۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۶
 بازار خودرو در انتظار کاهش قیمت‌ها

بازار خودرو در انتظار کاهش قیمت‌ها

پیش‌بینی می‌شود با تدابیر همه‌جانبه وزارت صمت از جمله تسهیل واردات خودرو به‌زودی شاهد کاهش قیمت‌های کاذب در بازار باشیم.

به گزارش بازار به نقل از ایبِنا، هم زمان با رشد نرخ ارز در روزهای اخیر، شاهد افزایش قابل توجه قیمت‌ها در بازار خودروهای داخلی و خارجی هستیم. این در حالی است که بازار همچنان در انتظار ورود خودروهای وارداتی است. وزارت صمت اخیرا اعلام کرده به‌زودی شاهد کاهش قیمت‌های کاذب در بازار خودرو خواهیم بود.

با اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه سایه فرصت دلالی و سوداگری از سر بازار خودرو برداشته خواهد شد و پس از آن قیمت خودرو تعدیل می‌شود. روند افزایشی قیمت خودرو در حالی است که آمار وزارت صمت نشان می‌دهد از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا نیمه آذرماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تحویل خودرو توسط دو خودروساز اصلی کشور به مشتریان ۱۸۷ هزار دستگاه بیشتر شده و رشد ۳۲ درصدی داشته است. سال گذشته تا نیمه آذرماه دو خودروساز اصلی کشور ۵۷۷ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان داده بودند که امسال به ۷۶۴ هزار دستگاه افزایش یافته است.

تولید انواع خودرو در هشت ماه ابتدایی امسال به ۷۴۸ هزار دستگاه رسید که بالاترین رقم در چهار سال اخیر محسوب می‌شود. تولید خودرو در هشت ماه ابتدایی نخست امسال ۱۵ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل، ۲۰ درصد بیشتر از سال ۱۳۹۹ و ۵۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۱۳۹۸ بوده است.

همچنین تولید خودروهای ناقص توسط دو خودروساز اصلی کشور در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۹۱ درصد کاهش یافت. تا نیمه آذرماه سال گذشته مجموع خودروهای تولیدی دارای نقص قطعه ۵۰۸ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به ۴۷ هزار دستگاه کاهش یافته است.

وزارت صمت اعلام کرده است: خودروهای انبارشده در پارکینگ خودروسازان به علت نقص قطعه در سال ۱۴۰۱ تقریباً صفر شده است. مجموع تعداد خودروهای کف پارکینگ در خودروساز اصلی کشور تا آبان‌ماه سال گذشته ۱۶۵ هزار دستگاه بود که در مدت مشابه امسال به یک‌هزار و ۶۱۸ دستگاه کاهش یافته که نشان‌دهنده کاهش ۹۹ درصدی خودروهای کف پارکینگ و به عبارتی صفر شدن آن است.

در واقع التهاب در بازار خودرو و به هم خوردن توازن عرضه و تقاضا، به عملکرد دولت گذشته بازمی‌گردد که به بهانه تحریم‌ها قدمی برای رفع مشکلات این صنعت برنداشت که سبب سقوط شدید تولید خودرو شد. صنعت خودرو در شرایطی به دولت سیزدهم تحویل داده شد که ده‌ها هزار خودروی ناقص در کف پارکینگ خودروسازان مانده بود، بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان سر به فلک کشیده بود، زنجیره تامین قطعات خودرو از هم گسیخته بود، زیان خودروسازان رو به افزایش و صحبت از ورشکستگی در میان بود.

عرضه خودرو در بورس کالا قیمت خودرو را کاهش می‌دهد
با عرضه خودروها در بورس کالا، اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار کاهش می‌یابد و فضای دلالی در بازار خودرو که باعث ایجاد تقاضای کاذب شده است، از بین می‌رود. از طرفی درآمد کارخانه‌ها از فروش خودروهایشان افزایش می‌یابد و آن‌ها می‌توانند این درآمد به دست آمده را برای افزایش تولید و کیفیت محصولات خود استفاده کنند که این هم باعث افزایش عرضه می‌شود؛ بنابراین طبق قانون عرضه و تقاضا در اقتصاد با افزایش عرضه و کاهش تقاضای تعادل عرضه و تقاضا در قیمت پایین تری اتفاق می‌افتد و می‌توانیم با کاهش قیمت خودرو مواجه باشیم.

در این باره یک کارشناس صنعت خودرو اظهار کرده است: کلیت ماجرای عرضه خودرو در بورس بسیار مثبت بوده است، زیرا رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار که همیشه به جیب دلال می‌رفت، از بین رفت و مبالغ حاصل از فروش خودرو به جیب تولیدکننده رفته و مصرف کننده نیز نسبت به قیمت بازار سود کرد.

وی با اشاره به تدابیری که برای عرضه خودرو در بورس اندیشیده شده، گفت: کف عرضه افزایش خواهد یافت به شکلی که خودروسازان بخش خصوصی در هر دور ملزم به عرضه ۵۰۰ دستگاه و خودروسازان بزرگ در هر دور ملزم به عرضه ۲ هزار دستگاه خودرو شده‌اند بنابراین همین افزایش عرضه منجر به پایین آمدن خریدهای غیرواقعی و قیمت سازی‌های کاذب می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با تدابیر همه‌جانبه وزارت صمت از جمله تسهیل واردات خودرو و عرضه خودرو در بورس کالا و از طرفی تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، به‌زودی شاهد کاهش قیمت‌های کاذب در بازار باشیم.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha