۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۰۱:۱۳
رشد دلار با وقفه، منجر به افزایش سود بنگاه‌ها می‌شود
کارشناس بازار سرمایه:

رشد دلار با وقفه، منجر به افزایش سود بنگاه‌ها می‌شود

زمانی که در اقتصاد نرخ دلار افزایش می‌یابد همه کالاها همزمان با هم افزایش قیمت پیدا نمی‌کنند. بنابراین، سودآوری بنگاه‌ها هم تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و با وقفه‌ای کوتاه، افزایش می‌یابد.

به گزارش بازار به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، مهدی کارنامه حقیقی، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی چشم‌انداز بورس با توجه به رشد دلار پرداخت و به بورسان گفت: بازار سرمایه نیاز به نگاه میان‌مدت و بلندمدت از سوی سرمایه‌گذاران دارد چرا که ذات بازار نوسان دارد و تنها با این دو نگاه می‌توان رویدادها را بهتر تحلیل کرد.

وی افزود: علی رغم اینکه نرخ دلار افزایش پیدا کرده اما نباید انتظار داشت بازار هم همزمان با آن واکنش مثبت نشان دهد. با توجه به اینکه گروه‌های مختلف کالایی با وقفه افزایش قیمت پیدا می‌کنند، بازار سهام هم چون ترکیبی از کالا و خدمات و سهم‌هایی از گروه‌های مختلف را در خود دارد طبیعی است که با وقفه واکنش نشان می‌دهد.

به گفته کارنامه حقیقی؛ زمانی که در اقتصاد نرخ دلار افزایش می‌یابد همه کالاها همزمان با هم افزایش قیمت پیدا نمی‌کنند. بنابراین، سودآوری بنگاه‌ها هم تحت تاثیر افزایش قیمت‌ها قرار گرفته و با وقفه‌ای کوتاه، افزایش می‌یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بازار ارزنده است، عنوان کرد: به طور حتم بازار ارزنده است اما اینکه چرا به افزایش نرخ دلار واکنش نشان نمی‌دهد، بستگی به انتظارات آینده دارد. با توجه به تغییر و تحولاتی که در اقتصاد و جامعه وجود دارد، همه این موارد بر بازار تاثیر گذاشته و انتظارات از آینده را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

کارنامه حقیقی اظهار کرد: با توجه به اینکه نرخ بهره بانکی در کشور از چسبندگی خاصی برخوردار است، زمانی که نرخ دلار و نرخ تورم افزایش می‌یابد، باعث رشد سودآوری بنگاه‌ها در آینده شده و قیمت سهام را افزایش می‌دهد که این روند در اقتصاد دنیا کاملا برعکس است، به این معنا که هر زمان تورم بالا برود بازار سهام عملکرد خوبی را نشان نخواهد داد و این موضوع در اقتصاد ایران به دلیل چسبندگی نرخ بهره کاملا برعکس است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در اقتصاد دنیا همزمان با افزایش نرخ تورم، نرخ بهره افزایش می‌یابد و انگیزه سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام کاهش می‌دهد. اما این روند در اقتصاد ایران وجود ندارد و در میان مدت و بلندمدت افزایش سودآوری دور از انتظار نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بازار سهام با وقفه نسبت به افزایش نرخ دلار واکنش نشان می‌دهد، تصریح کرد: اتفاقات سال ۹۹ باعث بی اعتمادی سهامداران به بازار سرمایه شد که انتظار می‌رود با دیدی بلندمدت اعتمادها به بازار برگشته و شاهد اصلاحات لازم در بازار باشیم.

کارنامه حقیقی خاطرنشان کرد: به طور حتم روند صعودی به بازار باز خواهد گشت که علت آن را می‌توان افزایش سودآور شدن بنگاه‌ها دانست.

کد خبر: ۱۹۴٬۶۸۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha