۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۵
قیمت برنج خارجی ۲ برابر می‌شود
دبیر انجمن واردکنندگان برنج در گفت‌وگو با بازار:

قیمت برنج خارجی ۲ برابر می‌شود

کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به انتقال برنج از گروه کالایی ۱ به گروه کالایی ۲ و تخصیص ارز نیمایی به جای ارز دولتی، گفت: با این تفاسیر قیمت برنج خارجی حدودا ۲ برابر قیمت سابق می‌شود.

یاسمن بلوردی؛ خبرگزاری بازار- قیمت برنج های خارجی در روزهای اخیر روندی افزایشی داشته ومسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج در خصوص نوسانات قیمت برنج خارجی گفت: یک روند برای واردات برنج وجود دارد که این واردات حدودا ۵ ماه است تعطیل شده و علتش هم این بوده که ارز آن را مشخص نکرده بودند. به عبارت دیگر مشخص نشده بود که قرار است  برای واردات برنج ارز دولتی بدهند یا ارز نیمایی.

کشاورز تاکید کرد: بانک مرکزی ۵ ماه ما را معطل کرد و به این ترتیب ۵۰۰ هزار تن کالای ما در بنادر رسوب کرد.

وی با بیان اینکه هفته قبل به ما اعلام کردند که برنج از گروه کالایی ۱ به گروه کالایی ۲ منتقل شده و ارز نیمایی باید به آن تعلق بگیرد، افزود: آن زمان که ما با ارز دولتی وارد می کردیم قیمت مصوب کیلویی ۸ هزار تومان بود. اما چون در این مدت کمبود بود بعضا با قیمت بالاتری در بازار فروخته می شد و ما در بازار شاهد گرانی برنج خارجی بودیم.

کشاورز خاطرنشان کرد: الان که قرار است برنج خارجی با ارز نیمایی وارد شود قیمت پایه‌اش حداقل ۲ برابر قیمت سابق می گردد. به این ترتیب قیمت آن حداقل کیلویی ۱۶ هزار تومان می‌شود. البته باز هم بستگی به رقابت دارد چون ارز آزاد است و ممکن است افرادی باشند که سود کمتری بگیرند اما به طور کلی می‌توان گفت قیمت آن حدودا ۲ برابر می شود.

قرار است برنج خارجی با ارز نیمایی وارد شود که یعنی قیمت پایه‌اش حداقل ۲ برابر قیمت سابق می گردد. و قیمت آن حداقل کیلویی ۱۶ هزار تومان می‌شود. 

برنج خارجی تنها کالای گروه ۱ بود که مستقیما به دست اقشار ضعیف می‌رسید

دبیر انجمن واردکنندگان برنج اظهار داشت: ما بسیار تلاش کردیم و همه جا اعلام کردیم که در گروه کالایی ۱ که ارز دولتی میگرفتند تنها کالایی که مستقیما به دست ۶ دهک اقشار ضعیف جامعه می رسید برنج بود و تنها آنها مصرف کننده بودند. در حالی که الان کالاهایی مانند روغن، گوشت، مرغ، تخم مرغ و غیره که با ارز دولتی وارد می شود مورد مصرف تمام اقشار جامعه از فقیر گرفته تا غنی می باشد. درواقع ما اصرار داشتیم که برنج خارجی چون تنها کالایی است که به دست اقشار ضعیف میرسید اجازه ندهند گران شود اما دولت زیربار نرفت و ارز آن را نیمایی کردند.

کشاورز گفت: با این تفاسیر اتفاقی که می افتد این است که کسی که ۱۰ کیلوگرم برنج را با قیمت ۸۰ هزار تومان  خریداری میکرد  الان نهایتا ۵ کیلوگرم را با همان مبلغ میتواند خرید کند و این به این معنا است که سبد غذایی و سفره مردم کوچکتر میشود.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ میلیون نفر از مردم مصرف کننده برنج خارجی هستند، افزود : وقتی قیمت برنج ایرانی بالای ۲۰ هزار تومان است این امکان برای این افراد وجود ندارد که برنج ایرانی مصرف کنند.

تنها یک ماه برای واردات برنج فرصت داریم

کشاورز با اشاره به ۵۰۰ هزار تن برنج وارداتی رسوب شده در بنادر گفت: ترخیص این کالا در وضعیت بلاتکلیفی مانده است چون ارز به ما نداده اند و منتظر هستیم که بانک مرکزی ارز نیمایی را بدهد و بتوانیم این کالاها را وارد کشور کنیم. این در حالی است که قرار بود از هفته قبل ارز تخصیصی را به ما بدهند اما تا به امروز هنوز خبری نشده است.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر بازار با کمبود هم مواجه شود ما یک ماه بیشتر وقت نداریم چون با شروع برداشت برنج دوره ممنوعیت واردات برنج  از اول مردادماه آغاز می شود. بنابراین از دولت درخواست داریم ارز را  بدهند تا قبل از دوره ممنوعیت حداقل بتوانیم این ۵۰۰ هزار تن کالا را وارد کنیم و در سطح کشور توزیع شود.

کد خبر: ۱۹٬۵۱۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha