۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۸
سفر هیات ایرانی به هند برای تعیین تکلیف بندر چابهار| ماجرای کانتینرهای متروکه بندر شهید رجایی چیست؟
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد

سفر هیات ایرانی به هند برای تعیین تکلیف بندر چابهار| ماجرای کانتینرهای متروکه بندر شهید رجایی چیست؟

صفایی، مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی از سفر هیئت ایرانی به هند برای تعیین تکلیف قرارداد بلند مدت سرمایه‌گذاری در چابهار خبر داد و گفت: کانتینرهای متروکه خالی در بندر شهید رجایی تعیین تکلیف شد.

بازار؛ گروه راه و مسکن: علی اکبر صفایی در حاشیه نمایشگاه حمل و نقل با اشاره به اینکه در رابطه با سفرهای دریایی مصوبه تخفیف ۸۰ درصدی سوخت به کشتی‌های مسافربری به مقصد کشورهای خارجی مهیا شده است گفت: در حال حاضر ظرفیت سفر بین بندرعباس و بندر شارجه و همچنین خرمشهر و کشور عراق وجود دارد و در مذاکرات اخیر ایران و چین به توافقات بسیار مثبتی در حوزه دریایی پرداخته شد.

وی با اشاره به تعیین تکلیف قرارداد بلند مدت سرمایه‌گذاری در چابهار گفت: بر سر اختلافات موجود با هندی‌ها مذاکراتی داشته‌ایم، در این راستا هفته آینده تیم ایرانی به هند سفر می‌کند تا قرارداد بلندمدت سرمایه‌گذاری در بندر چابهار تعیین تکلیف شود.

صفایی در خصوص با متروکه اعلام شدن کانتینرهای خالی در بندر شهید رجایی گفت: تعدادی از کانتینرها بوده که سال‌های سال در بندر شهید رجایی از آنها به عنوان جایی برای استراحت استفاده می‌شد بنابراین برای تعیین تکلیف این کانتینرها پیگیریهای فراوانی انجام گرفت اما مراجعه کننده نداشتیم که در ادامه با ورود مرجع قضایی این کانتینرها تعیین تکلیف شدند.

اعلام متروکه شدن کانتینرهای خالی وجود ندارد و اگر جایی کسی این اظهارات را مطرح کرده است حرف صحیحی نیست. از شرکت‌های کشتیرانی خواهش کردیم کانتینرهای خالی خود را در بنادر منطقه توزیع کنند

مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: اعلام متروکه شدن کانتینرهای خالی وجود ندارد و اگر جایی کسی این اظهارات را مطرح کرده است حرف صحیحی نیست. از شرکت‌های کشتیرانی خواهش کردیم کانتینرهای خالی خود را در بنادر منطقه توزیع کنند.

وی با تشریح ظرفیت ۳۵ میلیون تنی بنادر شمال کشور گفت: در مسئله کالاهای اساسی، از ابتدای سال تاکنون، تخلیه کالاهای اساسی به عدد ۱۷.۹ میلیون تن رسیده و میزان کالاهایی که در بندر موجود است، ۸.۴ میلیون تن به حساب می‌آید و ۸ فروند کشتی چند منظوره به ظرفیت بنادر شمال کشور اضافه شد و ۸ فرورند نیز در دست ساخت است. چهار فروند نیز در شرکت کشتی‌سازی داخلی در حال ساخته شدن است.

وی افزود: در خصوص جلسات بسیار زیادی که در سطح وزارتخانه و سازمان بنادر با روس‌ها داشته‌ایم باید عنوان کنم که کلیات توافقات انجام شده با روس‌ها موارد خوبی است اما هنوز هیچ‌کدام از آنها به قرارداد نرسیده است. با توجه به شرایط ویژه بنادر و نقش ایران در تجارت خارجی روسیه‌،‌ به دنبال نهایی شدن این توافقات هستیم.

صفایی اضافه کرد: روسیه قول داده در بنادر ایران حضور داشته باشد که در این زمینه اراضی در بنادر کشور به آنها اختصاص یافته است.

صفایی در خصوص سفر معاون نخست وزیر چین به تهران گفت: جلسات خوبی با چینی‌ها داشته‌ایم و توافقات کلی انجام شده است. در این زمینه پروژه‌هایی که سرمایه‌گذاران چینی امکان حضور در آن را دارند بررسی شده و منتظر هستیم تا سفرهای بعدی به نتایج ملموسی در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی چین در ایران برسیم.

وی ادامه داد: کلیات توافقاتی که با کشور روسیه داشتیم، موارد بسیار عالی است اما هیچ یک از این توافقات به قرارداد ختم نشده و امیدواریم در این مسیر تعجیل شده و هر طرف ایران و روسیه از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

کد خبر: ۱۹۵٬۳۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha