۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
روند کاهشی رشد نقدینگی در سال جاری| فروش اموال مازاد بانک‌ها ماهانه رصد می‌شود
رئیس کل بانک مرکزی مطرح کرد

روند کاهشی رشد نقدینگی در سال جاری| فروش اموال مازاد بانک‌ها ماهانه رصد می‌شود

صالح آبادی، رییس کل بانک مرکزی گفت: رشد دوازده ماهه نقدینگی به ۳۴.۳ درصد کاهش یافته که نشان از روند منفی رشد نقدینگی در سال جاری دارد.

به گزارش بازار، علی صالح آبادی رییس کل بانک مرکزی صبح امروز یکشنبه در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه اظهار داشت: رسانه نقش بسیار مهمی در تنویر افکار عمومی دارد. اطلاع رسانی موضوع بسیار مهمی است. مردم بر اساس اطلاعات و تحلیل تصمیم میگیرند. اصحاب رسانه می‌توانند با اطلاع‌رسانی درست در این راستا کمک کنند. هم اطلاعات درست مهم است و هم تصمیم درست مهم است.

وی افزود: در بحث آمارهای کلان اقتصادی، موضوع مهم کنترل نقدینگی و پایه پولی و تورم است، پایه پولی در پایان آبان امسال نسبت به اسفند سال گذشته، ۲۰.۵ درصد رشد داشته است. این رقم برای نقدینگی نیز به ۲۰.۲ درصد رسیده است.

صالح‌آبادی ادامه داد: در ابتدای دولت رشد دوازده ماهه نقدینگی به ۴۲.۸ درصد رسیده بود که الان این رقم ۳۴.۳ درصد است که نشان از روند منفی رشد نقدینگی در سال جاری دارد.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: ما از ابتدای سال جاری و اواخر سال گذشته کمیته پولی و نقدینگی را فعال کردیم و این کمیته وظیفه رصد دارد تا بتوانیم تصمیمات درستی بگیریم، بر این اساس برنامه‌ریزی داریم که امسال رشد نقدینگی به زیر ۳۰ درصد برسد.

وی افزود: همچنین در ابتدای سال ۱۴۰۱ برنامه ریزی بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اینگونه بود تا کمیته مشترک تشکیل دهیم، چراکه رفتارهای مالی دولت اثر خودش را بر پایه پولی می‌گذارد. یکی از تصمیمات در ابتدای سال این بود که برخلاف سال‌های گذشته، امسال تنخواه پرداخت نکنیم و درنتیجه این اقدام، رشد نقدینگی در فروردین ماه امسال منفی شد.

رئیس کل بانک مرکزی یکی دیگر از موضوعات مهم را خرید ارزهای ناشی از فروش نفت و فرآورده‌ها از دولت دانست و گفت: طبق قانون باید این ارزها خریداری و در بازار فروخته شود و ریال ناشی از آن در اختیار دولت قرار بگیرد. بر این اساس خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در آبان ۱۴۰۱ نسبت به آبان ۱۴۰۰ رشد ۱۷.۹ درصدی و نسبت به اسفندماه ۱۴۰۰ رشد ۳.۸ درصدی داشته که نشان می‌دهد بانک مرکزی عملکرد خوبی در فروش ارزهای دولت داشته است.

صالح آبادی ادامه داد: موضوع دیگر، مطالبات بانک مرکزی از دولت است که در این زمینه تلاش شده از سپرده‌های دولت نزد بانک مرکزی استفاده شود.

وی درمورد ریپو هم توصیح داد: عملیات ریپو در ماه‌های اخیر روند کاهشی داشت. البته اخیرا مقداری افزایش یافت که علت آن این بود که جمع آوری منابع بانک مرکزی از بازار افزایش یافت و ما ناچار بودیم برای تامین نقدینگی بازار این سیاست پولی را اجرا کنیم.

وی در ادامه با اشاره به موضوع مهم کنترل ترازنامه بانک‌ها گفت: بانک مرکزی برای کنترل نقشی که بانک‌ها در خلق پول و افزایش نقدینگی دارند، بر اساس شاخص کملز بانک‌ها را رتبه بندی کرد و رشد ترازنامه بین ۱.۵ تا ۲.۵ درصد را برای بانک‌ها معین کرد که البته این نرخ برای بانک‌های قرض‌الحسنه بیش از ۴ درصد است.

رییس کل بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ ذخیره قانونی بانک‌های متخلف افزایش می‌یابد، ادامه داد: در مورد بانک‌ها، برنامه اصلاحی برای هر بانک تعریف کردیم تا متناسب با هر بانک اصلاحات انجام شود تا وضعیت بانک بهبود پیدا کند.

وی تصریح کرد: در بخش تسهیلات، سامانه سمات را داریم که در این سامانه به هر تسهیلاتی یک کد اختصاص پیدا می‌کند. همچنین بر مصرف تسهیلات نظارت داریم تا در جای خودش مصرف شود. این درحالی است که اصلاح ساختار دارایی بانک اهمیت دارد. در بحث فروش اموال مازاد بانک‌ها، دستورالعمل‌ها ابلاغ شده و ماهانه این فروش اموال را رصد می‌کنیم.

صالح‌آبادی یادآور شد: همچنین دستورالعمل دارایی‌های ثابت بانک‌ها بازنگری شد و در خصوص کفایت سرمایه بانک‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا بانک‌ها نسبت به واگذاری اموال مازاد تشویق شوند.

وی افزود: امسال ۶۲همت اوراق مالی اسلامی منتشر و از این رقم تنها ۱۸ همت را بانک‌ها خریداری کردند که این رقم ۲۸.۹ درصد از کل اوراق منتشر شده است.

کد خبر: ۱۹۴٬۷۲۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha