداشتن جذابیت هایی نظیر eps و dps و افزایش سرمایه از محل سود انباشته صحیح و اصولی نیست، گفت: به طور قطع با نگاهی به گذشته متوجه می شویم که به نسبت گروه هایی نظیر فلزات اساسی و کانه های فلزی و پتروشیمی و پالایشی از بازدهی کمتری نیز برخوردار هستند و این موضوع بر کسی پوشیده نیست. اما در صنعت خودرو با پارامترهایی مواجه هستیم که نشان دهنده گذار از بحران این چند سال اخیر است.

تحقق پارامترهای فعلی نظیر افزایش حاشیه سود و فاصله گرفتن از نقطه سر به سر با عرضه در بورس کالا و افزایش تیراژ تولید برای خودروسازان با p/s بسیار پایین نوید بخش روزهای خوبی برای این صنعت است

رضا روحی با بیان اینکه سرمایه گذاری در گروه خودرویی هم می تواند با ریسک هایی همراه باشد، افزود: عبور از بحران در صنعت خودرویی بدان معنا نیست که این قبیل شرکت ها در حوزه سود سازی به شرایط ایده آلی خواهند رسید، چرا که مشکلات این صنعت به دلیل انحصار و مافیا و فساد و عدم بهره وری و ... به صورت کامل حل شدنی نخواهد بود و نیازمند یک انقلاب و رنسانس جدی در این صنعت است که به نظر بنده رخ نخواهد داد.

او با تاکید بر اینکه سیاست های جدید در حوزه عرضه خودرو چشم انداز جدیدی را برای این صنعت تعریف کرده است، اظهار کرد: تحقق پارامترهای فعلی نظیر افزایش حاشیه سود و فاصله گرفتن از نقطه سر به سر با عرضه در بورس کالا و افزایش تیراژ تولید برای خودروسازان با p/s بسیار پایین نوید بخش روزهای خوبی برای این صنعت است که سبب جذابیت سرمایه گذاری کوتاه مدت و حداکثر میان مدتی می شود.

این کارشناس بورس با اشاره به اینکه جذابیت گروه خودرویی در همان ابتدای ورود خودرو به بورس کالا بیشتر بود، اظهار کرد: تاکید بر این ارزندگی گروه خودرو در اوایل امسال و در قیمت های پایین تری انجام گرفته و در قیمت های فعلی توصیه ای نمی شود.

معاملات بازار خودرو در بورس کالا تحت تاثیر هیجانات

روحی با اشاره به اینکه معاملات بازار خودرو در بورس کالا هم تحت تاثیر هیجانات بازار آزاد است، اظهار کرد: از این رو برای آن دسته از افرادی که قصد خرید خودرو در بورس کالا دارند نیز توصیه می شود که در هر قیمتی اقدام به ثبت سفارش خرید نکنید و صرفا قیمت های کاذب فعلی در بازار را به عنوان مرجع در نظر نگیرید، زیرا افزایش عرضه خودرو در بازار و متعادل شدن عرضه و تقاضا به خصوص در تاریخ های موعد تحویل توسط کارخانه می تواند روی قیمت ها تاثیر بگذارد، برای مثال یکی از دلایل افزایش سرسام آور خودرو ۲۰۷ اتوماتیک در بازار آزاد کمبود و کمیاب بودن آن به دلیل عرضه پایین آن توسط ایران خودرو بود و در شرایط فعلی و با عرضه مداوم در بورس کالا عطش خریداران در بازار به مرور کاسته خواهد شد.

حداقل در کوتاه مدت تداوم رشد نرخ دلار وجود ندارد به همین دلیل ولع خریداران خودرو هم از بین می رود از این رو نباید به هر قیمت در شرایط نابسامان فعلی اقدام به خرید کرد

او افزود: یکی از دلایل عمده ولع خریداران خودرو در روزهای فعلی امیدواری نسبت به تداوم رشد نرخ دلار است که متناسب با همین سوگیری ذهنی قیمت های بالاتری را در سه ماه پیشرو برای خودرو متصور هستند که به نظر می رسد حداقل در کوتاه مدت این مورد محقق نخواهد شد. از این رو باید احتیاط لازم در خرید خودرو نیاز است و نباید به هر قیمت در شرایط نابسامان فعلی اقدام به خرید کرد و برای جلوگیری از زیان و حداقل کاهش نیافتن بازده مورد انتظار خریداران است، منتظر کاهش التهابات بود، هرچند در بلند مدت با شرایط فعلی اقتصاد کشور هیچ کالایی نزول قیمتی را تجربه نخواهد کرد.

کد خبر: ۱۹۷٬۳۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha