۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۲:۲۰
صنعت تایر توانمند در تامین نیاز داخل

صنعت تایر توانمند در تامین نیاز داخل

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران گفت: با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش بنیان ۵۰ درصد ماشین آلات مورد نیاز خطوط تولید در داخل ساخته می‌شود.

به گزارش بازار، حمیدرضا عبدالملکی افزود: صنعت تایر متشکل از ۱۱ واحد تولیدی است که در تولید انواع تایر خودروهای سواری، باری، اتوبوسی، نیمه سنگین، خودروهای کشاورزی و معدنی، همچنین تیوب فعالیت می‌کنند این صنعت سال گذشته حدود ۲۱ و نیم میلیون حلقه لاستیک خودروی سواری، تولید شد که با این میزان تولید، تقریبا ۹۰ درصد نیاز داخل را تامین کردیم.

وی اضافه کرد: ظرفیت کشور در تولید لاستیک بایاس حدود ۸۰۰ هزار حلقه است که نیاز کشور ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار حلقه است که مازاد آن صادر می‌شود. اما در حوزه لاستیک‌های سنگین رادیال، نیاز داخل یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه است که ۴۰۰ هزار حقله توسط یک شرکت داخلی تولید می‌شود و ۳۰۰ هزار حلقه نیز قرار است در شرکت داخلی دیگری تولید شود بنابراین کمبود ما در حوزه لاستیک‌های باری رادیال است.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر گفت: تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار حلقه لاستیک برای امسال برنامه ریزی شده بود که اگر تحقق یابد در حوزه تولید لاستیک‌های سواری، به خودکفایی کامل خواهیم رسید.

عبدالملکی با اشاره به اینکه از مجموع ۲۴ میلیون حلقه تایری که تولید شده حدود ۳ میلیون حلقه تایر مربوط به لاستیک‌های باری، اتوبوسی، نیمه سنگین و معدنی است افزود: یکی از اقدامات مهمی که در یکی دو سال گذشته در این صنعت انجام شده، تولیدتایر خودروهای اس یو وی و شاسی بلند است که می‌توان گفت به سمت خودکفایی پیش می‌رویم.

وی گفت: تنها چالش در حوزه خودروهای سواری، واردات تایر رینگ‌های ۱۶ به بالا است، اما در رینگ‌های ۱۳ تا ۱۶ نیاز به واردات نیست، زیرا به راحتی با تولید داخل، نیاز تامین می‌شود.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران ادامه داد: در بخش رینگ ۱۶ به بالا هم نیاز داخل، یک میلیون تا یک و نیم میلیون حلقه است که شرکت‌های تولید کننده داخلی در این زمینه اقدامات مثبتی انجام داده اند.

عبدالملکی گفت: در حوزه لاستیک‌های سنگین، ۳۰ درصد نیاز بازار را شرکت‌های تولید کننده داخلی تامین می‌کنند.

وی افزود: در حوزه لاستیک‌های تی وی آر که جز لاستیک‌های باری سنگین محسوب می‌شود، یک میلیون و ۴۰۰ هزار حلقه لاستیک رادیال نیاز داخل است که ۴۰۰ هزار حلقه توسط تولیدکننده داخلی، تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه سه چالش مهم در صنعت تایر وجود دارد ادامه داد: مهمترین چالشی که در یکی دو سال اخیر در این صنعت مشاهده می‌شود بحث قیمت گذاری دستوری است که منجر به کاهش سود و حتی زیان ده شدن این صنعت شده است.

وی گفت: طبق توافقی که اواخر سال ۱۳۹۹ با وزارت صمت کردیم قرار شد شرکت‌های تولیدی همه آمار فروش را در سامانه جامع تجارت ثبت کنند و همه محصولات این صنعت از شمول قیمت گذاری خارج شوند که با این روش تولید صنعت تایر در همان سال، ۲۰ درصد رشد داشت متاسفانه در سال ۱۴۰۰ این روند دوباره بر عکس شد و وزارت صمت بدون مشورت با انجمن صنفی صنعت تایر، تایر خودرو را مشمول قیمت گذاری دستوری کرد.

عبدالملکی افزود: آخرین افزایش نرخ تایر مربوط به آذرما ۱۳۹۹ بود، در نیمه اول سال ۱۴۰۰ درخواست افزایش نرخ تایر کردیم که از سوی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان به دلیل اینکه تایر مشمول قیمت گذاری دستوری است پذیرفته نشد.

وی اضافه کرد: حاشیه سود صنعت تایر در سال گذشته ۳ تا ۱۱ درصد بود در صورتیکه مواد اولیه این صنعت تورم بیش از ۷۷ درصدی را شاهد بود که موجب شد این صنعت با کاهش سود مواجه شود.

عبدالملکی با اشاره به اینکه واحد سوددهی در صنعت تایر وجود ندارد گفت: اکثر شرکت‌های تولیدی که بیش از ۹۰ درصد سهم بازار تولید داخل را دارند بورسی هستند که نتیجه قیمت گذاری دستوری است.

وی افزود: هم اکنون اختلاف قیمت محصول تولید شده با قیمت بازار ۱۵ تا ۶۰ درصد است و این اختلاف قیمت از جیب تولید کننده به سمت بازار می‌رود و اگر به همین وضع ادامه پیدا کند فعالیت شرکت‌های تایرسازی با چالش روبرو خواهد شد.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به اینکه ۳۰ درصد مواد اولیه صنعت تایر وارداتی است که قیمت آن بر اساس نرخ جهانی و ارز نیمایی تامین می‌شود گفت: عوامل دیگری مانند شناور بودن قیمت در داخل، نوسان نرخ ارز و جنگ اوکراین و روسیه موجب شد انرژی در دنیا گران شود و در نتیجه بر قیمت مواد شیمایی هم تاثیر بگذارد.

عبدالملکی افزود: ۷۰ درصد مواد اولیه از تولید کنندگان داخلی و از طریق بورس تامین می‌شود بنابراین ۱۰۰ درصد قیمت مواد اولیه این صنعت، شناور است؛ بنابراین آیا می‌شود قیمت نهایی کالایی برای مصرف کننده ثابت باشد، اما قیمت مواد اولیه آن در زنجیره تامین شناور و آن صنعت روی پای خود بایستد؟

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری دومین چالش صنعت تایر، است گفت: ۴۵۰ هزار تن انواع تایر خودرو نیاز داخل است که ۳۰۰ هزار تن در داخل تولید و بقیه از طریق واردات تامین می‌شود ضمن اینکه تولید هر کیلوگرم تایر در داخل، کمتر از یک دلار ارزبری دارد، اما در واردات حداقل ۳ و نیم دلار هزنیه می‌شود.

عبدالملکی افزود: متاسفانه به دلیل زیان ده بودن این صنعت، همه سرمایه گذاران با چالش مواجه شده اند و حاضر به ادامه فعالیت نیستند حتی بانک‌ها هم حاضر نیستند نه تنها در حوزه سرمایه در گردش تسهیلات دهند، بلکه در طرح‌ها هم مشارکت نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بحث صادرات سومین چالش در صنعت تایر است گفت: پس از بررسی‌ها و پیگیری‌ها مجوز صادرات ۱۰ درصد از تولیدات تایر خودروهای سواری و ۳۰ درصد تایر لاستیک‌های کشاورزی صادر شد.

این عضو هیئت مدیره انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان اینکه اولویت نخست ما تولید لاستیک‌های سواری ۲۵ هزار تنی است، اما به دلیل زیان ده بودن این صنعت هیچ بانکی و سرمایه گذاری در این زمینه سرمایه گذاری نمی‌کند گفت: یک شرکت داخلی هم اکنون دو واحد ۵۰ هزار تنی و ۲۵ هزار تنی تولید تایر رادیال را در لرستان و کرمان احداث کرده است.

کد خبر: ۱۹۵٬۰۴۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha